Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vetverbranding in de buikstreek

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 jan 2018 12:50

RKN schreef: 29 jan 2018 19:59
scottwilko schreef: 29 jan 2018 14:42 Persoonlijk, maar dat kan dus heel goed alleen voor mij gelden.
Mijn buikvet verdwijnt door te zwemmen. Dus toch een andere sport.
Maar train je dan je buikvet weg, of worden je buikspieren strakker?
Bij mij persoonlijk was het meetbaar minder vet rond mijn middel.
Nu ben ik geen wetenschapper, en kan dan ook geen garantie geven dat dit volledig aan het zwemmen te herleiden is, maar het is wel degelijk mijn bevinding. De jaren dat ik nog niet zwom naast het fietsen bleef mijn buikvet aanwezig in dezelfde mate, terwijl sinds ik naast het fietsen zwem, neemt mijn buikvet meetbaar af. (benen niet meetbaar aangezien die jaar rond redelijk strak staan)

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 30 jan 2018 13:28

Door ook nog te gaan zwemmen naast het fietsen ben je ook meer gaan sporten en dus ook meer vetverbranding. En zowel bij intensief zwemmen als hardlopen verbruik je relatief veel op korte tijd.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 30 jan 2018 13:47

xml schreef: 30 jan 2018 01:10 het valt me op dat in dit gehele topic iets totaal niet aan bod komt. de inname van koolhydraten wordt veelvoudig besproken maar over vet inname wordt geen woord gerept. niemand de link kunnen leggen tussen je VETgehalte en het VET dat je eet? er is een reden waarom het woord 'buikvet' het woord 'vet' bevat hé... :roll:
Eh, nee.

Je geeft de indruk dat het vet dat je naar binnen schuift rechtstreeks ergens in je lijf als vet wordt opgeslagen. Dat is bij mijn weten niet zo. Vet wordt weliswaar makkelijker omgezet naar lichaamsvet dan koolhydraten, maar uiteindelijk is het alleen het surplus van energie dat je lichaam "handig voor later" als lichaamsvet opslaat, ongeacht of die energie nu uit vet, koolhydraten of eiwitten komt.

Het is natuurlijk wel zo dat vet (per gram) meer calorieën levert dan koolhydraten: (bron)
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal
1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram alcohol levert 7 kcal

Waarom dan die hetze tegen koolhydraten? Enerzijds omdat je er ongemerkt veel van binnen krijgt (klontje suiker in de koffie: 16kcal, te pas en te onpas aan allerlei producten toegevoegd) en anderzijds omdat het je veel minder snel een verzadigd gevoel geeft waardoor je makkelijk (te) veel gaat eten. Dat zijn in elk geval de argumenten die bij mij als plausibel zijn blijven hangen :)

En voor de studerende topic starter: let even op de laatste regel van bovenstaande opsomming en bedenk je wat een avondje stappen je oplevert...

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 30 jan 2018 13:52

FryskBloed schreef: 30 jan 2018 13:47
xml schreef: 30 jan 2018 01:10 het valt me op dat in dit gehele topic iets totaal niet aan bod komt. de inname van koolhydraten wordt veelvoudig besproken maar over vet inname wordt geen woord gerept. niemand de link kunnen leggen tussen je VETgehalte en het VET dat je eet? er is een reden waarom het woord 'buikvet' het woord 'vet' bevat hé... :roll:
Eh, nee.

Je geeft de indruk dat het vet dat je naar binnen schuift rechtstreeks ergens in je lijf als vet wordt opgeslagen. Dat is bij mijn weten niet zo. Vet wordt weliswaar makkelijker omgezet naar lichaamsvet dan koolhydraten, maar uiteindelijk is het alleen het surplus van energie dat je lichaam "handig voor later" als lichaamsvet opslaat, ongeacht of die energie nu uit vet, koolhydraten of eiwitten komt.

