Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afvallen.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 28 aug 2018 11:07

scepticus schreef: 27 aug 2018 15:15 Typisch gevalletje "glycogeen op" ;)

Door het mindere eten de dagen ervoor waren je glycogeenvoorraden al redelijk leeg. Dus ik zou echt per rit bedenken wat je met die rit wilt en daar je voeding op aanpassen. Als je in het weekend lekker met je maatjes wilt fietsen wil je niet stilvallen, dus dan zou ik gewoon goed eten van tevoren. Een kort ritje doordeweeks kan dan weer wel prima met weinig glycogeen aan boord.
Als dat het idd is, klinkt het als te weinig koolhydraten in de avondmaaltijden. Normaal zou je niet zozeer extra hoeven te eten, maar dan moet je wel gewoon koolhydraten eten. Aan de andere kant, je moet dat ook een keer meemaken, nu zorgen dat je het op tijd herkent en er iets aan doen (reepje, dadels, snelle Jelle, etc).

Captainhindsight
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Captainhindsight 29 aug 2018 19:14

Ik ben nu onderhand bijna 35 kilo kwijt (van 115 naar 80kg) door een andere / actievere levensstijl. Fietsen heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld.

Ik eet juist minder koolhydraten en meer eiwitten. Pasta, brood en aardappelen komen niet meer veel voor in mijn dagelijkse gerechten. Ik eet nu vooral veel groente +- 1 - 1.5kg per dag en eiwitten.

De avond voor een lange rit (in mijn geval 130+) eet ik wel koolhydraten en tijdens de rit ook. Tot nu toe merk ik dat dit goed voor mij werkt. Dit is natuurlijk ook persoonlijk. Wellicht dat iemand hier nog wat aan heeft.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27569
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 aug 2018 19:52

35 kilo kwijt, respect.

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 29 aug 2018 20:02

Captainhindsight schreef: 29 aug 2018 19:14 Ik ben nu onderhand bijna 35 kilo kwijt (van 115 naar 80kg) door een andere / actievere levensstijl. Fietsen heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld.
Knap hoor. :like:
Ik ben van 70kg naar 63kg gegaan,en dat heeft me toch wel wat moeite gekost.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2018 20:07

Ik ben nooit te zwaar geweest. Doorgaans schommelt mijn gewicht tussen de 71 en 73 kg. Ik ben een keer 78 kg geweest, na twee weken motorrijden en ongezond eten. Ik was furieus op mezelf.

Ik weet hoe moeilijk het is om van 73 terug te komen naar 71. Dat vergt echt heel veel discipline. Van 115 naar 80 kg moet nog veel moeilijker zijn. Dat kost echt jaren aan honger lijden. Knap hoor! :like: En hoe moet zoiets voelen? Als je geen 3 en halve emmer water constant hoeft mee te slepen.
Live fast; die young. mijn blog

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 29 aug 2018 21:32

Iedereen veel succes gewenst met het afvallen en vooral het volharden hierin.

Even een luchtig verhaaltje, er tussen door.
Een buurvrouw ,type tientonner zoals we vroeger zeiden, vroeg mij van de week: Buurman je fiets veel en je weet veel van sporten.Ik wil graag afvallen, heb je nog tips hoe ik dat moet doen en wat, om veel aftevallen?
Ik zei zeker weet ik een hele goede tip:Je moet je eerst inschrijven bij een Miss-verkiezing.¨
Ze keek me verbaasd aan en zei Is dat wel een goed idee buurman¨
Jazeker zei ik:Je weet dan tenminste zeker,dat je de eerste bent die afvalt! ;)

Captainhindsight
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Captainhindsight 30 aug 2018 08:15

Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
rob74 schreef: 29 aug 2018 20:07 Ik ben nooit te zwaar geweest. Doorgaans schommelt mijn gewicht tussen de 71 en 73 kg. Ik ben een keer 78 kg geweest, na twee weken motorrijden en ongezond eten. Ik was furieus op mezelf.

