Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Jaar rond fietsen zonder supplementen ?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 jan 2018 08:32

Wat allemaal al niet kan.
Persoonlijk houd ik niet van kaal water, en drink dit bijna nooit. Op de fiets heb ik altijd sportdrank in de bidon. Voor het eten gebruik ik als vast voedsel wel de normale zaken als krentenbol of ontbijtkoek. Hoewel ik ook meestal wel een gelletje bij mij heb voor de snelle voeding. (niet omdat het moet, maar omdat het kan)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 10 jan 2018 08:50

Het volgende is mijn persoonlijke indruk.
Als de afstanden groter worden is die sportvoeding nog niet heilig. Als er met de club sporadisch eens een lange rit wordt gemaakt (rondje ijsselmeer of drenthe200) dan neem ik pannenkoeken mee of krentenbollen en een gelletje voor het einde. De jongens die groot inslaan met sportvoeding hebben veel eerder problemen met suiker te kort of maagproblemen. Zolang je niet te hard fiets is gewone voeding het beste. De grootste meerwaarde van sportvoeding is het gemak, de noodzaak alleen bij wedstrijden langer dan anderhalf uur.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jan 2018 09:30

ottorongo schreef: 09 jan 2018 23:37 :shock: Als je enkel op water rijdt, wat doe je (zij die dit doen) dan als je honger krijgt. Want je hebt toch gegeten zo'n 2 à 3 uur voordien?
Zolang het niet te intensief gaat, kan je ook 5 minuten voor vertrek je maaltijd achter de kiezen hebben (is wel een beetje persoonlijk natuurlijk).

Na >2u. fietsen moet je lichaam overschakelen op (meer) vetverbranding (als je je brandstof niet aanvult). Dat kan prima, maar gezelliger wordt het er niet van. Je kunt je lichaam er wel op trainen. Ga je dingen als ironman triathlons op hoge intensiteit doen (zeg maar op je limiet), dan wil je +/- 10u. sporten op een hartslag zo dicht mogelijk tegen je omslagpunt aan. in de praktijk zeg 10 slagen onder je omslagpunt.
Dan kan je niet eens aanvullen wat je verbruikt, je opname is te traag. Dan moet je dus getrained hebben om op je vetverbranding te teren en te kunnen blijven leveren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 jan 2018 09:33

Kleine indruk wat bij mij in de holle kies verdwijnt op jaarbasis 9.000-10.000 km onder alle weersomstandigheden.
8kg Maltodextrine.
4kg dorstlesser.
50 repen maxime.
2x daags 1 tablet visolie en Glucosamine.
Verder ben ik een goede eter en zo min mogelijk vette hap en weinig alcohol.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 jan 2018 10:41

MarkVeenstra schreef: 10 jan 2018 09:30
ottorongo schreef: 09 jan 2018 23:37 :shock: Als je enkel op water rijdt, wat doe je (zij die dit doen) dan als je honger krijgt. Want je hebt toch gegeten zo'n 2 à 3 uur voordien?
...

Na >2u. fietsen moet je lichaam overschakelen op (meer) vetverbranding (als je je brandstof niet aanvult). Dat kan prima, maar gezelliger wordt het er niet van. Je kunt je lichaam er wel op trainen. ...
Maar dat is niet echt een advies zinvol voor de topic starter. Geen amateur moet trainen op vetverbranding door koolhydraten te ontzeggen (zelf niet voor wedstrijden trainen is niet evident zo).
Door te fietsen zal je lichaam wel vanzelf zijn energie huishouding verbeteren.

Walter

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jan 2018 10:55

Supplementen? Wat is dat ? :lol:

Ik doe niet aan supplementen. Ik doe aan lekker eten. Veel makkelijker, lekkerder. Dat eco-hippie gezeur mer hun super food en supplementen adoratie. Ze kunnen we wat. Ik eet liever een pasta alla Bolognese (zo'n dikke vlees saus die 3 uur staat te pruttlen) dan een of ander eco verantwoorde bio hippie maaltijd of een sloot aan wetenschappelijk verantwoorde vitamine pillen.

