Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afvallen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2017 14:01

max hartslag is persoonlijk.., Als polar wat instelt is dat op basis van jouw leeftijd en overige kenmerken, en de gemiddelde tabellen die polar heeft. Eventueel (mits je dat uitgevoerd hebt), de rust en herstelprogramma's meegenomen.
Voor 90% van de mensen kloppen de schattingen dan behoorlijk aardig. Maar dat het niet exact is, lijkt me logisch. Nou is 2 slagen op je max hf, ook niet zo relevant voor het trainen. Je omslagpunt is meer cruciaal.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Lupstra
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 mei 2016 12:24

Lupstra 14 aug 2017 14:08

Bedankt voor de uitleg Mark Veenstra. Ik hou het ook lekker op standaard instellingen want voor mijn gevoel kan ik er prima op trainen.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 15 aug 2017 07:30

Jans schreef: 13 aug 2017 14:28 @wdfl En wat voor gewichtsverlies heeft het allemaal opgeleverd?
nu zit ik rond de 93kg ben al aan 88kg geraakt.

net terug uit een sportloze vakantie, zomer dus wat meer bbq's rapper een uitstapje en vettiger eten, ....

't is zoals "KILOWATT" zegt je wordt door de app bewust wa je eet en hoeveel.
en een dag eten zonder op iets te letten kan best snel +3000kcal worden :shock:
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 15 aug 2017 10:06

wdfl schreef: 15 aug 2017 07:30't is zoals "KILOWATT" zegt je wordt door de app bewust wa je eet en hoeveel.
en een dag eten zonder op iets te letten kan best snel +3000kcal worden :shock:
Zo is dat, ik heb die app vorig jaar ook eens gebruikt en op die manier ga je wel wat meer nadenken wat veel en wat weinig calorieën is.

Bij lange ritten niet teveel eten, dat doe ik wel niet. Je lichaam heeft tenslotte ook voedingstoffen nodig om te recupereren. Fiets je een dag veel, dan eet je veel. Fiets je een dag niet, dan eet je minder.

Lupstra
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 mei 2016 12:24

Lupstra 16 aug 2017 08:54

Ik ga vandaag van 12 tot 6 fietsen of in ieder geval 6 uurtjes ergens op de dag. Nu vraag ik me af of ik genoeg zal hebben aan 2 sultana Good morning en ik heb helaas maar 1 bidon met wat van 750cc, zou ik het hier mee kunnen redden? http://www.sultana.nl/producten/goodmorning-cranberry/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 aug 2017 08:58

Tuurlijk, je overleeft het wel.
1 bidon is niet bezwaarlijk, gewoon onderweg 2x bijvullen (of vaker als het warm is, of je nog hard probeert te fietsen).
qua eten... je redt het wel, je zult je niet vermaken, en je zult roofbouw plegen aan je lichaam. Maar je komt wel thuis. Om effectief vet te verbranden, heeft je lichaam tijdens de inspanning ook brandstof nodig (koolhydraten). Dus om af te vallen, lang fietsen op lage intensiteit is prima. Heel veel eten heb je niet nodig, maar je moet je lichaam wel van brandstof voorzien. Anders gaat t eiwitten (spieren) opeten ipv vet. (Dit is de korte, wat ongenuanceerde uitleg).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 aug 2017 09:05

Als je goed afgevuld vertrekt, bv na je lunch, dan wordt het al wat plezieriger, maar anders stop je toch gewoon een paar boterhammen, een banaan en 2 stroopwafels in je rug?

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 16 aug 2017 09:42

Lupstra schreef: 16 aug 2017 08:54 Ik ga vandaag van 12 tot 6 fietsen of in ieder geval 6 uurtjes ergens op de dag. Nu vraag ik me af of ik genoeg zal hebben aan 2 sultana Good morning en ik heb helaas maar 1 bidon met wat van 750cc, zou ik het hier mee kunnen redden? http://www.sultana.nl/producten/goodmorning-cranberry/
Als je met 1 bidon bedoelt dat je niet van plan bent om bij te vullen, dan is een rit van 6 uur simpelweg onverantwoord. Het wordt redelijk warm en mooi weer vandaag, je hebt het water dan gewoon nodig voor koeling van je lichaamstemperatuur (zweet).

Qua eten zou het wel moeten lukken, mits je inderdaad met een stevige bodem begint en geen topprestaties van jezelf verwacht.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 aug 2017 10:18

Uitzonderingen daar gelaten, als je enkel die Sultana gaat eten dan kom je na een uurtje of 3-4 tot stilstand. Als er geen glycogeen meer aanwezig dan kom je niet meer vooruit, ook al rij je enkel rustig. Je wordt duizelig, zicht wordt minder, helder denken lukt ook niet meer, kortom klassieke hongerklop.

Je moet er gewoon brandstof in stoppen als je gaat fietsen, 's ochtends een uurtje zonder ontbijt is tot daar aan toe, maar bij meer heeft je lichaam gewoon koolhydraten nodig. Dat koolhydraten op 't moment verketterd worden heb je als duursporter geen boodschap aan. Als je meer wilt verbranden, kan je overigens beter 2x 3 uur gaan fietsen dan 1x 6 uur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 16 aug 2017 11:42

Ik ga straks 3,5 uur fietsen en neem 1 bidon water mee en wat gedroogd fruit (dadels ect.) Voor de fietstocht heb ik 1 banaan en 1 snee brood met geitenkaas en margarine genuttigt + 1 kop koffie.

Zo doe ik het altijd en heb nig nooit honger gehad onderweg.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2017 11:50

@Lupstra, kun je uitleggen, als je weer terug bent, waarom je op 2 sultana's wilt fietsen? Je zegt een paar dagen terug dat je weer op 69kg bent. Is het de intentie om nog heel veel af te vallen? In je openingspost zeg je dat je niet te weinig wilt eten. Dat idee heb je in twee maanden de deur uit gedaan?
Bedoel je een paar posts terug dat je 900km per week gefietst hebt? En dan zeggen dat je het niet als veel ervaart? Als je alle dagen gefietst hebt, zat je zo ongeveer 7 uur per dag op de fiets.
edit: Daardoor heb je geen tijd meer om eens een extra bidon aan te schaffen?

@Sweety Wat zegt het dat jij nog nooit honger gehad hebt tijdens fietsen. Misschien heb je wel nooit honger. We weten niets van de intensiteit. En 1 bidon in 3,5 uur met redelijk zonnig weer. Waarom zou je dat willen?
Edit: Oh ja, omdat je heel veel ander spul in de andere bidonhouder stopt.
Laatst gewijzigd door Jans op 16 aug 2017 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 16 aug 2017 11:51

Een paar weken terug was ik op fietsvakantie, 80 kilometer per dag. Als ontbijt 5 boterhammen (met boter), 2 eieren, 2 koppen thee (met suiker), onderweg elk uur blijven eten, elke avond heerlijk uit eten, 3 kilo kwijtgeraakt. (En de riem kan nu een gaatje strakker!)

Ieder lichaam is anders, maar over het algemeen kan gesteld worden dat als je weinig eet en veel gaat fietsen je op een gegeven moment stil komt te staan.

Plaats reactie