Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jun 2017 13:46

Ik heb even een vraag over Golden Cheetah, bij profiel kan ik mijn power zones invullen en daarboven moet ik dan mijn FTP invullen, daar kan ik ook de CP invullen.

De FTP weet ik adhv 20min test (93% daarvan) maar wat vul ik bij CP in? Wat golden cheetah aangeeft als CP? Of moet ik daar weer een aparte test bij doen? Of maakt het niet uit wat je bij CP invult, want ik kijk toch naar FTP?

Op internet (o.a. van Andy Coggan) lees ik dat CP60 niet hetzelfde is als je FTP.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 28 jun 2017 14:02

Kort antwoord: vul maar gewoon hetzelfde in.

CP60 bestaat niet, CP is CP. Er bestaat wel MMP60. Iedereen die CP30 of CP60 oid gebruikt, gebruikt verwarrende termen.
CP is critical power, en is onderdeel van het critical power model, waarin een constant vermogen (CP) bestaat, en een hoeveelheid energie die je hierboven kan gebruiken (W'). Je CP en je W' kan je berekenen met inspanningstesten, het beste gaat dat met testen van ongeveer 5-8 en 15-20 minuten maximaal, waarna je het kan uitrekenen (Golden Cheetah doet dat dan ook).

In principe is CP ongeveer hetzelfde concept als FTP, behalve dat FTP een wat merkwaardige constructie is van een nogal eigenwijze en niet heel serieus genomen inspanningsfysioloog.

Er is heel veel (recent) wetenschappelijk onderzoek naar CP te vinden, zoek maar op namen als Skiba, Monod, Burnley.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jun 2017 15:25

Bedankt voor je uitleg. Ja met CP60 bedoel ik idd ook CP. Ik zie dat GC ook mijn W berekend, die kan ik bij de zones ook invullen. Hoe kom ik achter de W en wat is het precies?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jun 2017 15:33

Erwin_Kuipers schreef: 27 jun 2017 16:08 Sinds twee maanden kijk ik eigenlijk echt alleen maar naar een paar velden op mijn tellertje; vermogen 3s gemiddeld, cadans, lap- en totaal tijd. Verder heb ik eigenlijk alles overboord gegooid. Bij thuiskomst analyseer ik of ik de blokjes goed heb gedaan (qua laptijd en qua vermogen). En vervolgens naar mijn efficiëntie (combinatie van hartslag en vermogen). Deze laatste kun je dan vervolgens over tijd heel mooi in een grafiek zetten om pieken en dalen in je fitheid te ontdekken (kan schokkend zijn!). Hierbij werken ook de CTL en ATL waarden en verteld je TSB iets over je fitheid. Nu richting de Marmotte zit ik ongeveer op een TSB van rond de 0, terwijl ik vorige week nog veel lager zat. Je kunt je trainingen (TSS) dus goed opbouwen. Dat kon natuurlijk al, want iedereen weet dat je moet 'tapperen' een week of wat voor een event. Alleen nu zie je het mooi terugkomen in cijfertjes en kun je de boel kwantificeren en vergelijken!

Enjoy..
PMC (Performance Manager Chart) is een mooi hulpmiddel maar je moet je er niet op blindstaren.. het houdt bijvoorbeeld geen rekening met wat je naast het fietsen doet. Stel je bent een belofte en je kan ochtends trainen en middags met de benen omhoog op de bank, voor diegene zal de uitwerking weer heel anders zijn dan iemand die de hele dag heeft gewerkt en dan nog eens moet trainen. Het is dus maar een getal. Ook wanneer je door ziekte een week niet hebt kunnen trainen is je TSB lekker uitgerust (rond 0) maar je lichaam is door de ziekte echt niet uitgerust. Stel je doet naast je fiets training nog 1-2x per week krachttraining, dat zie je niet terug in je PMC, maar heeft wel degelijk invloed op je lichaam. etc etc.

Mijn ervaring, na 2 jaar trainen met een powermeter en PMC is:
Kijk er met een schuin oog naar, maar gebruik vooral je gezonde verstand.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 28 jun 2017 15:34

Heel simpel: critical power is het vermogen dat je kan volhouden zonder snel vermoeid te raken, oftewel het omslagpunt van je vermogen, W' is de extra energie die je boven op je CP kan geven.

Als je je CP en W'' kent, kan je het vermogen bereken dat je kan leveren over een bepaalde tijd (ongeveer tussen de 3 en 30 minuten klopt dit heel aardig). Stel, je CP is 250 W, je W' 25000 Joule, en je spant je 1000 seconden in. W is Joule/seconde, dus 250 W + (25000J/1000s) = 275 W. Je kan dus gedurende 1000 seconden 275 W leveren.

