Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

60L / 40R balans in duurtraining

bart_d
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2017 13:04

bart_d 11 jan 2018 09:59

Hallo,

Sinds ik met vermogen train, merk ik dat ik een zwaar verschil trap links/rechts in de lange duurtrainingszone. Als ik er echt specifiek op let om harder te trappen met rechts kan ik wel naar 50/50 maar zodra mijn focus hiervan afwijkt, gaat het terug naar 60/40. Onder zwaardere belasting gaat het richting 50/50 op omslagzone. Het probleem is, bij echt lange ritten met veel lange stukken rond het omslagpunt, mijn illiotibiale band rechts nogal eens pijnlijk wordt, en enkele dagen/weken blijft.

Ik ben enkele jaren terug geopereerd geweest aan mijn rechterknie, waardoor wel een verschil in spiermassa in mijn bovenbeen ontstaan is, wat misschien nog altijd niet 100% opgelost is.

Ik weet dat er zeker enkele percenten verschil mogen zitten, maar 60/40 is wel heel extreem. Is dit iets om op te werken?

Alvast bedankt voor de input.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 jan 2018 10:01

Het viel mij op dat in de zwift wintertraining workouts, een aantal keer wordt gevraagd om 1 been uit te klikken en dan met slechts 1 been te trappen.
Toen ik het las niet echt bij stil gestaan en ook de training niet gevolgd, maar dit zou natuurlijk kunnen helpen om zo'n soort training te doen. Geen idee of het effectief is en of iemand er al ervaring mee heeft.
Ik geloof niet dat mijn Zwift pedaal analyses doet en de elite app gebruik ik alleen om af en toe te kalibreren.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2018 11:04

Het mest voor de hand ligt de spiermassa rechts wat opvoeren tot links/rechts voldoende gelijk worden.
Is daar al eens specifiek aan gewerkt?
Op de fiets kan dat niet/moeilijk omdat elk been de zwakte aan de andere kant compenseert.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 jan 2018 12:53

Dat is wel een extreem verschil. Kan het een meetfout zijn?

Als het verschil werkelijk zo groot is als je zegt, dan zou je beenomvang ook significant moeten verschillen. Is dat zo? En als dat zo is, zou ik je adviseren naar de fysio te gaan en met hem een programma uit te werken om je ene been een stukje sterker te maken

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2018 13:18

Hier nog iemand die regelmatig 60/40 op zijn tellertje ziet (weliswaar 60R, 40L, maar toch). Soms zelfs 61-39. Kan er, als ik weer eens een beetje train tenminste, toch redelijk mee doorfietsen. Nooit ergens last van gehad, en dus nooit de behoefte gehad er wat aan te doen.
Bijna niemand is symmetrisch, en welke mate van asymmetrie "niet meer ok" is, is lastig te bepalen. In jouw geval lijkt de asymmetrie veroorzaakt te worden door eerdere klachten (en niet andersom!). In dat geval zou ik kijken of je die klachten aan kunt pakken mbv een fysio, art of andere deskundige. Of je L-R daardoor meer in balans komt is dan in feite irrelevant.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

chinook
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 feb 2014 20:18

chinook 17 jan 2018 08:38

Ik had ook een verschil van 60/40 met een bePro vermogens meter. Na lang zoeken kwam ik er achter dat als ik een lang stuk fietste met een steady vermogen er toch steeds een drop in vermogen was veroorzaakt doordat mijn rechter pedaal even stopte met meten/zenden en daardoor leek het of mijn rechter been gemiddeld 40% trapte. Favero heeft het rechter pedaal gemaakt en nu lijkt het al een jaartje goed te gaan.
Zorg dus dat je eerst zeker weet dat je meting goed is voordat je je rechter been teveel gaat trainen

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 jan 2018 09:28

Ik heb op mijn 17e mijn rechter knieschijf gebroken en tot op de dag van vandaag zit er verschil in spiermassa tussen links en rechts. Mijn vermogensmeter laat ook een een verschil zien van gemiddeld L 56% - R 44%. Ik ben in de materie gedoken: geen enkel bewijs is dat het een probleem is en er is ook geen bewijs dat als je er specifiek op gaat trainen (om het gelijk te krijgen) dat je overall meer vermogen kan trappen. Gewoon lekker laten dus. Eigenlijk heeft het meer één nadeel: je kan niet gebruik maken van een goedkopere eenzijde vermogensmeter. :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 02 mar 2021 16:21

Even dit oude draadje naar boven halen... Ook bij mij bijna altijd en bij alle vermogenszones een verschil van 60R en 40L. Waarbij mijn voet in de hogere zones ook nog eens gaat "slapen". Waar kan dit aan liggen? Ik ga dit draadje nog wel even doorspitten hoor maar wilde dit alvast even kwijt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 mar 2021 17:51

Waarschijnlijk iets dat je naar boven haalt bij een sportmedisch onderzoek

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 03 mar 2021 08:05

Nee_Nee schreef: 02 mar 2021 17:51 Waarschijnlijk iets dat je naar boven haalt bij een sportmedisch onderzoek
Nee, helaas. Ik heb in november een Topsport Medisch Onderzoek gehad. Niks uit gekomen.
Ik ga de omvang nog meten en als hier ook een wezenlijk verschil is, met oefeningen de benen los van elkaar trainen. Mocht dat nog geen effect hebben, dan ga ik het laten onderzoeken.

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 03 mar 2021 08:44

Ik las net een artikel over Vera Koedooder en herken daar veel uit:

https://www.sportzorg.nl/nieuws/archief ... r-beknelde

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 mar 2021 09:25

Wat zei de sportarts daarover?
Als je de beknelde liesslagader vermoedt, dan zit er maar éen ding op. Voor een test naar Goof Schep in het Maxima zkh in Veldhoven. Daarna weet je het zeker.
Omdat je met fietsen je brood niet verdient, zal hij je adviseren je niet te laten opereren vanwege de risico's van de operatie als littekenweefsel op je slagader. Dus dan weet je wat er aan de hand is, maar je bent geen stap dichter bij een oplossing. Je weet alleen meer.

Plaats reactie