Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jan 2018 15:47

Gemiddelde cadans is altijd een stukje lager dan wat je in beeld ziet tijdens het fietsen. Omdat je regelmatig (meer dan je denkt) je benen even stil houdt. Met stravistix, in strava, kan je je "peddeling" time zien. Meestal zal dat rond de 95% zitten, maar in een groep wordt dat al lager. Betekend dat je 5% van de tijd niet aan het ronddraaien geweest. Dan kan je tijdens het trappen altijd 90-95 in beeld zien, maar thuisgekomen je Garmin netjes op een gemiddelde van 87 zijn uitgekomen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 06 feb 2018 21:16

Inmiddels zijn we een paar weken verder. Een bloedonderzoek en een hartfilmpje hebben laten zien dat er gelukkig niets echt mis is. Verder een afspraak gemaakt voor een sportkeuring, wat gezien de leeftijd sowieso geen slecht plan is.

Het goede nieuws: rijden op een lage cadans lijkt een positief effect te hebben. Hoewel er nog geen ritten verder dan 60 km zijn gemaakt voelt het heel anders, en even aanzetten voor een sprintje lukt nu ook een heel stuk beter. Het is wel goed in de gaten houden dat ik continu tussen de 85 en 90 rpm blijf, maar het lukt al een stuk beter.

Als de temperaturen weer een beetje stijgen, en de afstanden langer worden hoop ik dat de trend zich voortzet.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 14 feb 2018 20:13

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alles gelezen heb, dus misschien is het al voorbij gekomen.

Ik had bij zwemmen ook wel eens kramp. Verder eigenlijk nooit. Ik sport én beweeg veel. Wel heb ik een zittend beroep en altijd met de benen over elkaar. Dat schijnt kramp ook te triggeren. Weet niet of je een zittend beroep hebt en je benen over elkaar legt, maar zo wel, dan kan het geen kwaad hier op te letten.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 18 feb 2018 10:50

Even hier verder doen.
Gisteren een complete off day.
buitenrit 76 km en 1200 hm, cadans gemiddeld 82rpm, HS 148 gemiddeld, maar vanaf het begon te klimmen meteen de benen in verzuring (en wel meteen).
Normaal verteer ik dat toertje goed, dus was wel verrast.
Ik train veel op de tacx icm zwift workouts, de voorbije twee weken echter door omstandigheden stilgelegen (niet vanwege lichamelijke klachten) en een tweetal dagen geleden een (voor mij) zware workout gedaan op zwift.

En de quadriceps sloegen op een gegeven moment ook in kramp, moest van de fiets (wat me nog nooit overkomen is),
Wat me ook opviel was dat ik op het einde van de rit helemaal niet vermoeid was, vandaag wel een beetje stramme kuiten.

Fietspositie is nog steeds dezelfde zoals voorheen,via bikefit en geen andere klachten.
Leeftijd 52 jaar, +- 94 kg (kom van 117 kg) en regelmatig drinken, kortom zoals ik gewoonlijk doe.
Zou het kunnen dat ik de problemen had doordat ik een beetje overbelast zat?

Enige idee, of toch wel aan een mindere dag na training te wijten?
Beetje meer rust inbouwen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 feb 2018 11:56

Leg je verhaal eens aan een sportarts voor

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 18 feb 2018 12:44

Is uiteraard ook een optie, maar dacht gezien er hier toch een topic was over "Training, voeding en blessures" er toch al reeds wat tips of zo konden aangegeven worden.
En ja, een sportarts is ook een tip, weet ik wel en afhankelijk van hoe het evolueert zal dat toch wel een eventuele volgende stap worden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 feb 2018 16:57

Iedereen heeft wel eens een slechte of hele slechte dag... Misschien was je idd nog niet hersteld of nog niet goed opgewarmd.

Ik zou met 1 slechte rit niet direct naar een sportarts stappen... Zeker als de swift trainingen gewoon lekker gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 feb 2018 17:35

En als je al lang op dezelfde manier traint; het harde verdikt; je wordt ouder. Wat vroeger werkte misschien vandaag niet meer....

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 18 feb 2018 18:40

walter- schreef: 18 feb 2018 17:35 En als je al lang op dezelfde manier traint; het harde verdikt; je wordt ouder. Wat vroeger werkte misschien vandaag niet meer....
Ja idd.
Gelukkig kan ik niet vergelijken met heel vroeger want ben nog maar twee jaar bezig met de racefiets (wat me eigenlijk ook wel ondertussen twee jaar ouder maakt) :oops:


MarkVeenstra schreef: 18 feb 2018 16:57 Iedereen heeft wel eens een slechte of hele slechte dag... Misschien was je idd nog niet hersteld of nog niet goed opgewarmd.

Ik zou met 1 slechte rit niet direct naar een sportarts stappen... Zeker als de swift trainingen gewoon lekker gaan.
Die opmerking ivm het misschien niet goed opgewarmd zijn zal ik eens goed ter harte nemen :like:
Kan dit een ganse rit meespelen?
En stel dat je rustig begint te fietsen, geldt dit dan ook als opwarming of effectief vooraf stretchen en zulke dingen.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 03 apr 2018 19:47

Afgelopen zaterdag 90 km gefietst. Na 60 km (met tegen de 30 km/h gemiddeld, lage hartslag) was het weer raak, rechter(boven-)been in de kramp. Ik forceerde niets, rustig gereden.
Ik had twee 750 ml bidons bij me, in iedere bidon zat ongeveer 60 gr suiker, een beetje zout en een scheutje citroensap. Daarbij had ik een stroopwafel op.
Dat bleek dus niet genoeg om de kramp weg te houden. Ik heb een Mars en een flesje AA-drink gehaald, en ben toch de laatste 30 km met bijna 30 km/h door gereden.

Mijn vraag: zou in mijn zelfgebrouwen drankje misschien te veel suiker of zout zitten, zodat het vocht niet mijn bloed in gaat? Hypertoon dus?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 apr 2018 19:55

Wat noem je lage hartslag? Wat had je op na 2 uur fietsen: beide drinkbussen?

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 03 apr 2018 21:39

Gemiddelde hartslag 137 bpm. Na die 60 km waren beide bidons niet helemaal leeg (1 leeg, 2e meer als half leeg). Ik had me er juist op ingezet zo relaxed mogelijk te rijden, het waaide haast niet.

Plaats reactie