Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 21725
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 feb 2019 06:32

Ik probeer mijn blokjes gewoon zo te plannen dat ik niet door dorpjes enzo rijd. Het maakt echt geen reedt uit of je na 4 minuten rust je blokje begint of na 6 min. Zeker op ons niveau niet.
Willen we méér of minder schietschijven?
- MINDER, MINDER !!

JDW
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 01 feb 2019 09:27

Bedankt voor de inzichten.
Zelf ben ik geen fan van Normalised Power, omdat je die inspanning niet effectief geleverd hebt. (Het is wel een goede waarde om de intensiteit van volledige ritten met elkaar te vergelijken).

Bij mij ging het om langere intervallen (sweetspot).
Hoe korter het interval hoe belangrijker een verkeersluwe omgeving.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 01 feb 2019 09:40

Ik kan mijn ritten verder ook over rustige stukken dijk plannen waardoor ik mijn blokjes ook vrij constant kan houden. Maar misschien voegt NP dan inderdaad ook niet zo veel toe, zal het wel weer eens terug op gemiddeld/ronde zetten.

JDW
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 01 feb 2019 10:03

In principe streef je er inderdaad naar streven dat je NP tijdens je interval gelijk is aan je gemiddeld vermogen.
In de praktijk is dit soms moeilijker...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 23661
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2019 21:44

Ik gebruik ook nooit gemiddeld (als in ronde/lap) vermogen in blokken. Ik zorg gewoon dat ik de actuele waardes op pijl houdt, meestal is dat het gemiddeld vermogen over 10 seconde op het kaart scherm. NP zou ik zeker niet gebruiken, voor de redenen hierboven al aangegeven.

Blokken, kort of lang, doe ik altijd op plaatsen waar ik lekker door kan rijden. Dus bij voorkeur weinig bochten enkel voorrangskruisingen, niet door dorpjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 01 feb 2019 21:51

Ik heb altijd het gemiddeld vermogen in het scherm staan. Na een bocht ed verlies je zeker bij kortere invallen al snel veel gemiddeld vermogen. Maar als je na de bocht weer even wat extra vermogen levert, kan je dit weer compenseren. Ik probeer gemiddeld toch altijd wel het gewenste vermogen van de interval te halen. Je herstelt natuurlijk ook wel een beetje in zo'n bocht ed, dus dat mag je best wel wat compenseren met een wat hoger vermogen. Bij langere intervallen wordt dit 'probleem' steeds kleiner.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1826
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 21 mar 2019 10:02

Ik fiets alweer bijna 5 jaar met een vermogensmeter maar er zijn een aantal gewoontes ingeslopen. Zo betrap ik mij er zelf op dat ik duurtrainingen eigenlijk teveel naar de hartslag kijk en niet naar het vermogen. Ik hou bijvoorbeeld mijn hartslag rond de 140hf en de ene keer trap ik daar 140w bij en de andere keer 150w. Interval blokjes etc doe ik wel standaard op vermogen. Nu is mijn D1 zone: 140-190w en hf 127-154w. In bovenstaande voorbeeld zit ik beide keren in D1, dus is dat geen probleem. Maar het komt ook wel eens voor dat het minder lekker gaat of bijvoorbeeld net te warm gekleed en ik een vermogen trap van 130w met een hf van 140w. Het vermogen zit dan eigenlijk in de herstelzone. Moet ik dan mijn hartslag negeren en gewoon 140-150w gaan trappen, ongeacht of mijn hartslag dan naar bovenkant D1 gaat?

Dus oftewel wat is leidend? Hartslag of vermogen bij duurtrainingen?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2645
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 21 mar 2019 11:26

Lijkt mij hartslag is leidend, bij een duurrit want hier gaat het in principe niet om je vermogen te vergroten.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 21 mar 2019 11:37

NuitKor schreef:
21 mar 2019 10:02
Ik fiets alweer bijna 5 jaar met een vermogensmeter maar er zijn een aantal gewoontes ingeslopen. Zo betrap ik mij er zelf op dat ik duurtrainingen eigenlijk teveel naar de hartslag kijk en niet naar het vermogen. Ik hou bijvoorbeeld mijn hartslag rond de 140hf en de ene keer trap ik daar 140w bij en de andere keer 150w. Interval blokjes etc doe ik wel standaard op vermogen. Nu is mijn D1 zone: 140-190w en hf 127-154w. In bovenstaande voorbeeld zit ik beide keren in D1, dus is dat geen probleem. Maar het komt ook wel eens voor dat het minder lekker gaat of bijvoorbeeld net te warm gekleed en ik een vermogen trap van 130w met een hf van 140w. Het vermogen zit dan eigenlijk in de herstelzone. Moet ik dan mijn hartslag negeren en gewoon 140-150w gaan trappen, ongeacht of mijn hartslag dan naar bovenkant D1 gaat?

Dus oftewel wat is leidend? Hartslag of vermogen bij duurtrainingen?
Hartslag, deze geeft aan hoeveel 'effort' je in je training stopt. De poweroutput is het resultaat van de effort. Zeker bij duurtrainingen merkte ik dat ik bij voorkeur op hartslag rij, omdat het doel is: zo lang mogelijk tegen je anearobe drempel (google dat even als je niet weet wat het is) aan te rijden, en dat baseer je op hartslag.

Poweroutputs vind ik interval trainingen wel ideaal. x aantal seconden/minuten op x wattage en dan herhalen. Hierbij komt de hartslag vaak een halve minuut achter de inspanning aan. Waardoor je dus in het begin iets teveel of juist iets te weinig kan doen. Dit maakt het goed doseren van je interval pieken moeilijk.

TL;DR:
- Duurtraining focus op hartslag
- Intervaltraining focus op poweroutput
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 21 mar 2019 11:54

Ik zou bovenkant D1 qua HR in het geval van wat verklaarbare stress oid (iets te warm aangekleed, hoge cadans, wind) prima vinden als je daarmee qua vermogen uit de herstelzone blijft.

Dus ik snap dat reacties hier boven wel qua focus op hartslag in duurtraining, maar die benoemen niet echt expliciet dat ze accepteren dat je daarmee mogelijk in Herstelvermogen gaat trainen om je Hartslag maar optimaal te houden. Ben benieuwd naar hun zienswijze daarop.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1826
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 21 mar 2019 12:04

TheUnexpected schreef:
21 mar 2019 11:37
NuitKor schreef:
21 mar 2019 10:02
Ik fiets alweer bijna 5 jaar met een vermogensmeter maar er zijn een aantal gewoontes ingeslopen. Zo betrap ik mij er zelf op dat ik duurtrainingen eigenlijk teveel naar de hartslag kijk en niet naar het vermogen. Ik hou bijvoorbeeld mijn hartslag rond de 140hf en de ene keer trap ik daar 140w bij en de andere keer 150w. Interval blokjes etc doe ik wel standaard op vermogen. Nu is mijn D1 zone: 140-190w en hf 127-154w. In bovenstaande voorbeeld zit ik beide keren in D1, dus is dat geen probleem. Maar het komt ook wel eens voor dat het minder lekker gaat of bijvoorbeeld net te warm gekleed en ik een vermogen trap van 130w met een hf van 140w. Het vermogen zit dan eigenlijk in de herstelzone. Moet ik dan mijn hartslag negeren en gewoon 140-150w gaan trappen, ongeacht of mijn hartslag dan naar bovenkant D1 gaat?

Dus oftewel wat is leidend? Hartslag of vermogen bij duurtrainingen?
Hartslag, deze geeft aan hoeveel 'effort' je in je training stopt. De poweroutput is het resultaat van de effort. Zeker bij duurtrainingen merkte ik dat ik bij voorkeur op hartslag rij, omdat het doel is: zo lang mogelijk tegen je anearobe drempel (google dat even als je niet weet wat het is) aan te rijden, en dat baseer je op hartslag.

Poweroutputs vind ik interval trainingen wel ideaal. x aantal seconden/minuten op x wattage en dan herhalen. Hierbij komt de hartslag vaak een halve minuut achter de inspanning aan. Waardoor je dus in het begin iets teveel of juist iets te weinig kan doen. Dit maakt het goed doseren van je interval pieken moeilijk.

TL;DR:
- Duurtraining focus op hartslag
- Intervaltraining focus op poweroutput
Bedankt. Ik denk trouwens dat je hier de aerobe drempel bedoeld. De anaerobe drempel is je omslagpunt. De aerobe drempel (ook wel vetdrempel genoemd). Hier vergroot je de vetverbranding.

Op de anaerobe drempel schakelt je lichaam volledig over op koolhydraten verbranding.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1826
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 21 mar 2019 12:05

wouterf schreef:
21 mar 2019 11:54
Ik zou bovenkant D1 qua HR in het geval van wat verklaarbare stress oid (iets te warm aangekleed, hoge cadans, wind) prima vinden als je daarmee qua vermogen uit de herstelzone blijft.

Dus ik snap dat reacties hier boven wel qua focus op hartslag in duurtraining, maar die benoemen niet echt expliciet dat ze accepteren dat je daarmee mogelijk in Herstelvermogen gaat trainen om je Hartslag maar optimaal te houden. Ben benieuwd naar hun zienswijze daarop.
Ja dat is precies wat ik bedoel. Wanneer hartslag bovenkant D1 is en vermogen halverwege of laag D1 dan is dat allemaal niet zo spannend. Maar wat als vermogen onder D1 zit maar hartslag halverwege of laag D1. Wat doe je dan?

Bonusvraag: mijn hartslag omslagpunt is 185. Daarmee komt mijn D1 op hartslag: 127-154, Daarbij voelt 135-140 gewoon lekker rustig D1, ik kan in principe door mijn neus ademen (mits niet verkoud :mrgreen: ). Maar hf 150 voelt alweer heel anders, is dat dan nog steeds D1?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ibooij, TL@ en 9 gasten