Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vetverbranding in de buikstreek

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 03 feb 2018 09:02

Het lichaam moet ook functioneel zijn. Als je met een laag gewicht een knap vermogen kan wegtrappen is dat in de basis voldoende voor sportieve prestaties. Als de TS gevarieerd en gebalanceerd gaat eten en drinken (zeker niet te weinig!) zullen de laatste vetrolletjes vast verdwijnen. Lees anders het (nieuw) uitgekomen boek "eet als een atleet" maar eens.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 03 feb 2018 11:20

@NIELSH heb je daar een IBN nummer van? Dan ga ik dit namelijk bij de Bruna bestellen.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 feb 2018 11:46

Sweety2008 schreef: 03 feb 2018 11:20 @NIELSH heb je daar een IBN nummer van? Dan ga ik dit namelijk bij de Bruna bestellen.
Gewoon de titel googlen. Moeilijker is het niet. Maar of je als "gewoon" mens moet eten als een atleet is dan weer een volgende vraag. Je wordt er geen atleet door.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 feb 2018 15:25

Tuurlijk met een toch van zes uur in 30 graden, mag je best wat zout :-)

Ik zou ook zeker geen koolhydraatarm dieet aan iedereen aanbevelen. Maar een goede balans aan vet/eiwit en suikers zou al voldoende zijn.

Uiteindelijk kom je aan als je meer eet dan je verbrand en andersom, Alleen is het met bepaalde voeding veel makkelijker.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 03 feb 2018 19:21

@Jans ik wil ook geen athleet worden. Vind alleen zoiets heel interessant meer niet.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 03 feb 2018 23:22

Sweety2008 schreef: 03 feb 2018 11:20 @NIELSH heb je daar een IBN nummer van? Dan ga ik dit namelijk bij de Bruna bestellen.
ISBN9789082700206
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 03 feb 2018 23:24

Jans schreef: 03 feb 2018 11:46
Sweety2008 schreef: 03 feb 2018 11:20 @NIELSH heb je daar een IBN nummer van? Dan ga ik dit namelijk bij de Bruna bestellen.
Gewoon de titel googlen. Moeilijker is het niet. Maar of je als "gewoon" mens moet eten als een atleet is dan weer een volgende vraag. Je wordt er geen atleet door.
Ligt aan je ambities. Ik ben altijd op zoek naar verbetering en fine-tuning. Dat vind ik juist uitdagend. Overigens is het eten als een atleet een zeer bewuste en gezond voedende way of life. Prima aan te raden.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 03 feb 2018 23:29

wasbeer2006 schreef: 03 feb 2018 15:25 Tuurlijk met een toch van zes uur in 30 graden, mag je best wat zout :-)

Ik zou ook zeker geen koolhydraatarm dieet aan iedereen aanbevelen. Maar een goede balans aan vet/eiwit en suikers zou al voldoende zijn.

Uiteindelijk kom je aan als je meer eet dan je verbrand en andersom, Alleen is het met bepaalde voeding veel makkelijker.
Dat hangt er maar net vanaf wat je onder daar onder verstaat. Je kunt op rustdagen prima laag in de calorieën zitten, maar hoog in de eiwitten (sowieso iedere dag hoog in de eiwitten eigenlijk). Drie keer per dag een eiwitshake en aanvullen met verschillende soorten fruit, beperkt brood, groenten, banaan e.d. Niet mis mee. Heb ik dan toch een training op zo'n dag, dan neem je voor en tijdens de training één of twee energy gels.

Op dagen dat je lange duurtrainingen doet schroef ik de koolhydraatinname omhoog, maar blijf ik die twee tot drie shakes innemen.

Zo ben ik ook veel afgevallen, zelfs in de buikstreek :-)
Gek van de weg, de MTB en het gravel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2018 13:28

Ik heb ook niet zoveel problemen met mijn gewicht als ik oplet. Kom in nov en dec altijd een kilo of vier/vijf aan omdat ik me dan vergrijp aan het lekkers van de Sint en de kerst en maar een kwart sport van wat ik van Jan tm okt doe.

