Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Artrose

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 jan 2018 11:45

@ErnieC ik heb zo'n forum voor reuma idd gevonden. Maar als ik da de berichten zo lees schiet ik in een akute depressie. Nee laat maar. Ze zeiden ook dat ik misschien moet overwegen om lid te worden van de reumavereniging maar daar heb ik nog geen behoefte aan.

Ik blijf lekker fietsen en Power Walking met de hond van mijn vriendin. Als het mij te koud is ga ik binnen trainen op de Elite.
Ghost Nivolet 6LC

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 11 jan 2018 13:37

Best doe je sporten waarbij geen te grote druk op de gewrichten komt (bv fietsen, zwemmen, yoga is ok). Met power walking zou ik niet overdrijven vermits je al knieklachten hebt.
Heeft die reumatoloog niet meer advies gegeven dan "bewegen + pijnstillers"? Geen specifieke onderzoeken gedaan zoals RX of bloedanalyse?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 jan 2018 16:27

@Gene bloed had ik ja al eerder geprikt en hij heeft mij het een en ander uitglicht over de bloedwaardes.

Als het even kan slik ik niks ik heb een overgevoelige maag.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 15 jan 2018 11:01

Ik was vanmorgen nog even bij mijn huisarts om het dossier van de reumatoloog en de uitslag ervan door te nemen.
Ik heb dus artrose in beide handen links iets meer dan rechts. Artrose in mijn nek ( bovenste werfels) in mijn rechter elleboog en iets minder in mijn linker knie.

Omdat ik bij mensen poets lukt het mij ja soms niet om fatsoenlijk de dweil uit te wringen. Ik mag de gewrichten in mijn handen niet meer zwaar belasten omdat dit dan verergert. Ik ga de zwaarste poetsadres opgeven mijn gezondheid gaat voor.
Sporten mag ik. Ik heb oefeningen gekregen om mijn handen soepel te houden. Die doe ik nu braf iedere dag een paar keer. En ik moet pijnstillers slikken zodra ik pijn voel. Mijn arme maag zal er niet blij mee zijn.
Ghost Nivolet 6LC

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 08 mar 2018 15:21

Sweety2008 schreef: 09 jan 2018 12:56 Vanmorgen bij de reumatoloog geweest die heeft mij van top tot teen onderzocht en mijn gewrichten bekeken. Het is artrose derfomitis (derfomitis omdat mijn gewrichten in de handen al scheef staan) ik heb ook artrose in mijn nek (hij kraakt al heel lang) mijn rechter elleboog en beginnende artrose in mijn linker knie (is dat knie wat altijd bij hoge cadans zo kraakte nu weet ik ook waarom)

Blijven bewegen is het advies en bij heel erge pijn een pijnstiller nemen.
Btw. mijn hematocriet waarde was ook aan de lage kant iets van 38.
Kraken hoeft helemaal niet samen te hangen met artrose of andere klachten. Ik heb niet alle pagina's doorgenomen maar ik lees in de gauwigheid dat er geen sprake is van reumatische artritis maar van artrose. Heb je voor de handen geen maatwerk spalk gekregen? Welke vingers zijn het vooral? Smeer je ook Voltaren op de handen/vingers? De koude werkt niet zo mee dus goed warm houden. Maar vooral niet stil blijven staan bij de diagnose. Oefeningen doen als de duimen meedoen (die hebben voldonde spieren) en eventueel een neopreen hoesje laten aanmeten voor de gewrichten van andere vingers. Dat zorgt ervoor dat de gewrichten niet de uiterste stand kunnen aannemen en dat je je ook minder hard stoot en het gewricht tot rust kan komen als er ontstekingen bij zouden zitten (warm, rood, pijnlijk).

Dat je niet zou mogen hardlopen met artrose is niet waar. Oefenen en bewegen is juist heel goed. Rust roest. Je kunt ook op rustige manier hardlopen afgewisseld met korte stukjes fors doorwandelen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 mar 2018 18:58

@runcyclerun alle beide handen zijn betroffen. Aan de linker hand de wijsvinger is total krom getrokken. Nee ik heb geen spalk gekregen (zal moeilijk zijn om dan nog de fietsremmen te bedienen.
Ik doe er verder niks meer met slik ook geen medicijnen of smeer er zalfjes op. Het is wie het is veranderen kan ik het niet maar moet ermee leven.
Hardlopen doe ik nu met de Jeff Galloway methode dit gaat enigszins. Wandelen doe ik ook heel veel laatst nog met de hond van mijn buurvrouw die met grip in bed laag. Dit gaat goed omdat de hond aan de lijn niet trekt en zo mijn hand geen pijn doet. De ergste pijn heb ik aan mijn nek kan morgens amper mijn hoofd draaien dat duurt een hele tijd voordat ik mijn hoofd weer enigzins na links of rechts kan draaien.

Ik moet de titel hierboven nog een keer veranderen als ik wist hoe ik dat moet doen.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 04 mei 2018 17:17

Zo titel verandert. Gaat nu goed met mijn handen omdat de temperatuur al aardig is opgelopen. Voor een paar ween terug lek gereden maar het verwisselen van de achterband ging goed.
Heb voor mijn nek een goed kussen gekocht dat de nek tijdens het slapen goed ondersteund. Ik kan het verschil echt merken.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie