Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vetverbranding in de buikstreek

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2018 07:49

Van light frisdrank word je geen gram zwaarder. Vegetarisch gaan eten met zo'n schema als wat jij beschrijft lijkt mij een slecht plan, dan kan 3x per dag aan de whey eiwit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2018 10:09

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 01 feb 2018 10:37

amclassic-fan schreef: 01 feb 2018 07:49 Vegetarisch gaan eten met zo'n schema als wat jij beschrijft lijkt mij een slecht plan, dan kan 3x per dag aan de whey eiwit.
De opmerking van raiju was "Eet eens vegetarisch (flexitarier)." (mijn nadruk). Lijkt me geen probleem om op je rustdagen vegetarisch te eten met wat minder eiwit. Plus dat je via zuivel- en sojaproducten, kikkererwten e.d. toch ook wel redelijk eiwit naar binnen kunt krijgen zonder meteen naar supplementen te grijpen.

De kanttekening die ik bij het verhaal van raiju zou willen maken is dat "stap 1" (krachttraining om spiermassa te kweken) er uiteindelijk per saldo toe kan leiden dat je weliswaar minder vet om je middel hebt hangen, maar dat je gewicht is toegenomen. Niet erg, zeker niet als die spieren je meer vermogen laten wegtrappen, maar iets wat je je moet realiseren als je op de weegschaal stapt ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 feb 2018 10:43

Of het wenselijk is meer spiermassa te kweken voor een duursport is dubieus, dat hangt vooral af van wat je van nature hebt meegekregen.
Voor velen zal het niet of averechts gaan werken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 feb 2018 11:00

Toen ik wat serieus ging fietsen en niet extra eten gaf het de eerste 2 maanden nauwelijks gewicht verlies. Wel verdween de buik beetje bij beetje maar gelijktijdig leken mijn benen dikker te worden. Sommige broeken pasten niet meer rond de dijen. Voor andere broeken moest ik terug een riem dragen.
Die benen leken zich een bepaald moment te stabiliseren en toen gingen de kilo's er wel af (ik praat dan over 7kg op 7 maanden).
Nu eet ik wel meer, fiets wat minder en heb nog altijd dikkere benen en terug een buikje :-).

Walter

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 01 feb 2018 17:21

Het enige doel was het buik vet minderen.

Dat lukt met een dergelijke manier van trainen. Het is zoals @amclassicfan zegt heel zwaar en je kunt best wat extra voeding gebruiken. Probeer toch van chips, koek, snoep, enz af te blijven. Pak dan magere franse kwark of die eiwit shake. Langzame eiwitten voor het slapen.

Over gespierde (duur)sporters is in een ander topic al iets geschreven. Ook door mij. Een buikje of stress buikje wat sommigen hebben kan door stress komen.

Stress geeft Cortisol en stress is ook een reactie van het lichaam op duursport.

Grote spiergroepen maken anabole steroiden op natuurlijke wijze aan wanneer je ze kort en hevig belast. Daarvan groeien ze en het heeft nog andere positieve effecten. Meer spieren verbranden meer energie.

Ik zeg ook niet dat het voorgestelde schema geschikt is om een goede wielrenner te worden. Het is om maximaal energie te verbranden.

Alternatief is op kracht trainen in stap 1: 3 tot 6 herhalingen 90/95% 1rm in snelheid 4111. Dan kom je bijna niets aan.

Wat walter verteld is een logisch gevolg van meer trainen. Ik vind het niet erg. Het zegt mij dat je juist gezonder bent geworden. Liever een nieuwe broek of riem dan een bypass en een stent.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 feb 2018 17:30

@raiju Ik hoop voor jou dat je dit tot je 60e volhoudt. Maar weinigen zullen deze manier van leven over willen/kunnen nemen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 feb 2018 20:30

Keezx schreef: 01 feb 2018 10:43 Of het wenselijk is meer spiermassa te kweken voor een duursport is dubieus, dat hangt vooral af van wat je van nature hebt meegekregen.
Voor velen zal het niet of averechts gaan werken.
:like:

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 01 feb 2018 20:33

rene schreef: 30 jan 2018 16:19
Eh, nee.

Je geeft de indruk dat het vet dat je naar binnen schuift rechtstreeks ergens in je lijf als vet wordt opgeslagen. Dat is bij mijn weten niet zo. Vet wordt weliswaar makkelijker omgezet naar lichaamsvet dan koolhydraten, maar uiteindelijk is het alleen het surplus van energie dat je lichaam "handig voor later" als lichaamsvet opslaat, ongeacht of die energie nu uit vet, koolhydraten of eiwitten komt.

