Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gastroc slide en weer fietsen

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 07 sep 2017 13:50

Ga de vraag hier toch maar stellen, al zullen de meeste hier geen arts zijn (vermoeden), maar wel fietsers en daar gaan de vragen ook om.
In het kort: Zo'n 15 jaar regelmatig last van stekende pijnen in voorvoet (Sesambeentjes) bij vooral langdurige marathons/tochten op de fiets. Vooral ook bij warm weer.
In de loop der tijd zo'n 2.000 euro verspijkerd aan diverse zooltjes in fietsschoenen en ook paar chirurgen "versleten".
Begin dit jaar bij de Bergman kliniek terecht gekomen, daar bleek dat ik vrijwel geen vet en ook amper kraakbeen had bij de sesambeentjes. Dus min of meer botjes op de grond en dat primaire oorzaak. Even beetje vet er in en klaar hoopte ik, maar niet mogelijk. Voor het fietsen op zich geen oplossing, de fietsschoenen icm zooltjes waren ze positief over.
Ik wilde ook op latere leeftijd fatsoenlijk blijven lopen en er zijn in ieder geval orthopedische schoenen aangemeten en dat loopt al een stuk beter.

Maar toch afgelopen maandag ingreep laten verrichten om druk op voorvoet te verminderen en dat is een z.g. "gastroc slide". Nu links en volgend jaar rechts.
linkje naar de behandeling
Operatie geslaagd volgens chirurg en zit nu 4 weken met pootje omhoog (gefixeerd). Over 2 weken loopgips en na 4 weken weer "los" en voor de nachten een brace.
Na die 4 weken mag ik beginnen met fysio therapie en nu al zin in.
Maar.......... Nu de vragen na lange inleiding:
Wie heeft er ervaring mee?
Wat zijn eventuele "valkuilen"?
Heeft iemand nog tips/suggesties?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Rvddijk
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 jul 2013 16:39

Rvddijk 16 sep 2017 19:59

Vervelend probleem zeg! Hopelijk heeft de ingreep het gewenste resultaat. Zelf ben ik huisarts, maar deze behandeling is niet iets wat ik dagelijks voorbij zie komen. Ik vraag me af of deze behandeling ook de pijn bij het fietsen wegneemt. Mogelijk is daar de lokale druk van de pedalen onder de voet de belangrijkste factor en daar verandert deze ingreep denk ik niets aan. Neemt niet weg dat de ingreep denk ik een goede beslissing is, mede gezien het feit dat er ook een leven is naast de fiets.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Goed herstel gewenst in ider geval de komende weken.
Trek Domane 4.3 Disc 2015

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 17 sep 2017 11:53

Hoi Rvddijk: Inderdaad een behandeling die niet veel voorkomt. Meerdere orthopedische artsen en een professor zagen geen oplossing, maar bij Bergman kliniek zag dr. Bella van Dalen wel mogelijkheden om iets te doen. Via hun nu maatschoenen voor dagelijks leven en voelt goed.
Je vraagt je af of het de pijn me fietsen weg neemt. Dat zal niet minder worden, want aan de voet zelf gebeurt inderdaad niets. De zooltjes en schoenen werden als erg goed beoordeeld en niet van "wij kunnen betere zooltjes maken etc.".
Verder gewoon afwachten en nu mijn rust houden (met het weer van afgelopen dagen mis ik weinig)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 sep 2017 13:21

Auw. Dat is vast heel pijnlijk. Uit de losse pols zou ik zeggen: je hebt behoefte aan demping tussen voet en pedaal tijdens het fietsen. Zou platte pedalen en platte schoenen zonder plaatjes maar met dikkere zolen kunnen helpen? Ziet er waarschijnlijk niet uit, maar je wilt niet alleen nu fietsen, maar tegen de tijd dat je 95 bent nog aan de rollatorrace mee kunnen doen.

Er zijn ook kraakbeenherstellende operaties. Daarbij wordt het resterende kraakbeen door middel van naalden geprikkeld en soms vormt zich dan nieuw kraakbeen. Wellicht iets om met je chirurg te bespreken. Ken iemand die op die manier weer kraakbeen in de knie heeft gekregen. Hij kan weer aan 10km trimloopjes meedoen, maar helaas geen marathons meer.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 17 sep 2017 19:25