En op de fiets (zo'n 10.000 km op jaarbasis) ben ik niet van het water drinken. Ik drink zelf gemaakte sportdrank (maltodextrine en een scheut ranja) en als extra voeding meestal krentenbollen en Snelle Jelle's. Alleen tijdens een cyclo eet van dat vieze gel spul.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ome Ko
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 nov 2017 17:16

Gebruikersavatar Ome Ko 10 jan 2018 12:35

Ik maak tochtjes van 5-6000 km zonder voedselsupplementen muv een multivitamine bruistablet die ik af en toe in me bidon gooi als ik een paar dagen te weinig vitaminen heb gegeten. Ik val afhankelijk van terrein en weersomstandigheden 1-1,5 kilo af per week. Ik drink tussen de 2 (denemarken) en 7 (spanje deze zomer) liter water per dag.
Dieet: stokbrood, pure chocola, pasta, couscous, soyatoetjes, chips, nootjes, kaas, worst, tonijn in olie, haring in tomatensaus, bananen, gebakkies, snikkers en als ik het zwaar krijg een blikkie cola.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jan 2018 13:03

@Walter,
Het was dan ook geen advies, ik zet er ook bij dat het er niet gezelliger op wordt. TS vraagt of je zonder supplementen toe kunt en ottorongo vraagt zich af hoe het zit met honger bij het enkel op water rijden, naar mijn mening kan dat je prima enkel op water rijden, en ik geef zelfs een extreem voorbeeld waarbij je niet anders kunt dan interen op je reserves en om die reden dat zelfs zou moeten oefenen (die verbeterde energie huishouding waar jij het ook over hebt).
Laat duidelijk zijn dat je tijdens zo'n event juist wel supplementen gebruikt, gelletjes, sportdrank. En in trainingen toch veelal ook wel iets (zonder brandstof kan je lichaam ook geen vet verbranden). En supplementen kan je in deze zin ook vervangen door huis-tuin-keuken receptjes (tl zout, eetlepel, suiker, 750ml limonade bijv.)

Naar mijn mening zijn supplementen, zoals al vaker gesteld, vooral voor het gemak. Op een klim, blijven eten kan ik vrijwel alleen met gelletjes. fruitreepjes krijg ik dan niet weg. Sportdrank is een makkelijke manier om suikers, zouten, mineralen etc binnen te krijgen, met een paar schepjes uit 1 grote pot.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 10 jan 2018 13:21

Misschien was de openingspost niet volledig duidelijk.
Het gaat niet zozeer over wat te eten onderweg of voor vertrek, maar wel over eventuele inname van supplementen die de voorraden van vitamines, mineralen aanvullen of spierherstellende middellen, proteine shakes, recovery drank, ...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 jan 2018 13:31

Ik doe een 10.000km per jaar. Enige supplement dat ik neem, is magnesium (anders heb ik nogal snel krampen)

Voor de rest heb ik niks nodig, gewoon eten tijdens de dag.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 jan 2018 13:39

Al jaren rijd ik rond de 10.000km op wat er in de keuken te vinden is. Gevarieerd eten. Verstandig eten. Schijf van Vijf, Veel fruit. Water in de bidon. Of siroop. Voor onderweg boterhammen met pindakaas (wie is er niet mee opgegroeid). Sultana's, peperkoek.
Pas als er serieuze inspanningen geleverd moeten worden (cyclo's), dan komt er sportvoeding aan te pas. Waarom dan? Omdat je tijdens die inspanningen behoefte hebt aan veel calorieën in compacte vorm

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 10 jan 2018 13:48

Vince! schreef: 10 jan 2018 13:21 Misschien was de openingspost niet volledig duidelijk.
Het gaat niet zozeer over wat te eten onderweg of voor vertrek, maar wel over eventuele inname van supplementen die de voorraden van vitamines, mineralen aanvullen of spierherstellende middellen, proteine shakes, recovery drank, ...
Zelf heb ik nooit de behoefte gevoeld. Ik heb een keer supradyn geprobeerd, dan is mijn urine geel, verder had het geen effect. Met 10.000 km per jaar gaat mn herstel snel genoeg zonder speciale shakes. Wellicht als ik meer wedstrijden zou rijden, nu 15 tot 20 per jaar, dat het handig zou zijn. Na een zware training probeer ik wel iets eiwitrijk te eten, bakje yoghurt bijvoorbeeld. Na een lange duurtraining eet ik zo snel mogelijk wat (het liefst pannenkoeken). De natuur regelt dat zelf, want ik kom vaak met honger terug van een duurtraining. De truc is om geen bak friet te eten.
Volgens mij zijn grote potten sportvoeding op ons niveau weggegooid geld. Investeer die euro's in een boek over trainingsleer en een HR meter.
Verder kan gezond eten nooit kwaad. Daar is heel veel winst te halen, maar zodra/als je op gewicht bent met een gevarieerd dieet is dan is trainingsarbeid doorgaans de limiterende factor. Zeker in jouw geval had ik de progressie in de training gezocht, zowel kwantiteit en kwaliteit.

Plaats reactie