Omgekeerd kan je uit maximale inspanningen van verschillende lengtes, berekenen wat je CP en je W' ongeveer zou moeten zijn.

Een W' is typisch ergens tussen de 10000 Joule ('diesel') en de 30000 Joule ('sprinter').

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 jun 2017 15:44

NuitKor schreef: 28 jun 2017 15:33

Mijn ervaring, na 2 jaar trainen met een powermeter en PMC is:
Kijk er met een schuin oog naar, maar gebruik vooral je gezonde verstand.
Ik ben het hiermee eens. De PMC grafiek kan hulpinfo bieden, maar is niet noodzakelijk elke dag de spiegel van je reële vorm.

Wat bij mij wel een openbaring was na het aanschaffen van een vermogensmeter, is dat de perceptie van je inspanning dikwijls anders is dat wat de vermogensmeter je vertelt. Ik rijd nu (gebaseerd op vermogen), gemiddeld gezien, harder tijdens blokjes dan ervoor, en rustiger tijdens duurritten. En ik merk wel aan de resultaten dat de trainingen nu een stuk effectiever zijn.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jun 2017 16:02

athhretjt schreef: 28 jun 2017 15:34 Heel simpel: critical power is het vermogen dat je kan volhouden zonder snel vermoeid te raken, oftewel het omslagpunt van je vermogen, W' is de extra energie die je boven op je CP kan geven.

Als je je CP en W'' kent, kan je het vermogen bereken dat je kan leveren over een bepaalde tijd (ongeveer tussen de 3 en 30 minuten klopt dit heel aardig). Stel, je CP is 250 W, je W' 25000 Joule, en je spant je 1000 seconden in. W is Joule/seconde, dus 250 W + (25000J/1000s) = 275 W. Je kan dus gedurende 1000 seconden 275 W leveren.

Omgekeerd kan je uit maximale inspanningen van verschillende lengtes, berekenen wat je CP en je W' ongeveer zou moeten zijn.

Een W' is typisch ergens tussen de 10000 Joule ('diesel') en de 30000 Joule ('sprinter').
Thnx! Is het belangrijk om je W goed bij die zones in te vullen? Ik zal vanavond eens een printscreen maken, waar ik precies bedoel. Ik heb nu zo'n 2 jaar informatie (500 ritten) erin zitten, kan GC dan de W betrouwbaar berekenen?

En nog een vraag:
Mijn W wordt door GC bepaald op dit over 2 jaar aan data:
W': 5.8 - 35.1 kJ
86 - 523 J/kg
Daarin zitten goed getrainde periodes en minder getrainde (winter) periodes.

Dit jaar heb ik door drukte veel minder en minder gericht getraind. De W is over dit jaar:
W': 5.8 - 23.4 kJ
86 - 349 J/kg

Over wat voor periode kan je zeggen van "nu kan GC goed mijn W berekenen"?
Ik begrijp dat mijn W uit een goed getrainde periode niet hetzelfde is als een minder goed getrainde periode, zoals nu. Heeft het dan zin om de W van 35.1kJ te gebruiken voor de trainingen van nu?

Bij FTP moet je regelmatig een nieuwe test doen, omdat je anders met verouderde data rijdt, het heeft geen zin om op je FTP van een top periode te trainen, nadat je 6 maanden wat minder hebt gedaan.

CP all time: 286 watts
4.26 w/kg

CP this year: 241 watts
3.59 w/kg

Dit jaar nog geen FTP gedaan en ook geen uur voluit. Kan ik er dan wel vanuit gaan dat mijn CP goed is berekend?
Laatst gewijzigd door Kornuit op 28 jun 2017 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jun 2017 16:06

raven14 schreef: 28 jun 2017 15:44
NuitKor schreef: 28 jun 2017 15:33

Mijn ervaring, na 2 jaar trainen met een powermeter en PMC is:
Kijk er met een schuin oog naar, maar gebruik vooral je gezonde verstand.
Ik ben het hiermee eens. De PMC grafiek kan hulpinfo bieden, maar is niet noodzakelijk elke dag de spiegel van je reële vorm.

