Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 aug 2021 23:07

Tot een 20-minutentest op het vlakke heb ik me nog niet kunnen zetten, maar ik denk dat Jim vd Berg wel gelijk heeft dat vermogen leveren op het vlakke ook te oefenen is.

Dit voorjaar vond ik 10 minuten sweet spot al een uitdaging, deze week ging 4 x 8 min 103% serieus lekker.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 aug 2021 08:22

Je hebt toch helemaal geen Garmin (o.i.d.) nodig voor een 20 minuten test?

Gewoon een weg zoeken waar je 20 minuten vol door kan rijden (bijvoorbeeld het Amsterdam Rijnkanaal). Liefst met tegenwind.

Zorg ervoor dat je fris maar ingereden aan de start komt, trek jezelf op gang, druk op lap en rijd 20 minuten de longen uit je lijf. Na 20" druk je weer op lap en het gemiddeld vermogen van dat blokje * 0,95 is je FTP.

Ik doe het altijd indoor. Ik weet dat het iets andere waardes geeft, maar ik vind dat nadeel niet opwegen tegen de vele voordelen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 aug 2021 08:44

Aspide83 schreef: 26 aug 2021 22:54 Nog een vraag. Ik heb powermeter en hartslagmeter. Gebruik je dan in je training alleen de zones van je vermogen?

Stel de vraag omdat mijn Z2 training een hartslag zone 1 geeft. Z3 een hartslag zone 2.

Nu volg ik alleen de powermeter zones. Hoe doen jullie dat?
Ik heb op elke fiets een PM en draag nooit een hartslagmeter (tenzij verplicht voor Zwift races). 'k Vind het een vervelend iets om te dragen en houd er toch geen rekening mee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 aug 2021 09:34

Ik doe mijn FTP-tests ook (bijna) altijd binnen. De waardes komen (bij mij) erg goed overeen.

De HS-meter gebruik ik enkel om achteraf te analyseren, geeft een duidelijk beeld over hoe vermoeid je bent
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 aug 2021 07:20

HR draag ik ook steeds minder. Als je veel fietst (meerdere dagen achter elkaar) zegt het heel weinig.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 28 aug 2021 09:22

Dank jullie wel. Laatste jaar ben veel harder gaan fietsen op lage hartslag. Dus was even benieuwd.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 okt 2021 10:58

Is je gemiddelde hartslag tijdens een ftp test ook gelijk je omslagpunthartslag of niet?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 okt 2021 11:05

Nee, de hartslag begint tijdens je FTP test te laag. Daarna kruipt die tijdens de 20 minuten omhoog richting omslagpunt en op t einde vaak iets erboven als je een kortere 20 minuten test doet. T gemiddelde is meestal lager dan omslagpunt hartslag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 okt 2021 11:38

Wat is dan een goede methode om dit te doen, laatste 15 minuten van je 20 minuten test lees ik na wat verder zoeken ook terug,

Wat context, ik train binnen met vermogen (zwift) en hartslag, buiten alleen met hartslag, Ik weet dat hartslag niet de meest betrouwbare manier is maar wil graag wat meer inzicht in mijn buitentrainingen. Ik begin vaak redelijk rustig en mn hartslag loopt vaak wat op richting het einde.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 okt 2021 11:59

1094 schreef: 11 okt 2021 11:38 Wat is dan een goede methode om dit te doen, laatste 15 minuten van je 20 minuten test lees ik na wat verder zoeken ook terug,

Wat context, ik train binnen met vermogen (zwift) en hartslag, buiten alleen met hartslag, Ik weet dat hartslag niet de meest betrouwbare manier is maar wil graag wat meer inzicht in mijn buitentrainingen. Ik begin vaak redelijk rustig en mn hartslag loopt vaak wat op richting het einde.
Aangezien hartslag zones (net als vermogenszones) vrij breed zijn, maakt het niet zoveel uit of je omslagpunt nou 180 of 183 slagen is. Wil je bijvoorbeeld in je omslagpunt zone rijden dan is dat bij omslagpunt HR 180 (171-189) en bij 183 (174-192). Zoals je ziet komt het op een paar slagen meer of minder. Daarbij is het goed om te beseffen dat zones nooit en aan/uit grens hebben, maar vaag in elkaar overlopen. Hoog D1 is laag tempo etc.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 11 okt 2021 12:39

Was het allemaal maar zo simpel. Je doet een test, voert de gegevens in en voilà je beschikt over een trainingsregime ook wel schema genoemd. Laatst hoorde ik Bert de Backer op TV doceren dat cijfers niet zaligmakend zijn. Het doel van cijfers (metafoor voor de wetenschappelijke aanpak) is dat ze min of meer een richtsnoer vormen voor een methodische aanpak. Wie zich blindstaart op de hartslag ziet onvoldoende dat deze onder invloed staat van heel veel factoren (weer, stress, slaap, vermoeidheid, motivatie, etc, Sowieso hikt de hartslag altijd achter het vermogen aan. Andersom, puur rijden op vermogen, is ook zo wat. Vermogen is een cijfer dat weergeeft hoeveel mechanische energie er geleverd wordt. Wat dat op dat moment voor het lichaam betekent, valt er niet uit op te maken; de ene 300w is de andere niet.

Ergens ligt er een gulden middenweg, tussen hartslag (gaspedaal) en vermogen (de betere snelheidsmeter). Het vergt heel veel kennis en ervaring om het optimum (individueel heel verschillend) te bepalen, bovendien varieert dat optimum niet alleen van dag tot dag maar ook in de loop van een langere periode.

Hoeveel parameters kan een atleet met behulp van de wetenschap onder controle krijgen, en is dat wel zo wenselijk? Worden atleten slaaf van de cijfers; ben je je data? Zo heb je Whoop, of hoe heet die app, waarbij zelfs je slaap (dus 24/7 aan de monitor) geregistreerd wordt.

Eindig ik met de vraag. Hoe goed was Rigoberto Uran Uran dit jaar?

Enig houvast in deze woelige tijden: vertrouw wat vaker op je intuïtie.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 okt 2021 12:51

Ik zou graag willen weten wat voor ritje ik heb gemaakt en of dit een nuttige training is geweest en hoe ik mijn herstel en volgende trainingen moet insteken om meer progressie te boeken, daarom lijkt me het handig om in ieder geval iets van een indicator te hebben.

Mijn intuitie zegt namelijk, dit was een lekker ritje, ik zou liever wat meer progressie boeken.

Plaats reactie