Die kilo,s zijn er dan half maart weer af.

Ik merk dat ik met mijn 185 prima functioneer op zo,n 78 kilo. Maar ga ik onder de 77, dan krijg ik het toch moeilijk om dat vast te houden, meer honger gevoel en vaker wat lichte verkoudheid ed.

Mijn probleem zit hem vaak op de zondagen in de ochtend fietsen, lunchen en dan om 15u de verkeerde dingen gaan eten.

Nu ik wat meer eiwitten neem gaat dat beter vooral de volle yogurt met fruit en musli in de ochtend doet me goed. Ik krijg dan pas na een uurtje of vier a vijf trek.op een dag dat ik niet ga fietsen uiteraard.

Als ik dan toch trek heb nee ik twee blokken 85% chocola ongeveer 20gr, dat werkt ook wel,b

BikingViking
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2018 15:27

BikingViking 24 feb 2018 18:29

Ik zou denken aan krachttraining toevoegen aan je trainen. Bijvoorbeeld kettlebell en of hiit high intensity/intervals of aanpassingen in de voeding.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 01 mar 2018 20:05

@BikingViking
Daar ging het op pagina 4 en 5 ook over. Samengevat: de meningen zijn verdeeld over wat een duursporter met mogelijk meer spiermassa moet.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 aug 2018 12:44

Topic loopt ongeveer zolang als ik nu bezig ben. Uit het begin van dit topic:
Tokke1 schreef: 28 jan 2018 18:32 maar de buikstreek blijft een probleem.
Ken het probleem :roll:

amclassic-fan schreef: 29 jan 2018 09:33 Waar het vet opgeslagen wordt is genetisch bepaald en bij de meeste wordt het helaas niet egaal verdeeld, maar hoopt het zich op bepaalde plekken op.
Helaas is het zo.

De tijd dat ik met 69 kilo de Ventoux opvloog is lang achter me. Ik hoef ook niet meer die lichtgewicht te zijn. Tijden boeien me niet en als ik in de bergen fiets geniet ik van de omgeving en dat ik dit nog mag doen. Immers al heel wat vrienden "weggebracht".
Ik stop ook gerust voor een foto en ik heb begrepen dat op dit forum die klim dan toch niet meer telt ;)

Daarnaast ben ik met 82-84 kilo een veel vrolijker maar ook aantrekkelijker mens. Maar vorig jaar is het volledig uit de hand gelopen terwijl 2016 al niet zo'n fijn jaar was.
2017 was een drama jaar op alle vlakken.
Daarnaast heb Ik de "pech" een edomorph type te zijn. En een bourgondier. Slechte combi :mrgreen:

Vorig jaar trip naar Ventoux en Italië moeten cancelen ivm met familieomstandigheden. Heel veel mantelzorg moeten verlenen.
Ik kook graag maar wel gezond, maar als je veel voor een ander bezig bent kies je wel eens voor makkelijk. Even Chinees halen want het is al zo laat.
Na een bezoek aan verzorgtehuis (schoonmoeder) en daarna naar ziekenhuis (schoonvader) lust je als cooldown wel even een borrel.
Verder qua werk heel vaak laat thuis en dan op station alvast maar even een snack.
Dan ben je flauw en is het al snel een kroket ipv een appel.
Meer fietstochten die gepland stonden moesten gecanceld worden. M'n vrouw is enigs (ook een enig) kind en de druk lag dus stevig op ons gezin. Dan stap je niet in de auto naar België om 150km en 1500 hm's te gaan maken.

resultaat: Tweede Kerstdag 2017. Net, maar dan ook net geen 100 kilo. Probleem was dat ik er in een pak nog prima uitzag. Voor een oude man dan toch :lol:

Niet gewacht tot de goede voornemens van het nieuwe jaar onder het mom dan doen we oudjaarsavond nog lekker een extra oliebol.
Direct een lijn uitgezet met als doel met 85 kilo naar Corsica te gaan.
1 oliebol, 1 glas champagne. BASTA!

