Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Jaar rond fietsen zonder supplementen ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jan 2018 12:50

Je bedoelt dat er in Be meer reclame wordt gemaakt voor shakes e/d.?
Ik neem nooit shakes want ik vind het vies en marketing negeer ik sowieso , voor wat dan ook.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 15 jan 2018 13:03

Een cultuur verschil? De Nederlander geeft 4000 euro uit aan zn racefiets maar is te zuinig om 12 euro te besteden aan een pot herstelshake terwijl de Belg hier wel zijn geld aan besteedt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 jan 2018 14:58

@BVE, het gaat helemaal niet over zuinigheid, in mijn geval, maar over nuchter blijven denken. Wie gaat er beter fietsen van een hersteldrank? Of wordt er gezonder van. Gewoon gezond leven is voor een amateur fietser meer dan voldoende.
Als jij je er goed bij voelt, moet je hersteldrankjes nemen, maar dat wil niet zeggen dat Nederlanders daar te zuinig voor zijn.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2018 17:02

^dat. Daarbij zijn de meeste supplementen ronduit smerig en doet een krentenbol of wat gedroogd fruit het net zo goed. Tijdens een (meerdaagse) cyclo zijn gelletjes dan wel weer heel praktisch. Al moet je (ik) wel oppassen dat je er geen maagproblemen van krijg.

Toch maak ik tijdens intensieve MTB ritjes wel een uitzondering. Ik ben gek op de cafeïne gums van powerbar, al heeft dat wellicht meer met een cafeïneverslaving te maken dan met iets anders...)

Herstelshakes zijn voor 99% niet op het forum echt weggegooid geld (vanwege ons niveau pannenkoek), en voor die laatste 1% van twijfelachtige toegevoegde waarde.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jan 2018 13:35

bve schreef: 15 jan 2018 13:03 Een cultuur verschil? De Nederlander geeft 4000 euro uit aan zn racefiets maar is te zuinig om 12 euro te besteden aan een pot herstelshake terwijl de Belg hier wel zijn geld aan besteedt.
Als cultuur betekent dat ik als een zombie of zelfs maar koe overal achteraan loop, nee dan maak ik geen deel uit van die cultuur...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 16 jan 2018 16:20

@keezx wij zijn ook geen zombies hoor. het kan geen kwaad om infosessie over sportvoeding te volgen om kennis op te doen, ook al worden die door een bepaald merk gegeven.

Bepaalde stoffen worden nu eenmaal sneller en efficiënter opgenomen door een lichaam.

Er wordt inderdaad gezegd dat je met de dagdagelijkse voeding meer dan genoeg hebt om te recupereren en koolhydraten op te doen. Wetenschappers zeggen daarentegen ook dat fruit en groenten maar een fractie van de voedingsstoffen bevatten die we nodig hebben in vergelijking met 50 jaar geleden. Wie zal het zeggen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 jan 2018 16:27

Sneller en efficienter heb je alleen nodig als je dezelfde dag nog een keer moet trainen (of anderzijds fysiek arbeid moet leveren), met voldoende kwaliteit.
In meerdaagse cyclo's is het ook nuttig, en dan moet je daar wel aan gewend zijn - je gooit niet iets in je mik tijdens je wedstrijd/toertocht/piekmoment wat je niet eerder gehad hebt.

Het groente en fruit verhaal (wat vrij weinig met recuperatie te maken heeft), heb je daar wat meer info of linkjes over? Ben wel nieuwsgierig hoe groot "een fractie" is. Hoeveel het was, wat het nu is, en hoe dat zo gekomen is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2018 18:07

moa schreef: 16 jan 2018 16:20 @keezx wij zijn ook geen zombies hoor. het kan geen kwaad om infosessie over sportvoeding te volgen om kennis op te doen, ook al worden die door een bepaald merk gegeven.

Bepaalde stoffen worden nu eenmaal sneller en efficiënter opgenomen door een lichaam.

Er wordt inderdaad gezegd dat je met de dagdagelijkse voeding meer dan genoeg hebt om te recupereren en koolhydraten op te doen. Wetenschappers zeggen daarentegen ook dat fruit en groenten maar een fractie van de voedingsstoffen bevatten die we nodig hebben in vergelijking met 50 jaar geleden. Wie zal het zeggen.
Ik ben het toch echt niet eens met dat advies. Die tijd kan je een stuk beter besteden door wat onafhankelijke informatie te lezen. Bij zo'n infosessie is toch altijd de strekking dat je nog voor je op de fiets stapt al speciale voeding moet gaan nemen. Maltodextrine heet dat op eens een wetenschappelijk bewezen carboloader.

Je hoeft echt niet gestudeerd te hebben om de basis qua voeding rondom duursport te begrijpen.

Wat betreft je laatste alinea denk ik wat te veel naar leveranciers met mooie namen geluisterd. Onderstaande plaatje past wel goed bij deze discussie (=van iemand die er verstand van heeft)
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2018 18:12

Nog een paar:
Afbeelding

En:
Afbeelding

Tot slot:
Afbeelding

Let wel op de definitie, maltodextrine wordt in de literatuur onder sportvoeding geschaald, glucosamine (om maar een voorbeeld te noemen) is een supplement.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 jan 2018 18:50

@amclassic,een fietsmaat van mij zegt zelfs dat hij het verschil merkt :o tussen pure maltodextrine á €2,95 p/kg en Maxim carboloader van €12,50 per 500 Gram.
De stellingen van de afbeeldingen kloppen wel,soms willen gewoon voor de gek gehouden worden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jan 2018 19:23

nijkie schreef: 16 jan 2018 18:50 @amclassic,een fietsmaat van mij zegt zelfs dat hij het verschil merkt :o tussen pure maltodextrine á €2,95 p/kg en Maxim carboloader van €12,50 per 500 Gram.
De stellingen van de afbeeldingen kloppen wel,soms willen gewoon voor de gek gehouden worden.
Dat zal ook best een verschil maken, maar dan tussen zijn oren en niet bij zijn benen.
Maar als het tussen de oren verschil maakt, doen de benen misschien ook wel mee. ;)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 jan 2018 19:59

Die fietsmaat kan niet lezen :shock: Ik heb het net even opgezocht op de site van Maxim, dat carboloader spul is 99,999% maltodextrine. Plus een heeeeeeeeeeel klein mini snufje vitamine C en D

Maxim wordt rijk van marketing poeha waar domme malloten intrappen :o
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie