Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Jaar rond fietsen zonder supplementen ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jan 2018 11:46

scottwilko schreef: 18 jan 2018 08:17 CUT
Dus ieder zijn ding, ik ga geen meter harder rijden door de sportvoeding, voor mijn herstel doet het ook niets extra en toch gebruik ik de spullen en zal dat ook blijven doen.
Toch een beetje inconsequent.......
Ik denk er net zo over en gebruik dus helemaal niks sportgerelateerds behalve wat extra calorieen in vaste vorm op ritten > 2,5 a 3 uur.
Bij mij thuis wordt er vaak gekookt voor een wisselend aantal personen van 2 tot 4 en er blijft vaak een rest of kliek over en die neem ik dan voor mijn herstel......daar zit alles in en niet 1 dingetje.
Het menselijk lichaam is een autonome en effciente fabriek en vult zelf wel aan waar het nodig is.
Zou je heel slecht herstellen of specifieke klachten hebben die mogelijk verband houden met voedselinname, DAN is het IMO verstandig om je te laten testen, op eigen houtje maar wat aanrommelen is IMO zinloos en alleen goed voor de omzet van bepaalde producenten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jan 2018 11:52

Orlok schreef: 18 jan 2018 11:28
ophetkantje schreef: 18 jan 2018 11:11 Bij magnesium zou ik zeker wat meer info inwinnen en heel erg opletten voor wie de info is, Voor mannen is overmatige magnesium inname namelijk veel gevaarlijker dan voor vrouwen.
? Hoezo.? Volgens mij krijg je van te veel magnesium inname diarree.!
Het wetenschappelijk artikel heb ik niet bij de hand, maar is er wel,
Duidelijk aantoonbaar verschil bij vrouwen en mannen. Magnesium overschot kan op langere termijn (en volgens artikel vrij veel kans) leiden tot te lage bloeddruk, onregelmatige hartslag en ademhalingsstoornissen, geen risico's die ik wil lopen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 18 jan 2018 12:26

zou een teveel aan mineralen en vitaminen ook de nieren niet zwaarder onder druk zetten? enkel een gedachte...

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 18 jan 2018 22:51

Elk product dat de nieren moeten afbreken en uitscheiden kan te belastend worden voor de nieren.Zeker voor oudere mensen waarbij de nierfunctie al niet meer naar behoren functioneerd. (bv. calcium)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jan 2018 12:23

ophetkantje schreef: 18 jan 2018 11:52
Orlok schreef: 18 jan 2018 11:28
ophetkantje schreef: 18 jan 2018 11:11 Bij magnesium zou ik zeker wat meer info inwinnen en heel erg opletten voor wie de info is, Voor mannen is overmatige magnesium inname namelijk veel gevaarlijker dan voor vrouwen.
? Hoezo.? Volgens mij krijg je van te veel magnesium inname diarree.!
Het wetenschappelijk artikel heb ik niet bij de hand, maar is er wel,
Duidelijk aantoonbaar verschil bij vrouwen en mannen. Magnesium overschot kan op langere termijn (en volgens artikel vrij veel kans) leiden tot te lage bloeddruk, onregelmatige hartslag en ademhalingsstoornissen, geen risico's die ik wil lopen.
Dan ben ik wel benieuwd naar jouw wetenschappelijke onderbouwing (artikel). Anders denk ik toch meer naar jouw ondertitel. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jan 2018 12:31

Dat mag je denken Orlok. Weet ook niet of ik zin heb om te zoeken. Maar er is in volgens mij Groot Brirranie een redelijk uitgebreid onderzoek geweest. Is ook redelijk lastig, omdat Magnesium voor een groot deel niet in je bloed aanwezig is maar in weefsel en organen, dat maakt het onderzoek erg lastig. Als ik tijd over heb zal ik eens zoeken en dan nog mag je denken wat je wilt.
Ach, ik zeg ook maar wat

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2018 13:52

Overmatige inname is van bijna niets goed, als je gewoon voor of na de training een magnesium tablet neemt kan er weinig gebeuren.

Het beste is natuurlijk zaken uit je voeding te halen. Maar dat lukt niet altijd, vaak bij mij vanwege de tijd. In het weekend fiets ik vaak binnen een half uur nadat ik mijn bed uitkom, snel even wat yoghurt en muesli en een colaatje naar binnen en rijden maar.

