Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 29 dec 2017 10:30

Al jaren fiets ik erg graag, maar kramp ontneemt me enorm veel van het plezier. Ik wil ontzettend graag met meer ontspanning grotere afstanden rijden, maar door mijn ervaringen met kramp durf ik niet ver van huis te gaan.

Even een korte opsomming:
- Meestal rijd ik 2x per week 's avonds 30 km, in het weekend probeer ik tussen de 50-70 (winter) en 70-100 km (zomer) te rijden.
- Na ongeveer 45-50 km merk ik dat ik moet oppassen geen abrupte bewegingen te maken, want dan schiet er een kramp in mijn benen (meestal de bovenbenen).
- Afgelopen jaar heb ik 2x 150 km gereden (een keer alleen, en de Jan Janssen Classic). Tijdens deze langere tochten eet en drink ik me helemaal klem, uit angst voor kramp. Met veel eten en drinken verschuift het 'kramppunt' naar tegen de 100 km.
- Het gevoel van 'afzien' ken ik helemaal niet, ik ben eigenlijk nooit echt moe of kapot.
- Ik neem voor een lange rit 2x750 ml bidons mee, meestal met 60 gr suiker en 2 gr zout. Verder per uur een banaan of een snelle Jelle.
- Mijn fiets is aangemeten, en 'voelt' goed. Ik heb verder geen lichamelijke klachten.
- Bij de huisarts heb ik een keer de bloeddruk in mijn benen laten meten, geen afwijkingen.
- Ik rij met een hartslagmeter, waarbij ik er op let mezelf niet over de rooie te jagen. Ik probeer beneden de 140 bpm te blijven, maar ik kan langere tijd moeiteloos boven de 160 bpm fietsen (tot ik kramp krijg natuurlijk).
- Ik ben 47 jaar oud, weeg 80-82 kg en heb geen lichamelijke klachten.

Om een voorbeeld te geven: gisteren een rondje van 65 km gereden. Na 45 km gestopt voor chocolademelk en appelgebak, 2 bidons leeggedronken, 2 Snelle Jelles op. Toch de laatste 15 km om de 5 minuten stoppen vanwege blokkerende bovenbenen (en dan fiets je echt niet meer, omvallen is de enige optie).

Wie heeft er adviezen voor me? Wat zou ik nog kunnen onderzoeken/wijzigen om me van die krampen af te helpen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 dec 2017 10:36

hmmm,,.... het eerste wat me opvalt in je verhaal is dat je heel veel eet onderweg. Misschien ook wel gewoon teveel. Het tweede is dat ik nergens lees met welke cadans je fietst. Een lage cadans zou ook wel eens een reden voor kramp kunnen zijn.
Live fast; die young. mijn blog

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 29 dec 2017 11:21

@rob74: Cadans 90 - 95 rpm, ik rij op souplesse met weinig kracht. Dat vele eten lijkt te helpen bij toertochten ( dit jaar AGR 100 km, Jan Janssen 150 km), maar het stelt het 'kramp-punt' alleen maar iets uit.
Wat misschien nog interessant is: ik rij eigenlijk alleen maar zittend. Ik vertrek, stel mijn hartslag en cadans op elkaar af en rij door. Vanwege de bruggen en tunnels in de omgeving (Moerdijkbrug, Haringvlietbrug, Kiltunnel) zit er natuurlijk variatie in belasting, maar daar heb je versnellingen voor.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 29 dec 2017 12:19

Mineralen en vitaminentekort kan de oorzaak zijn, met name Vit B complex,, D,E, magnesium,calcium,zink, natrium. Al een bloedonderzoek laten doen?
Een magnesiumtabletje nemen doet soms wonderen.
Hoge bloeddruk of te lage bloedsuikerwaarde kan ook krampen veroorzaken.
Zadelstand mss eens wijzigen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 dec 2017 13:18

Je verhaal lijkt me bij uitstek geschikt voor een gesprek met de sportarts. We kunnen hier alleen maar gissen of iets roepen vanaf de zijlijn. Je eet en drinkt in elk geval meer dan voldoende. Daar kan het probleem niet uit verklaard worden.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 29 dec 2017 13:43

gene schreef: 29 dec 2017 12:19 Mineralen en vitaminentekort kan de oorzaak zijn, met name Vit B complex,, D,E, magnesium,calcium,zink, natrium. Al een bloedonderzoek laten doen?
Een magnesiumtabletje nemen doet soms wonderen.
Hoge bloeddruk of te lage bloedsuikerwaarde kan ook krampen veroorzaken.
Zadelstand mss eens wijzigen?
Er zijn misschien twee extra dimensies:
- Schildklier te traag - bloed laten controleren op sowieso de genoemde vitamines hierboven
- Dit is een longshot maar mss is je slagader te lang waardoor deze knikt en te weinig bloed voert naar je benen. Kijk eens hier: https://www.smcsportmax.nl/nieuws-artik ... ielrenners
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 dec 2017 15:27

Ik herken het wel van het 1e jaar dat ik begon te fietsen, ook zo na 30 40 km erg gaan oppassen want een lichte stretch beweging was al genoeg voor massieve krampscheut op dat soort momenten (vooral kuiten bij mij).

Mijn cadans is ook vergelijkbaar met de jouwe en ik drink ook heel veel (eten wat minder) onderweg. Kan het zijn, omdat je zelf aangeeft dat je nooit echt kapot gaat, en eigenlijk altijd licht spint dat je kracht gewoon niet afdoende is? Misschien juist 1 op de X ritten wel flink diep gaan, of af en toe keihard sprinten, lastige klimmetjes doen (als je die bij jou in de buurt hebt). Bij mij ging de kramp over naarmate ik sterker werd.
Afbeelding

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 29 dec 2017 17:41

@Sieper: het kracht verhaal zou kunnen. Ik ben door de jaren heen steeds lichter gaan rijden. Vroeger reed ik lagere cadans, maar wel meer op kracht. Maar toen reed ik (veel) minder ver, toen was 40 km al heel wat.

Het vreemde is dat het erger is geworden het afgelopen jaar. De wat langere tochten dit voorjaar lijken momenteel onhaalbaar. Misschien is verder zoeken via de huisarts geen verkeerd idee.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 dec 2017 18:15

Wat is je leeftijd?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 29 dec 2017 18:26

Nee_Nee schreef: 29 dec 2017 18:15 Wat is je leeftijd?
Staat in de eerste post hij is 47.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 29 dec 2017 18:37

Ik zou gaan denken aan een beginnende hernia. Meer iets voor de arts dus.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 29 dec 2017 19:32

Misschien heb je er wat aan;
Ik heb een zittend beroep, als ik een dag niet veel van mijn werkplek vandaan ben geweest, heb ik ook vrij snel last van kramp in de kuiten als ik 's avonds uit werk een blokje om doe

Ik kan dit als ik niet rustig aan doe ook binnen 20-30km voor elkaar krijgen, heeft verder ook niets met conditie te maken

Plaats reactie