Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Cadans is gezakt

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 14 mar 2018 16:56

Vroeger reed ik mijn rondje met een redelijk hoge cadans. Denk hierbij aan 93-95 gemiddeld en op vlakke rechte stukken rond of zelfs iets boven de 100. Nu is dat gezakt tot <= 90 tot aan 95 bij gelijke snelheid. Ik heb de oude verzetten (10 speed 12-25) vergeleken met de nieuwe verzetten (11 speed 11-28). De meest gebruikte verzetten (het middengebied) komen exact overeen. Ook crankstel is gelijk (34-50). Conclusie: ik trap een tandje zwaarder.

Nu mijn vraag, is dit erg? Heeft het voor de prestaties nog zin om de cadans weer omhoog te krijgen? Overal lees je dat het beruchte "stoempen" nog een stuk onder mijn huidige cadans ligt. Dus in die zin zou het geen probleem mogen vormen.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 mar 2018 17:08

Cadans wordt overschat, zeker bij wielertoeristen. Jouw cadans is nog steeds behoorlijk licht. Rij lekker wat je prettig vindt en laat je niet gekmaken door dat cadansverhaal. Geniet vooral van het fietsen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 mar 2018 19:08

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die veel en snel fietsen automatisch de voor hun onder die omstandigheden meest gunstige trapfrequentie gaan gebruiken, los van getalletjesfetishisme.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 15 mar 2018 09:14

Nu heb ik na 50-60km doorrijden wel de jus uit de benen. Maar dat kan natuurlijk ook aan kou/getraindheid liggen. Ik dacht misschien scheelt het iets als je meer souplesse rijdt.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 mar 2018 09:34

In de wintermaanden rijd ik merendeels op de ATB en Gravel-racer met een lagere cadans omdat het toch anders fietsen is. Ik merk dat bij start voorjaar mijn cadans ook lager is als gedurende het racefiets seizoen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 15 mar 2018 09:36

Dat kan natuurlijk ook nog :) Ik heb bijna de helft van de ritten (waaronder de weekenden) op de MTB gezeten dit jaar. Vorig jaar met het slechte weer ook vaker de MTB gepakt.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 mar 2018 09:36

Keezx schreef: 14 mar 2018 19:08 Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die veel en snel fietsen automatisch de voor hun onder die omstandigheden meest gunstige trapfrequentie gaan gebruiken, los van getalletjesfetishisme.
Klopt. Ik kan dit ook heel goed meten met een powermeter. Meestal trap ik rond de 93 en kom ik met avg 91 thuis. Als ik bewust rond de 98-100 ga zitten met hetzelfde vermogen zie ik mijn hf omhoog gaan.

Ook als je snelheid lager ligt, is je cadans vaak iets lager valt mij op.

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 15 mar 2018 10:35

Er bestaat voor het gros van de mensen een positieve relatie tussen vermogen en cadans (niet te verwarren met snelheid en cadans), Hoe meer vermogen, hoe hoger de cadans.

Zoals Herman_N en Keezx al zeggen heeft iedereen een persoonlijke ideale cadans. Gewoon lekker trappen wat goed voelt. Voor de een zal dit hoger liggen dan de ander.
Ikzelf heb gemerkt dat hoe meer ik fiets, hoe hoger mijn cadans ligt (bij hetzelfde vermogen). Ik doe dan wel cadans oefeningen om efficienter te zijn bij hoge vermogens. Ik merk gewoon dat ik over bijvoorbeeld een kwartier een stuk hoger vermogen kan volhouden bij een cadans van 105 dan bij 90 en dat af en toe 5 minuten rondtrappen met 115 op een licht verzet mij daarbij helpt. Dat mijn hartslag dan wat hoger ligt tijdens die oefening maakt niet zoveel uit. Zolang ik maar altijd soepel in mijn ideale cadans kan rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 15 mar 2018 11:19

noepzor schreef: 15 mar 2018 09:14 Nu heb ik na 50-60km doorrijden wel de jus uit de benen. Maar dat kan natuurlijk ook aan kou/getraindheid liggen. Ik dacht misschien scheelt het iets als je meer souplesse rijdt.
Als je die 50-60 kilometer aflegt in je hoogste hartslag dan is het kaarsje inderdaad gauw uit. Dat heeft niks met de cadans te maken, maar met de intensiteit. Gewoon veel rustiger rijden, dan bouw je vanzelf een betere conditie op.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 15 mar 2018 18:58

@MRODERMANS met wat voor een verzet fiets je die cadans van 100 of 105?
Ik heb voor 52/36 en achter 11-28 fiets je dan voor 36 en achter 23 of 25?
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mar 2018 19:11

Dat hangt natuurlijk af van welk vermogen hij trapt, en alle overige weerstand (metname windrichting en kracht).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mar 2018 20:06

Ik heb hetzelfde hoe hoger mijn vermogen hoe hoger mijn ideale cadans. Bij vol vermogen 100 - 110. Zelf op de mtb of een klim zit ik dan nog rond de 90 als ik de juiste versnelling heb.

Maar ik kan in een klim ook prima lang een cadans van 65 volhouden.

Plaats reactie