Het is natuurlijk wel zo dat vet (per gram) meer calorieën levert dan koolhydraten: (bron)
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal
1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram alcohol levert 7 kcal

Waarom dan die hetze tegen koolhydraten? Enerzijds omdat je er ongemerkt veel van binnen krijgt (klontje suiker in de koffie: 16kcal, te pas en te onpas aan allerlei producten toegevoegd) en anderzijds omdat het je veel minder snel een verzadigd gevoel geeft waardoor je makkelijk (te) veel gaat eten. Dat zijn in elk geval de argumenten die bij mij als plausibel zijn blijven hangen :)

En voor de studerende topic starter: let even op de laatste regel van bovenstaande opsomming en bedenk je wat een avondje stappen je oplevert...
Na een avondje stappen ..hoofdpijn komt dus van die kcal !! Die moeten ze dus eens uit het bier filteren.!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2018 15:00

Als je heel de avond op de dansvloer staat heb natuurlijk wel heel veel van die "sportdrank" nodig die rijk is aan koolhydraten...
Campagnolo Ultra Dork

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 jan 2018 15:26

Interessant topic.Zie het nu pas.

Als ik meer afval dan de 82 kilo die ik nu ben , ben 190 cm lang en smalle schouders met lange smalle armen en benen, dan (zoals we hier zeggen)... teken ik erg in mijn gezicht. Krijg ik een mager gezicht. Terwijl ik nu er veel beter uitzie , met mijn huidig gewicht.
Vroeger toen ik jong was (t/m mijn 30 ste ongeveer)was ik ook erg mager.(kilo 0f 68-70)

Ben blij dat ik dat al een jaar of 25 niet meer heb(ben nu zowat 57).

Maar mijn (klein)buikje is alleen maar weg tekrijgen door af tevallen en daar pas ik voor, omdat ik er dan gewoon slecht ga uitzien.Dat zie je wel meer bij (niet zo jonge)mensen.Zijn ze wel mager maar zien er slecht uit in hun gezicht.
Alleen trainen met specifieke buikspieroefeningen zal misschien ook wel lukken.Maar daar ben ik geen type voor.

In elk geval iedereen veel succes met het "buikje" kwijt te raken.!Zet hem op.Hoe jonger hoe beter het is om daar werk van te maken.
En je voeding natuurlijk (ook)aanpassen. ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jan 2018 16:19

Eh, nee.

Je geeft de indruk dat het vet dat je naar binnen schuift rechtstreeks ergens in je lijf als vet wordt opgeslagen. Dat is bij mijn weten niet zo. Vet wordt weliswaar makkelijker omgezet naar lichaamsvet dan koolhydraten, maar uiteindelijk is het alleen het surplus van energie dat je lichaam "handig voor later" als lichaamsvet opslaat, ongeacht of die energie nu uit vet, koolhydraten of eiwitten komt.

Het is natuurlijk wel zo dat vet (per gram) meer calorieën levert dan koolhydraten: (bron)
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal
1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram alcohol levert 7 kcal

Waarom dan die hetze tegen koolhydraten? Enerzijds omdat je er ongemerkt veel van binnen krijgt (klontje suiker in de koffie: 16kcal, te pas en te onpas aan allerlei producten toegevoegd) en anderzijds omdat het je veel minder snel een verzadigd gevoel geeft waardoor je makkelijk (te) veel gaat eten.

Klopt inderdaad - voor de mensen die er meer over willen lezen / zien, kijk eens naar het Keto dieet. Als je vetten wilt verbranden zal je koolhydraten moeten laten staan en zorgen dat je lichaam overgaat op vet verbranding.

Zelf ben ik er niet geheel trouw aan, maar ben afgelopen winter wel ruim minder koolhydraten gaan eten. ( ca 100 gram per dag tov ca 300 gram vroeger ). Nagenoeg geen brood / rijst / pasta / koekjes / aardappels meer, of in sterk gereduceerde hoeveelheid. Kwark 's morgens of skyr - salade met ei / tonijn /noten / of omelet in de middag / soms een plak roggebrood.