Wat bij mij wel een openbaring was na het aanschaffen van een vermogensmeter, is dat de perceptie van je inspanning dikwijls anders is dat wat de vermogensmeter je vertelt. Ik rijd nu (gebaseerd op vermogen), gemiddeld gezien, harder tijdens blokjes dan ervoor, en rustiger tijdens duurritten. En ik merk wel aan de resultaten dat de trainingen nu een stuk effectiever zijn.
Ja die ervaring heb ik ook. Als je de opdracht hebt/krijgt om 6x3min 250-290w te doen en daarna nog eens 2x 5min 396w+ dan doe ik toch wel wat harder mijn best om dat te halen. Juist van die trainingen icm een goede basis en veel rustige duur werd ik echt beter.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 28 jun 2017 21:36

NuitKor schreef: 28 jun 2017 16:02
En nog een vraag:
Mijn W wordt door GC bepaald op dit over 2 jaar aan data:
W': 5.8 - 35.1 kJ
86 - 523 J/kg
Daarin zitten goed getrainde periodes en minder getrainde (winter) periodes.

Dit jaar heb ik door drukte veel minder en minder gericht getraind. De W is over dit jaar:
W': 5.8 - 23.4 kJ
86 - 349 J/kg

Over wat voor periode kan je zeggen van "nu kan GC goed mijn W berekenen"?
Ik begrijp dat mijn W uit een goed getrainde periode niet hetzelfde is als een minder goed getrainde periode, zoals nu. Heeft het dan zin om de W van 35.1kJ te gebruiken voor de trainingen van nu?

Bij FTP moet je regelmatig een nieuwe test doen, omdat je anders met verouderde data rijdt, het heeft geen zin om op je FTP van een top periode te trainen, nadat je 6 maanden wat minder hebt gedaan.

CP all time: 286 watts
4.26 w/kg

CP this year: 241 watts
3.59 w/kg

Dit jaar nog geen FTP gedaan en ook geen uur voluit. Kan ik er dan wel vanuit gaan dat mijn CP goed is berekend?
Het is in principe een momentopname, net als FTP, het beste is om binnen een paar dagen een paar echt maximale inspanningen van verschillende duraties te doen, en dat later weer te herhalen.

Nathan Townsend (een expert) heeft er regelmatig over gepost op de Golden Cheetah user group van google en op de Wattage google group, zie onder andere:
https://groups.google.com/forum/m/#!top ... TBUzE6JAtU

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jun 2017 08:57

athhretjt schreef: 28 jun 2017 21:36
NuitKor schreef: 28 jun 2017 16:02
knip
Het is in principe een momentopname, net als FTP, het beste is om binnen een paar dagen een paar echt maximale inspanningen van verschillende duraties te doen, en dat later weer te herhalen.

Nathan Townsend (een expert) heeft er regelmatig over gepost op de Golden Cheetah user group van google en op de Wattage google group, zie onder andere:
https://groups.google.com/forum/m/#!top ... TBUzE6JAtU
Thnx, ik ga dat eens even lezen. Maar als ik het dus goed begrijp is die 'W eigenlijk alleen handig als je bijvoorbeeld een tijdrit moet rijden en je wil weten hoeveel watt je maximaal kan rijden? Bijvoorbeeld voor koersen of een cyclo heb je er vrij weinig aan, lijkt mij. Kan je er ook gericht mee trainen of dat ook niet? Want dan zie ik de meerwaarde van mijn W weten ook niet echt in.

Ik las in het boek van "training and racing with a powermeter" dat je kan testen om je waardes te bepalen. Bijvoorbeeld je Vo2max. Dan moet je in 1 rit, 4x een all out effort doen van 3, 5 en 8min en zelfs nog 20min met de nodige rust er tussen. Ik vraag mij af in hoevere je nog een goede 20min all out kan gaan als je daarvoor al 3, 5 en 8min all out bent gegaan. Mag je die testen ook verdelen over bijvoorbeeld 4 ritten, of doet dat weer afbreuk op de uitkomst?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jun 2017 09:21

Met die kortere testen kan je in het Rood rijden,dat gaat niet meer lukken bij de 20 min test en geeft wel een realistischer uitslag is mijn vermoeden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jun 2017 09:56

nijkie schreef: 29 jun 2017 09:21 Met die kortere testen kan je in het Rood rijden,dat gaat niet meer lukken bij de 20 min test en geeft wel een realistischer uitslag is mijn vermoeden.
Maar daarom pak je ook 93% van de waarde over 20min denk ik. Ik heb vorig jaar eens getest op 305w over 20min (FTP 283w). Ik ben even daarna de alp opgereden in 57min wat neerkwam op 276w. Die 20min test was zonder dat er ik ervoor 3 of 5min all out ben gegaan.

Plaats reactie