Ik weet hoe moeilijk het is om van 73 terug te komen naar 71. Dat vergt echt heel veel discipline. Van 115 naar 80 kg moet nog veel moeilijker zijn. Dat kost echt jaren aan honger lijden. Knap hoor! :like: En hoe moet zoiets voelen? Als je geen 3 en halve emmer water constant hoeft mee te slepen.
Eerder was ik na 10km fietsen al compleet buitenadem en dan ging het met een gangetje van +- 18km per uur. Nu kan ik het uren lang volhouden zonder mezelf helemaal kapot te trappen. Hetzelfde met traplopen, eerder stond ik hijgend boven aan de trap, nu ren ik dezelfde trap zonder moeite meerdere malen omhoog.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 aug 2018 08:56

@Captainhindsight Hoe lang heb je daar over gedaan? Ik ben "maar" de helft afgevallen (in twee jaar), maar had ook minder gewicht. Ik heb alleen "normaal" gegeten, maar minder en het snoepen heel erg gematigd, maar niet de tussendoortjes tot 0 gereduceerd. En fanatieker gesport.
Ik weet voor mezelf dat ik nooit "levenslang" zonder brood en aardappelen zou kunnen. Maar zo te lezen heb je een fijner leven dan toen je 115kg woog. Hartstikke goed dat het je gelukt is.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 30 aug 2018 11:48

Net voor de zomer merkte ik dat ik ongemerkt weer wat kilo's er bij had gekregen (in vergelijking met het gewicht wat ik in mijn hoofd had (al heel lang niet op de weegschaal gestaan)). Toen heb ik voor mijzelf de grens gelegd op 20.00 uur 's avonds om te stoppen met eten/snoepen. Dat had bij mij vrij snel resultaat. Ik begon met 81,8kg op 6 juli en zat vanmorgen op 77kg, Verder heb ik niks veranderd, maar kan natuurlijk zijn dat de ATB ritjes in de vakantie ook nog wat hebben bijgedragen aan gewichtsverlies.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 aug 2018 14:16

rob74 schreef: 29 aug 2018 20:07 Ik ben nooit te zwaar geweest. Doorgaans schommelt mijn gewicht tussen de 71 en 73 kg. Ik ben een keer 78 kg geweest, na twee weken motorrijden en ongezond eten. Ik was furieus op mezelf.

Ik weet hoe moeilijk het is om van 73 terug te komen naar 71. Dat vergt echt heel veel discipline. Van 115 naar 80 kg moet nog veel moeilijker zijn. Dat kost echt jaren aan honger lijden. Knap hoor! :like: En hoe moet zoiets voelen? Als je geen 3 en halve emmer water constant hoeft mee te slepen.
Nou juist niet, van 115 naar 80 is relatief makkelijker dan van 73 naar 71. Een “groot/zwaar” lichaam verbruikt veel meer energie in rust (rustmetabolisme) dan een “licht” lichaam. Door domweg minder te eten als je zwaar bent spreek je gelijk je overtollige vetreserves aan. Als je licht bent en een normaal vetpercentage hebt (ca. 15 tot 20 procent als man) dan zal het lichaam er alles aan doen om dit vetpercentage te handhaven. Dit vet is namelijk noodzakelijk voor ons om goed te kunnen functioneren. Als je van 73 naar 71 wilt gaan kun je dit alleen bewerkstelligen door je vetpercentage nog lager te krijgen. Dan moet je al richting de 10 procent gaan. Dit is een tegennatuurlijk proces. Je lichaam zal dit proberen te voorkomen door het aan te sturen op suikers/koolhydraten als energie inname. Omdat je snel slap en min zult voelen als duursporter is hier bijna niet aan toe te geven. Je kunt domweg niet fuctioneren zonder aangevulde glycogeen voorraden. Dus het vet blijft daardoor gewoon lekker zitten. Nadeel is ook als je de suikers niet op peil houd je spiermassa zal afbrokkelen. Eiwitten zorgen welliswaar voor spiergroei maar zonder suikers kun je weinig met die spieren. Overigens heb ik hetzelfde pad bewandeld 8 jaar geleden (van 110 naar 71) nu zit op 74/75 door “gegroeide” spiermassa.

Nog even een tip om hongerklop tijdens een lange zware inspanning tegen te gaan. Ordinaire winegums eten onderweg. Deze suikers worden direct in de bloedbaan opgenomen.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 30 aug 2018 15:00

Dat van die winegums is zeker een goede tip. Toen ik net begon met wielrennen kreeg ik ook een hongerklop(je) en winegums die een vriend van mij mee had, hebben mij toen "thuisgebracht". Sindsdien heb ik standaard winegums in huis.
Mijn Strava

Plaats reactie