Klopt wat je zegt "Nee_Nee". Geen materiaal bij drukpunt en dat is ook niet meer te herstellen. Tijdens scan zag ik dat er ipv vetweefsel meer soort van water zat. Bij beetje drukken stroom het weg en werd er op de botjes gedrukt. Tegen chirurg opperde ik nog "soort botoxje" als opvulling, maar niet mogelijk waar ze heel eerlijk in was.
Met gewone schoenen (orthopedische exemplaren) op normale pedalen zou in theorie kunnen, maar ik wil vast zitten (ook met MTB gebruik). Heel misschien dat er een optie komt om orthopedische fietsschoenen te laten maken. Maar eerder is door een leverancier beloofd "Fred, ik maak schoenen waarbij jij pijnloos kan rijden". Die moeten nog komen............
Kraakbeenherstellende ingreep onder voeten schijnt niet gedaan te worden, maar ik kan dat nog wel eens bij gesprek navragen. Was nog wel optie van soort reconstructie voet, maar kleven ook te veel gevaren aan.
Daarnaast is het zo dat ik bij normale temperaturen zonder problemen 4 uurtjes (120 km) op de race kan weg trappen en mag niet vergeten dat ik inmiddels 57 jaar ben en ook een beetje moet accepteren dat niet alles zo makkelijk meer gaat.
Als ik straks beter kan lopen en daarmee minder voorvoet belast is dat ook gunstig voor het fietsen.
Maar nu 2 weken achter de rug met op 1 been en krukken lopen en best vermoeiend. 4x per dag pakweg 400 meter. Vanaf morgen loopgips, dus ietsjes meer en dan ook maar naar fysio om te beginnen met winterprogramma (sport medisch trainen).
Vanaf 2-10 geen gips en dan beginnen met revalideren en hoop ook op 2-10 al op de Tacx te zitten.......
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Rvddijk
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 jul 2013 16:39

Rvddijk 17 sep 2017 21:19

Je zou ook nog kunnen kijken naar Shimano SPD PD A600 of A520. Te gebruiken met SPD pedalen, maar wel met een breder steunvlak.
Trek Domane 4.3 Disc 2015

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 18 sep 2017 10:52

Ik voel met je mee - ik heb vorig jaar acute sesamoïditis gehad, daarvoor wist ik niet eens wat de sesambotjes waren, nou, toen wel, wat een pijn! Ik kon eerst zelfs amper door het huis scharrelen en had in het dagelijkse leven veel hinder. En twee maanden niet hardlopen. Maar fietsen ging juist wel, dankzij de stijve zolen. Nouja, 100+ kilometer heb ik niet geprobeerd, het was nog voorseizoen (gelukkig).

Bij mij is het gelukkig probleemloos overgegaan, het was echt pure pech (misstap). De orthopedische zolen heb ik dus ook al gauw weer afgeschaft, dat vond ik niks, die extra druk onder de bal van mijn voet.

Ik moet zeggen dat ik snijden in gezond spierweefsel om een probleem elders op te lossen wel ver vind gaan, ik hoop voor jou dat dat het gewenste resultaat geeft!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 sep 2017 15:19

@Rvddijk: Optie al eens uitgeprobeerd in verleden zonder succes. Op de racefiets met Look Keo's hetzelfde probleem als op de MTB met SPD. Dit ondanks de harde carbon zolen icm speciale zooltjes.
@louise: Dan weet je (een beetje) wat ik voel(de) bij langdurige belasting, Gelukkig voor jou niet iets chronisch, maar tijdelijk ongemak.
Bij mijn marathons was paracetamol ook mijn grootste "vriend". Niet zonder gevaar weet ik, maar.....
Verder inderdaad gaat behandeling (snijden in gezond weefsel) inderdaad erg ver, maar zie dit wel als laatste middel icm orthopedische loopschoenen.
Voor het fietsen ongemakken maar min of meer accepteren en soms managen met "voetenpauze" als het echt pijn doet en bij heel warm weer gewoon niet fietsen.

Verder nog even gekeken in verslag na eerste consult: Separatie van het vetkamersysteem werd genoemd en iets verderop staat "schade aan het beschermende vetlaagje onder de voorvoet kan niet teruggedraaid worden.

Als laatste : Net terug met nieuw gipsvoetje en soort van schoen er onder. Mag daar voorzichtig op lopen zolang het geen pijn doet. Daar zeker aan houden.
Eerste meters zitten er op en voelt vreemd aan.
20170918_130930927_iOS.jpg
Maar vanavond wel voor het eerst van het winterseizoen beetje trainen (rug/buik etc.) bij Lijf&Visie onder begeleiding van fysio. Wel aan toe....
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 28 sep 2018 13:02

918EDC00-B351-4B35-B146-9458D6FE10DD.jpeg
Dit is voorlopig mijn “schoeisel” aan de rechter kant. Dit als vervolg op de operatie van vorig jaar.
Vorig jaar was het links Die onder handen genomen werd, dus nu rechts. Gisteren rond de lunch geopereerd en 4 uurtjes later al thuis met uitdrukkelijk advies rust te houden. Tja, de chirurg weet wie Fredje is......
Afgelopen nacht extreem veel pijn, niet bij geopereerd gedeelte maar boven op voet. Geen seconde geslapen. Gips te strak omdat de voet ging zwellen, maar dat inmiddels opgelost.
Voorlopig 2 weekjes bank hangen, dan 2 tot 3 weken loopgips (dan ga ik voorzicht wat “trainen” bij mijn fysio Lijf en Visie).
Daarna “voorzichtig” de boel weer opbouwen om hopelijk op 16 februari 2019 fatsoenlijk de Teide op te fietsen. Mooi doel om naar toe te werken lijkt me.

Voor de liefhebbers onderstaand linkje wat eea inhield https://voetenenkelklacht.nl/voetklacht ... hillespees
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie