Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 aug 2017 21:09

Ftp buiten is altijd hoger dan een ftp test binnen.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
heijkants
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 aug 2014 19:45

Gebruikersavatar heijkants 19 aug 2017 21:13

Ftp test was ook buiten

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 aug 2017 21:26

Zelfde vermogensmeter?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
heijkants
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 aug 2014 19:45

Gebruikersavatar heijkants 19 aug 2017 21:31

Nee dat niet,
Stages op race
Quarq op mtb.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 aug 2017 22:49

heijkants schreef: 19 aug 2017 21:31 Nee dat niet,
Stages op race
Quarq op mtb.
Binnen de foutemarge van beide PM zeg ik.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
heijkants
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 aug 2014 19:45

Gebruikersavatar heijkants 20 aug 2017 07:42

:Thanks :like:

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 20 aug 2017 08:22

rene schreef: 26 jun 2017 17:25
wasbeer2006 schreef: 24 jun 2017 20:33
Hoe doen jullie testjes?

In de vakantie wil ik het ook in een klim proberen. Ik merk ook dat ik wind mee meer moeite heb een hoog vermogen te draaien. Terwijl de hartslag wel hoog is.
Vorig jaar tijdens het klimmen heb ik m'n beste 20min. vermogen bij elkaar gefietst - dus dat ga ik dit jaar weer proberen en kijken waar het schip strand. Wat wel een nadeel is : deze testjes tijdens een klim maken onderdeel uit van een grotere rit in mijn geval. Dus meer kilometers en langer klimmen dan 20 min.

Dus als ik nu alleen die 20 minuten effectief echt kapot kan gaan , en zeker weten dat mijn ritje daarna stopt kan ik waarschijnlijk meer vermogen kwijt :shock: .

Ik heb het inderdaad ook tijdens een rit op 't vlakke, dat mijn vermogen lager is bij een hoge hartslag / en het is ook gewoon moeilijker op 't vlakke om 20 minuten bijna voluit te gaan in het vlakke Hollandse verkeer.
Herkenbaar. Het is "leuk" om 20 minuten volle bak een lange klim op te gaan, maar je moet daarna nog die klim en de gehele Alpen rit nog afmaken :-) Dus zo handig vind ik die optie niet voor mij...

Vaak fiets is naar een stuk dijk waar die niet snel door stadjes heen gaat.

Dit jaar heb ik verschillende tijdritten gereden, tot aan meer dan een uur.
Dit waren voor mij "live" FTP testen. Geen 5% correctie op de 20 minuten test nodig.

Ik train d.m.v. een online trainer, Vincent van Wersch van ToGrow. Daar ben ik vorig najaar mee gestart. Die heeft mij echt veel opgeleverd. Trainingen gaan via Trainingpeaks. Vincent werkt alleen met rijders met wattagemeter en volgens het principe van gepolariseerd trainen.

Ik fiets op zowel een koersfiets (met Pioneer meting) als een tijdritfiets (met Rotor INpower meter).
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 20 aug 2017 08:28

Erwin_Kuipers schreef: 27 jun 2017 16:08 Ik heb sinds december vorig jaar een Stages. In de eerste maanden eigenlijk niet naar om gekeken, echt puur data sparen. Mijn trainer heeft in die periode met name hartslagzone trainingen ingepland via Today's Plan (vergelijkbaar programma als TrainingPeaks).

Sinds het voorjaar meer gaan focussen op de wattages. Op basis van mijn FTP heeft mijn trainer trainingen opgesteld met beter worden in wedstrijden als doel. Betekende veel intervalwerk met vo2max / sweetspot / duurwerk. De afgelopen 4 weken een blok met veel duurwerk met oog op de naderende Marmotte.

Sinds twee maanden kijk ik eigenlijk echt alleen maar naar een paar velden op mijn tellertje; vermogen 3s gemiddeld, cadans, lap- en totaal tijd. Verder heb ik eigenlijk alles overboord gegooid. Bij thuiskomst analyseer ik of ik de blokjes goed heb gedaan (qua laptijd en qua vermogen). En vervolgens naar mijn efficiëntie (combinatie van hartslag en vermogen). Deze laatste kun je dan vervolgens over tijd heel mooi in een grafiek zetten om pieken en dalen in je fitheid te ontdekken (kan schokkend zijn!). Hierbij werken ook de CTL en ATL waarden en verteld je TSB iets over je fitheid. Nu richting de Marmotte zit ik ongeveer op een TSB van rond de 0, terwijl ik vorige week nog veel lager zat. Je kunt je trainingen (TSS) dus goed opbouwen. Dat kon natuurlijk al, want iedereen weet dat je moet 'tapperen' een week of wat voor een event. Alleen nu zie je het mooi terugkomen in cijfertjes en kun je de boel kwantificeren en vergelijken!