Normaal schommelde mijn gewicht in de november / februari periode tussen de 71 en 74 kg - terwijl ik nu keurig op 67,5 - 68,5 kg blijf. Ook heb ik geen honger gevoel en durf 's avonds best een glaasje rode wijn te nemen of een biertje mocht ik er zin in hebben. Voor wat betreft de vetrolletjes op mijn buik die zitten er nog :lol: :lol: - wel een stuk minder trouwens.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 jan 2018 16:56

rene schreef: 30 jan 2018 16:19

...
Klopt inderdaad - voor de mensen die er meer over willen lezen / zien, kijk eens naar het Keto dieet. Als je vetten wilt verbranden zal je koolhydraten moeten laten staan en zorgen dat je lichaam overgaat op vet verbranding....
Dat is niet correct; je verwart dieet advies met sportadvies.
Dieetadvies: als je meer calorieën verbruikt dan eet zal je vermageren en ook met minder vet in je lichaam eindigen.
Sportadvies: door specifieke trainingsmethode gecombineerd met bepaalde voedingsinname zal je lichaam leren om efficiënter met zijn energie voorraad om te gaan; voor de duursporter is dat met hogere inspanning langer op vetverbranding doorgaan (en dus zijn beperkte suikervoorraaf langer te kunnen sparen).
Resultaat is dat je langer kan sporten.

Maar of je nu zeer intensief 500Cal weg sport of je doet die 500 cal minder intensief in je vetverbrandingzone: eindresultaat is hetzelfde. Je bent evenveel vet kwijt. In het intensieve geval zal je lichaam na sporten verder gaan met de suikervoorraad terug aan te vullen uit de vetten in je lichaam.

Je krijgt bij diëten idd wel eens advies die lage intensiteit op te zoeken. Maar aanzie dat toch eerder als sportadvies. Voor de gemiddelde mens is het eenvoudiger een half uurtje rustig te lopen dan een kwartier zeer snel.

Walter

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 30 jan 2018 18:41

Maar is wielrennen wel de juiste sport om je buik vet kwijt te raken?
Lijkt mij dat je benen er van profiteren.

Als prof elke dag 200km fietsen dan raak je alles wel kwijt denk.

Maar als amateur?
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 30 jan 2018 20:19

RonaldH76 schreef: 30 jan 2018 18:41 Maar is wielrennen wel de juiste sport om je buik vet kwijt te raken?
Lijkt mij dat je benen er van profiteren.

Als prof elke dag 200km fietsen dan raak je alles wel kwijt denk.

Maar als amateur?
iedere prof is als amateur begonnen 8-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jan 2018 20:21

En waarom zouden alleen je benen profiteren? Het is echt niet zo dat 't lichaam alleen vet dicht bij de spieren weg gaat halen oid. Bloed stroomt gewoon rond en 't vet wordt overal en nergens vandaan gehaald.

Al die koolhydraat arme diëten, leuk als het hoogte punt qua lichamelijk activiteit van de parkeergarage naar de lift lopen is. Wil je op sportief vlak wat presteren dan heb je gewoon koolhydraten nodig. Er is helemaal niets mis met complexe koolhydraten, waar wel wat mis mee is is een volledig inactieve levensstijl.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 31 jan 2018 23:12

Ok dan toch maar. Het onderstaande is wat door de bocht:

Ik zal ook proberen het verhaal kort te houden.
Doel = maximaal energie verbranden.

Stap 1 -Je motorinhoud groter maken.
Krachttraining (zwaar.) Bij voorkeur spier opbouwend. Hypertrofie is rond 12 herhalingen, 4 sec zakken 1 vast 1 omhoog. Compound oefeningen zoals deadlift, squat, benchpress, bent over row enz. Kies er 2 op 1 dag die elkaar niet in de weg zitten.
Hierdoor zet je al je spieren aan het werk. 48 uur tussen de momenten.

Hou dit 6 weken vol 3 keer per week max 60 min fitness 2x rustig duur ritje, 1 interval voor je rustdag.

Stap 2.
Energie verbranden met die grote motor:
Hiit hiit hiit afwisselen met duur.

Zoek blokperiodisering op en maak een 5 weeks schema hiervan.

Door hiit gaat je lichaam naverbranden.

Is dit leuk: nee
Goed voor je gezondheid: twijfelachtig.
Werkt het: als je het goed doet.
Ga je hier harder van fietsen: ligt aan waar je start.

O ja: stop met frisdrank, bier, snoep, koek en andere dikmakers eten. Eet eens vegetarisch (flexitarier).

Plaats reactie