Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 mei 2018 23:07

D1 is pakweg 75 tot 85% van het omslagpunt, dat is dus de ANaerobe drempel.
U mag dat dan zelf uitrekenen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 06 mei 2018 00:01

Keezx schreef: 05 mei 2018 23:07 D1 is pakweg 75 tot 85% van het omslagpunt, dat is dus de ANaerobe drempel.
U mag dat dan zelf uitrekenen.
En die is me dus niet duidelijk...... komende week maar eens bellen voor uitleg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2018 16:25

Wat is het probleem met tussen 75 en 85% van 164?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 06 mei 2018 18:59

Keezx schreef: 06 mei 2018 16:25 Wat is het probleem met tussen 75 en 85% van 164?
Dat is me volkomen duidelijk, maar hoe weet ik of ik van die 151 of van 164 moet uitgaan? De omschrijvingen in het verslag lijken voor meerdere uitleg vatbar.
Dit is niet bepaald mijn kennisgebied.....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2018 19:03

Bij een inspanningstest mag je verwachten toch een beetje duiding en trainingsadvies te krijgen.
Dus minstens je trainingszones duiden en wat advies hoe je lichaam momenteel getraind is en waar je best aan werkt (afhankelijk van je doel).

Of eventueel toch even een trainer opzoeken.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 06 mei 2018 20:21

Simpel gesteld begint je lichaam bij het respiratoir compensatiepunt te verzuren dus dat is wel een 'omslagpunt'.
Wellicht is hier geen 'gewone' inspanningstest gedaan maar vond er een sportmedisch onderzoek bij een sportarts plaats. De sportarts onderzoekt of je 'gezond' bent, niet waar je trainingszones liggen. De uitslagen van zo'n onderzoek zijn daarom ook iets anders.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2018 20:43

Ronschr schreef: 06 mei 2018 18:59
Keezx schreef: 06 mei 2018 16:25 Wat is het probleem met tussen 75 en 85% van 164?
Dat is me volkomen duidelijk, maar hoe weet ik of ik van die 151 of van 164 moet uitgaan? De omschrijvingen in het verslag lijken voor meerdere uitleg vatbar.
Dit is niet bepaald mijn kennisgebied.....
Uit je beschrijving maak ik op dat 164 je omslagpunt (of anaerobe drempel) is.
De genoemde 151 is een trainingsparameter, maar niet om D1 te bepalen.
Dus je kan aan de slag.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 06 mei 2018 21:08

Keezx schreef: 06 mei 2018 20:43
Ronschr schreef: 06 mei 2018 18:59
Keezx schreef: 06 mei 2018 16:25 Wat is het probleem met tussen 75 en 85% van 164?
Dat is me volkomen duidelijk, maar hoe weet ik of ik van die 151 of van 164 moet uitgaan? De omschrijvingen in het verslag lijken voor meerdere uitleg vatbar.
Dit is niet bepaald mijn kennisgebied.....
Uit je beschrijving maak ik op dat 164 je omslagpunt (of anaerobe drempel) is.
De genoemde 151 is een trainingsparameter, maar niet om D1 te bepalen.
Dus je kan aan de slag.
Bedankt Keezx! Dat geeft weer een paar hartslagen ruimte, rijdt net wat meer ontspannen (ik zit minder snel aan de grens van mijn zone).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 mei 2018 21:27

Ronschr schreef: 06 mei 2018 21:08 Bedankt Keezx! Dat geeft weer een paar hartslagen ruimte, rijdt net wat meer ontspannen (ik zit minder snel aan de grens van mijn zone).
Dat meen je toch niet. Je hoeft niet op precies een hartslag te rijden hoor. Denk je echt dat het een wereld van verschil is of je met een HS van 130 of 133 rijdt? Daarom mag je ook tussen die 75 en 85% rijden ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2018 21:42

Goeie relativering, het is geen exacte wetenschap en er hoeft niet continu op het metertje gekeken worden ...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 07 mei 2018 11:43

Jans schreef: 06 mei 2018 21:27
Ronschr schreef: 06 mei 2018 21:08 Bedankt Keezx! Dat geeft weer een paar hartslagen ruimte, rijdt net wat meer ontspannen (ik zit minder snel aan de grens van mijn zone).
Dat meen je toch niet. Je hoeft niet op precies een hartslag te rijden hoor. Denk je echt dat het een wereld van verschil is of je met een HS van 130 of 133 rijdt? Daarom mag je ook tussen die 75 en 85% rijden ;)
Is toch best een aardig verschil? 85% van 151 of 85% van 164 geeft een ruimte van 10 slagen. Dat is het verschil tussen D1 en D2.
Ik wil gewoon vrij zeker zijn dat ik in D1 zit. Ik geef onmiddelijk toe dat het geen exacte wetenschap is allemaal, maar ik ben zo slecht in luisteren naar mijn lijf dat ik 'harde' grenzen nodig heb (voor wat het waard is).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 mei 2018 12:00

Ronschr schreef: 07 mei 2018 11:43
Jans schreef: 06 mei 2018 21:27
Ronschr schreef: 06 mei 2018 21:08 Bedankt Keezx! Dat geeft weer een paar hartslagen ruimte, rijdt net wat meer ontspannen (ik zit minder snel aan de grens van mijn zone).
Dat meen je toch niet. Je hoeft niet op precies een hartslag te rijden hoor. Denk je echt dat het een wereld van verschil is of je met een HS van 130 of 133 rijdt? Daarom mag je ook tussen die 75 en 85% rijden ;)
Is toch best een aardig verschil? 85% van 151 of 85% van 164 geeft een ruimte van 10 slagen. Dat is het verschil tussen D1 en D2.
Ik wil gewoon vrij zeker zijn dat ik in D1 zit. Ik geef onmiddelijk toe dat het geen exacte wetenschap is allemaal, maar ik ben zo slecht in luisteren naar mijn lijf dat ik 'harde' grenzen nodig heb (voor wat het waard is).
Dan lijkt luisteren naar je lichaam wel het eerste waar je aan moet werken. Je kunt later toch niet zeggen: "het moest van ... zo, mijn lichaam vond het niets, maar ja, als het moet".
Ik zou zeggen ga eens genieten.

p.s. Best wel bijzonder dat je dan ook maar gelijk de 85% neemt en niet de 75% ;)

Plaats reactie