Straks de bergen op wordt het mooi om goed te 'pacen' met de Stages.. Niet te snel in het rood en maximaal met 220 tot 230 watt (= voor mij rond de 3,5 watt p/kg) de bergkammen op. Dan gaan we aan de meet wel zien welke tijd dat gaat opleveren (8:14 voor goud).

Al met al kan ik niet meer zonder mijn Stages. Het is echt een goede investering als je constructief wilt werken aan 'beter worden' en gek ben op 'cijfertjes'. Gemiddelde snelheid, hartslagzones; het is het allemaal net niet. Wattage is zuiver!

Je moet eruit halen wat er voor jou inzit. Je kunt je er helemaal gek op studeren, maar onderaan de streep blijft het wel gewoon trappen! En pas op dat je je er niet in verliest. Geniet vooral van het fietsen...

Enjoy..
Ook ik heb hetzelfde veld ingesteld op mijn Garmin. Hartslag en snelheid heb ik verwijderd. Omdat de gemiddelde snelheid mij teveel afleidde in de trainingen en deze juist niet relevant is.

Voor cyclo´s zet ik wel de hartslag weer in beeld. Om toch in de gaten te houden dat ik niet te lang boven de anaerobe drempel zit.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 20 aug 2017 08:32

Helen schreef: 27 jun 2017 23:13 Ik heb zelf nog maar een prille ervaring met de vermogensmeter. In de winter wel data verzameld op de wattbike.:
MMP 320W (provisorische max ramp test)
20' test 245W (FTP 90-95% hier van
45' klim test 220W
Met die in het achterhoofd afgelopen weekend de Mt Ventoux opgereden van uit Bedoin. Doel was vooral genieten van het fietsen, maar ook het vermogen in de gaten houden en kijken of ik dat tussen 210-220 kon houden. In het begin leek het alsof je met de rem erop fietst, maar vanaf het bos, met stijgingen vanaf 8-9% bleek het vermogen aardig te kloppen met het tempo dat ik gevoelsmatig aanhield. Als de klim een km korter was geweest, was ik rond 220W gemiddeld uitgekomen. Nu net iets boven 210.
Ik heb daarvoor twee weken thuis gereden met de vermogensmeter en op het vlakke vond ik het veel moeilijker on gedurende een paar minuten een min of meer constant vermogen te rijden. Veel dus nog om te ontdekken, maar ik ben wel blij met de aanschaf. Was wel een hap uit het vakantiegeld 😉
Ik heb drie jaar ervaring met de Wattbike en heb daar veel dames zien trainen. Maar jouw M MP en deze FTP zijn indrukwekkend.. Daar komen zeer veel heren niet aan.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 aug 2017 09:45

nielsh schreef: 20 aug 2017 08:32 Daar komen zeer veel heren niet aan.
Kom op zeg, rond 225-250 voor een man is niet echt bijzonder.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8514
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 aug 2017 09:53

Livio Livius schreef: 20 aug 2017 09:45
nielsh schreef: 20 aug 2017 08:32 Daar komen zeer veel heren niet aan.
Kom op zeg, rond 225-250 voor een man is niet echt bijzonder.
En wat is het gewicht?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 20 aug 2017 10:10

Livio Livius schreef: 20 aug 2017 09:45
nielsh schreef: 20 aug 2017 08:32 Daar komen zeer veel heren niet aan.
Kom op zeg, rond 225-250 voor een man is niet echt bijzonder.
Klopt. Maar bij het Wattbike centrum zitten juist ook de mindere godenzonen.
Blijft, uiteraard afhankelijk van het gewicht, dat ik haar waardes bij de (recreatieve) dames hoog vind voor wat ik daar gemiddeld zie. Een complimentje moet kunnen.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Plaats reactie