Het is natuurlijk wel zo dat vet (per gram) meer calorieën levert dan koolhydraten: (bron)
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal
1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram alcohol levert 7 kcal

Waarom dan die hetze tegen koolhydraten? Enerzijds omdat je er ongemerkt veel van binnen krijgt (klontje suiker in de koffie: 16kcal, te pas en te onpas aan allerlei producten toegevoegd) en anderzijds omdat het je veel minder snel een verzadigd gevoel geeft waardoor je makkelijk (te) veel gaat eten.

Klopt inderdaad - voor de mensen die er meer over willen lezen / zien, kijk eens naar het Keto dieet. Als je vetten wilt verbranden zal je koolhydraten moeten laten staan en zorgen dat je lichaam overgaat op vet verbranding.

Zelf ben ik er niet geheel trouw aan, maar ben afgelopen winter wel ruim minder koolhydraten gaan eten. ( ca 100 gram per dag tov ca 300 gram vroeger ). Nagenoeg geen brood / rijst / pasta / koekjes / aardappels meer, of in sterk gereduceerde hoeveelheid. Kwark 's morgens of skyr - salade met ei / tonijn /noten / of omelet in de middag / soms een plak roggebrood.

Normaal schommelde mijn gewicht in de november / februari periode tussen de 71 en 74 kg - terwijl ik nu keurig op 67,5 - 68,5 kg blijf. Ook heb ik geen honger gevoel en durf 's avonds best een glaasje rode wijn te nemen of een biertje mocht ik er zin in hebben. Voor wat betreft de vetrolletjes op mijn buik die zitten er nog :lol: :lol: - wel een stuk minder trouwens.
interessant om alle mogelijke denkpistes eventjes te overlopen!

ik vraag me wel af, vet kan je dan niet ongemerkt veel van binnen krijgen? 16kcal, kom op he. :lol: mayo op het belegd broodje, enkele smeren boter op de boterham, aardappelen en groenten bakken in olijfolie (of ander olie), een stukje chocolade, een koekje... maar de koolhydraten krijgen natuurlijk weer al de schuld.

koolhydraten zet je ook niet zomaar ff om in lichaamsvet. dat vraagt een verandering in de chemische structuur. de lever doet dit maar het proces vraagt zelf al relatief veel energie.
hoe komt al dat overtollige lichaamsvet er trouwens dat verbrand zou moeten worden door koolhydraten te schrappen?

ik snap ook wel dat simpele suikers niet erg bevorderlijk zijn voor de gezondheid maar complexe... zeker in combinatie met de vezels die aanwezig zijn als je het in oorspronkelijke vorm eet (groenten, fruit) kunnen imo niet echt de schuld krijgen. probeer maar eens te verdikken van enkel complexe koolhydraten te eten samen met die vezels.

ik ben er duidelijk nog niet overtuigd van. :lol:

@rene: volgens mij is die ketose toestand niet echt het gezondste om in te verkeren.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 feb 2018 22:28

@ XML - je moet wel lezen - ik ben niet in Ketose - en ook nooit geweest ! Ik heb wel de hoeveelheid koolhydraten verminderd. Om in ketose te komen moet je minder dan 50 gram koolhydraten tot je nemen - ga je stinken, en kan je knallende koppijn krijgen omdat je gewoon afkick verschijnselen krijgt ( suikers is meer verslavend dan bv cocaine ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 feb 2018 22:48

rene schreef: 01 feb 2018 22:28 @ XML - je moet wel lezen - ik ben niet in Ketose - en ook nooit geweest ! Ik heb wel de hoeveelheid koolhydraten verminderd. Om in ketose te komen moet je minder dan 50 gram koolhydraten tot je nemen - ga je stinken, en kan je knallende koppijn krijgen omdat je gewoon afkick verschijnselen krijgt ( suikers is meer verslavend dan bv cocaine ).
Toch had ik ook begrepen dat je het heel erg aanraadde. Waarom zou je het anders aangeven om te gaan lezen? Of vind je eigenlijk dat je zoiets "half" moet doen? Volgens mij ben je dan het hele idee er achter om zeep aan het helpen. Even duidelijk, in mijn ogen is het een onzinnig dieet. En zo'n laatste zinnetje Suikers die meer verslavend zijn dan cocaine, doet het ook altijd wel goed.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 01 feb 2018 23:13

suikers verslavend? we hebben ze gewoon nodig :lol:

Plaats reactie