Januari ging goed maar februari was weer een drama. Waken bij m'n schoonmoeder en kwam er toch wel weer eens een frietje te veel op tafel. Niet eens op tafel maar eten in een smoezelige kamer in een verzorgingstehuis.
Eind februari afscheid van m'n schoonmoeder genomen.
Wintersport (Italie) schoot er bij in terwijl dat ook een moment op de kalender is om te zorgen dat je fit (lees je ski's niet af hoeft te stellen op 100 kilo) bent.
Vanaf dat moment toch de draad weer opgepakt om m'n Corsica doel te halen.

Geen afhaal Chinees, geen frituur, geen snoep (ik heb een lichte vorm van chocoladeverslaving), nauwelijks alcohol.
Dagelijks gezond eten en dat mag best ene keer een worstje of speklapje zijn. Maar dan wel met flink groente en uitkijken met sausjes.
Minder brood hoewel ik daar gek op ben. Ik bak zelf graag brood en zo'n zelfgebakken brood is zo weg als je niet uitkijkt. De lucht in huis als je een brood aan het bakken bent.......... 1 met kaas, 1 met ham, 1 met jam............ discipline is een bitch!
Voortaan brood uit de oven. In tweeën. 1 deel op tafel en ander deel inpakken (evt inviezen)
Desserts maak ik alleen nog in afgepaste porties ipv een bak midden op tafel.
Verder gewoon lekker fietsen (mei, juni, juli 6000km), core/bootcamp (dat was na de zomer van 2016 wat ingezakt) zo nu en dan hardlopen, veel wandelen (ik neem niet de bus naar station bv) boodschappen doen met de fiets of lopen.

Gister wezen duiken met iemand die ik de week voor Kerst voor het laatst gezien had. Tering wat ben jij afgevallen was zijn reactie. Kan ook met een kilo lood minder duiken!

De weegschaal staat op 86,3 en Corsica is nog ver zullen we maar zeggen :mrgreen: Valt mee maar ik ga niet crashen om die 85 te halen want ik wil vooral een structurele aanpak en de 14 die ik nu kwijtgespeeld ben gaan al zeker helpen.
Als ik straks de 1300 meter van de Col de Sorba aan het overbruggen ben zal ik dat ook met gepaste trots doen. Foto;s volgen ;)

Maar sta ik voor de spiegel (die foto's volgen niet!). Ja dat ziet er niet slecht uit. Alleen op 1 plek: Precies die buik! Vooral als ik zit of op de fiets zit. Sta ik dan ziet het er echt al heel goed uit.
Maar naast de navel en in beide zijkanten zit een stevige kipfilet (wel biologisch tot stand gekomen) van 2-3 ons.
Onder dat laagje zitten echt stevige spieren van de core oefeningen, maar het sixpack is nog wat verlegen :lol:
Ik heb ook geen tattoos en gouden armband dus voor op het strand van Corsica kan het dan ook wel zonder zichtbaar sixpack :mrgreen:

Maar als ik nog twee kilo (rest van het jaar wil ik naar 82) afval gaat het gegarandeerd van andere plekjes :cry:

Helaas. Niet alleen discipline is een bitch maar ook de natuur.

Soms moet je ook een beetje met dingen leren leven. Ja sommige mensen zullen wat meer aanleg hebben. Maar klagen is niet de oplossing. Doen wat je kan doen en de rest accepteren.
Wellicht is bovenstaand verhaal voor een ander een motivatie om toch een beetje door te bijten als het even tegen zit.

Succes voor ieder die de buik wel eens vol heeft van die buik die te vol is.

Dan ga ik nu een mooie espresso maken om nog een toertje op Corsica te plannen. Zonder koekje, dat dan weer wel.

Plaats reactie