Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke zone-indeling te gebruiken?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 jan 2018 22:40

google gaf me bij VT eerder terug dat het niet -altijd- goed was als referentie. Ik zocht eerder een referentie waar het nog gebruikt wordt. Ik ken alleen plaatsen waar ze lactaat meten. En 'zuurstofmasker' maar op zetten als je serieus begint af te zien (volgens mij te laat om VT goed te zien).

walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 jan 2018 23:30

53x11 schreef: 16 jan 2018 22:34 ... maar hier vond ik zo snel en vrij toegankelijke tekst over trainingszones.
zo een referenties vlak voor ik wil gaan slapen zijn niet goed... die houden me wakker... ;-)

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 16 jan 2018 23:33

Een losse opmerking; ik dacht dat er toch testen werden uitgevoerd waarbij zowel de CO als de CO2 werden gemeten. En aan de hand daarvan kan men toch het omslagpunt vaststellen. Of niet? :oops:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 jan 2018 23:46

CO? Je wilt iemand dood zeker? Mensen produceren geen CO ;-) - Anders zou het gevaarlijk zijn bij elkaar te slapen ;-).

Er wordt met het masker gemeten hoeveel zuurstof/lucht je inademt, hoeveel CO2 je uitblaast. Dat geeft dan hoeveel zuurstof je lichaam kan opnemen (ik moet even passen hoe ze het juist meten: misschien niet met CO2.)
Omslagpunt is wanneer je lichaam in de spieren overgaat op energieomzetting zonder zuurstof. Geen idee of dat direct in de ademhaling te zien is -knikje in de zuurstof opname: ik vermoed dat bij een inspanningstest er nog een blijvend aandeel aan energieomzetting met zuurstof blijft doorgaan.
Bij mijn weten in de praktijk in vlaanderen enkel gemeten via lactaatmeting (ttz die paar centra die inspanningstest doen die ik ken, verwijzen naar lactaat aka melkzuur metingen).

Walter

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 17 jan 2018 23:36

CO. moet natuurlijk O2 zijn. (kleine vergissing toch) :oops:

Plaats reactie