Snap best dat ik beter ruim een uur van te voren kan eten, maar met jonge kinderen en een full time baan is een uurtje slap extra ook wel lekker. Het lukt mij dan prima om op de fiets iets te eten.

Meestal in de vorm van zelfgemaakt (uit de vriezer) bananenbrood, een eiwit reepje of brood.
Doe ik een intensievere training dan ga ik wel wat eerder mijn bed uit en neem ik meer koolhydraten ipv eiwit.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 jan 2018 01:19

Omdat ik ook in rusttoestant veel spier/zenuwtrekken had neem ik al jaren magnesium in. en samen met het fietsen is het weggaan..Maar magnesium degenereert calcium en vica versa als je ze beiden neemt. Daar tegenover staat dan weer als je calcim neemt met vitaminen D3 deze mekaar versterken.

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 01 mar 2018 12:24

ophetkantje schreef: 18 jan 2018 11:52Het wetenschappelijk artikel heb ik niet bij de hand, maar is er wel,
Duidelijk aantoonbaar verschil bij vrouwen en mannen. Magnesium overschot kan op langere termijn (en volgens artikel vrij veel kans) leiden tot te lage bloeddruk, onregelmatige hartslag en ademhalingsstoornissen, geen risico's die ik wil lopen.
Ik had van de week mijn ogen gericht op Davitamon Sport Poedersticks Magnesium (advies: voor het sporten) als aanvulling op de gels van hetzelfde merk die ik inneem. Na enige informatie vergaard te hebben, ook via het Voedingscentrum, heb ik moeten concluderen dat ik die 400 mg poedersticks beter kan laten liggen: 350mg = (voor mij de) dagelijkse aanbeveling (magnesium uit voeding), 250mg zou volgens hen extra ingenomen kunnen worden middels supplementen -- indien geen tekort; wat overigens lastig vast te stellen is, aangezien maar 1% van de hoeveelheid magnesium in het bloed zou zitten ;)
Laatst gewijzigd door Mark89 op 01 mar 2018 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 01 mar 2018 13:14

chrissiewizzie schreef: 01 mar 2018 12:40 Let bij magnesium wel op dat in het supplement magnesiumcitraat of -chloride is gebruikt. Andere vormen van magnesium worden niet of nauwelijks opgenomen in je lichaam en zijn dus weggegooid geld.
Afbeelding
Ik ben niet zo op de hoogte van alle genoemde ingrediënten, maar hydrochloride + magnesiumoxide zijn dus ook weinig effectief :?:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 mar 2018 13:54

Pyridoxine-hydrochloride
Thiamine-hydrochloride

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thiamine.
In de bovenste tabel staat vitamine B1. Dat is het zelfde als de Thiamine die in de onderste tabel staat, maar dat is dan de stofnaam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyridoxine
idem, maar dan B6.

Hydrochloride
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrochloride

Als je gevarieerd eet, heb je geen extra vitamines nodig,

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 01 mar 2018 14:57

Nee_Nee schreef: 01 mar 2018 13:54 Pyridoxine-hydrochloride
Thiamine-hydrochloride

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thiamine.
In de bovenste tabel staat vitamine B1. Dat is het zelfde als de Thiamine die in de onderste tabel staat, maar dat is dan de stofnaam.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyridoxine
idem, maar dan B6.

Hydrochloride
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrochloride

Als je gevarieerd eet, heb je geen extra vitamines nodig,
:winkthumb: Hydrochloride an sich is dus een ammoniumzout.

chrissiewizzie schreef: 01 mar 2018 14:20 Supplementen zijn goed als je inderdaad te kort komt, of door gewone voeding te weinig binnen kan krijgen. Voor veruit de meesten hier op het forum zullen supplementen niet nodig zijn. Ik geef training aan een groep schaatsers die 6 tot 8 trainingen in een week doen en sommigen gebruiken voedingssupplementen om sneller te herstellen na een training of wanneer ze ziek zijn geweest.
@Mark89: dat is inderdaad niet de juiste soort magnesium. Zeker magnesiumoxide wordt slecht tot niet opgenomen. Het is lekker goedkoop en het verkoopt goed, maar het is oplichterij.
Thanks for the info! Ik was, in het verlengde hiervan, ook even benieuwd naar 'Magnesium vs. Verzuring' en kwam dit artikel tegen. Mijn vraag: zou je in het bijzonder in geval van verzuring ook extra magnesium kunnen aanbevelen?

Plaats reactie