Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 03 jan 2018 20:48

Ik zou een FTP test op je trainer uitvoeren. Je bent immers niet opzoek naar een piek-wattage maar naar een wattage dat je een bepaalde tijd vol kunt houden.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 07 jan 2018 08:39

WimCap schreef: 03 jan 2018 19:59 beste,

welke waarde komt overeen met de FTP?
het wattage op omslapunt (vetdrempel) of het wattage op overslagpunt (verzuring)?
heb midden november een test laten doen maar deze geeft enkel de hartslag weer en geen wattage, kan het wattage wel uit de grafiek halen

of heeft het meer zin om een FTP test op de wahoo kickr snap uit te voeren?

mvg

Wim
Ik zou sowieso nu een FTP test doen. Het is inmiddels januari natuurlijk, je vorm kan veranderd zijn.
Bij mij ligt het FTP net iets boven het (gemeten bij een SMA test) anaerobe omslagpunt (verzuring zoals door jou gesteld).
Dat is mijn ervaring, ben geen wetenschapper dus kan het niet duiden.
Succes!
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2018 10:09

Per definitie kan dat niet, iets klopt er dus niet...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 12 jan 2018 14:30

nielsh schreef: 07 jan 2018 08:39
WimCap schreef: 03 jan 2018 19:59 beste,

welke waarde komt overeen met de FTP?
het wattage op omslapunt (vetdrempel) of het wattage op overslagpunt (verzuring)?
heb midden november een test laten doen maar deze geeft enkel de hartslag weer en geen wattage, kan het wattage wel uit de grafiek halen

of heeft het meer zin om een FTP test op de wahoo kickr snap uit te voeren?

mvg

Wim
Ik zou sowieso nu een FTP test doen. Het is inmiddels januari natuurlijk, je vorm kan veranderd zijn.
Bij mij ligt het FTP net iets boven het (gemeten bij een SMA test) anaerobe omslagpunt (verzuring zoals door jou gesteld).
Dat is mijn ervaring, ben geen wetenschapper dus kan het niet duiden.
Succes!
FTP test zelf uitvoeren op de manier zoals je traint met je kickt en straks ook op de weg. Je traint op een percentage van je FTP. Een uitslag uit een lab test die gunstiger of ongunstiger uitvalt is minder bruikbaar hiervoor dan een regelmatig terugkerende test. Dus om de ongeveer 6 weken zo'n test. Dan zie je of je progressie boekt. Ik heb het in mijn 4e week van elk blok gepland. Op de zelfde dag met dezelfde trainingen ervoor zodat de omstandigheden nagenoeg gelijk zijn.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 12 jan 2018 15:06

Keezx schreef: 08 jan 2018 10:09 Per definitie kan dat niet, iets klopt er dus niet...
Wellicht is de SMA afgenomen voor een periode van intensieve training en is daarom zijn ftp hoger uitgevallen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 feb 2018 09:47

WimCap schreef: 03 jan 2018 19:59 beste,

welke waarde komt overeen met de FTP?
het wattage op omslapunt (vetdrempel) of het wattage op overslagpunt (verzuring)?
heb midden november een test laten doen maar deze geeft enkel de hartslag weer en geen wattage, kan het wattage wel uit de grafiek halen

of heeft het meer zin om een FTP test op de wahoo kickr snap uit te voeren?

mvg

Wim
Het omslagpunt is niet de vetdrempel. Je hebt de aerobe drempel (vetdrempel) op dat punt gaat de koolhydraatverbranding de overhand nemen tov de vetverbranding. Dan heb je nog de anaerobe drempel, dit is het omslagpunt. De aerobe drempel is goed om te weten, want tot dat vermogen kan je het beste je duurtrainingen uitvoeren.


Aerobe drempel: Rond dit punt train je het vermogen van je lichaam om zuurstof naar je spieren te transporteren. Je traint je hart en longen waardoor je uithoudingsvermogen beter wordt. De trainingen (rond 60 tot 80 procent van je maximale hartslag, afhankelijk van je getraindheid) voelen over het algemeen vrij comfortabel aan. Je kan altijd de babbeltest gebruiken als 'parameter'. Kan je niet meer vlot babbelen tijdens het lopen, dan ga je te snel.

Anaerobe zone: Net onder de anaerobe drempel train je je lichaam om intensieve inspanningen langer vol te houden. De zone situeert zich tussen 80 en 90% van je maximale hartslag.

Anaerobe drempel: Vanaf dit hartslagpunt is de hoeveelheid zuurstof niet voldoende om melkzuur om te zetten in energie. Gevolg: het melkzuur hoopt op en de zuurtegraad stijgt. Deze hartslagwaarde is zeer belangrijk, want zolang je hieronder blijft, kan je je inspanning normaal gezien verderzetten.

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 05 apr 2018 11:24

Afbeelding

:lol:

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 06 apr 2018 10:36

:lol: :winkthumb:
Idd, je ziet het "wel eens" op facebook langskomen in de Zwift groep.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 17 okt 2018 22:16

Ik heb een vraag over de zones in de CP grafiek van Golden Cheetah.
De power zones (Z1-Z7) zijn met de bekende percentages gedefinieerd. Een Z7 inspanning zou een "Very short, very high intensity effort" moeten zijn, Z6 "Short (30 s to 3 min)", Z5 3-8 minuten, enzovoort. Maar als ik dan in mijn CP grafiek kijk, zie ik dat:

-Z7 van 0-3 min 12 sec
-Z6 3 min 12 sec - 5 min 6 sec
-Z5 5 min 6 sec - 21 sec
enz...

Bovendien heb ik het idee dat de lengtes van de zones nog enigszins aan verandering onderhevig zijn.
Maar het raarste vind ik toch dat het niet overeen komt met de bekende definities.
Elders heb ik hier niets over kunnen vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2018 18:30

Mijn max (binnen huidige zones) is 1m51 in Z7, Z6 stopt op 5m50, Z5 20m, Z4 1u38
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 okt 2018 20:37

Ik ben erg benieuwd hoe die zones dan worden vastgesteld? Het is niet erg fysiologisch, ook niet om de hoogste zone 1m51 te laten duren. Je ATP is binnen seconden opgebruikt in de spier. Weet je waar daar meer info over te vinden is?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 okt 2018 20:47

Vicenza schreef: 22 okt 2018 20:37 Ik ben erg benieuwd hoe die zones dan worden vastgesteld? Het is niet erg fysiologisch, ook niet om de hoogste zone 1m51 te laten duren. Je ATP is binnen seconden opgebruikt in de spier. Weet je waar daar meer info over te vinden is?
Hoe wetenschappelijk wil jet het hebben?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5371646/
What makes the boat go faster?

Plaats reactie