Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2017 16:54

Ze gaan helaas niet in hoeveel van het effect bij Stages komt doordat ze éénzijdig meten of dat het technisch niet beter is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2017 13:10

bve schreef: 27 aug 2017 16:46 Mooi artikel, Stages komt er wel erg slecht uit.
Power2Max ook, maar dat kan komen doordat er toevallig een matig functionerend exemplaar tussen zat. Aan de andere kant, als dat niet zo en power2max onderschat steeds het vermogen (Fig 2), dan is dat eigenlijk ook best mooi, want dan ben ik veel fitter dan ik dacht :-P
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 10 sep 2017 09:16

NuitKor schreef: 23 aug 2017 11:27
Livio Livius schreef: 20 aug 2017 09:45
nielsh schreef: 20 aug 2017 08:32 Daar komen zeer veel heren niet aan.
Kom op zeg, rond 225-250 voor een man is niet echt bijzonder.
Inderdaad en al helemaal als je 75+ kg bent is 225-250 echt niet zoveel..

Toen ik vorig jaar aardig goed de winter uitgekomen was trapte ik tijdens een FTP test 20min 298w avg (95% ervan 283w) en ik weeg maar 67kg. Kan bij de amateurs echt geen potten breken. 2 weken terug reed ik de Mont Ventoux op met 250w avg (afgelopen voorjaar vrijwel niet gefietst, pas vanaf mei, dus wat minder in vorm zeg maar). Ventoux tijd was 1:27.

Met bovenstaande vis ik niet naar complimentjes, maar wil aangeven dat 225-250w niet echt bijzonder is voor 70+kg.
Jij rijd dan met een FTP van 4,22w/kg. Ik en met mij velen zouden direct tekenen voor dit resultaat. Als ik daar dan jouw Ventoux tijd optel weet ik bijna zeker dat het allergrootste deel van de wielertoeristen het kwijl uit de mond loopt. Dat jij zegt bij de amateurs tekort komen zal best, maar wees bijzonder tevreden.

Met mijn 82,5kg en FTP van 335watt (4,06w/kg) ga ik niet graag de wedstrijd op de Ventoux met je aan :-)

Overigens blijf ik de resultaten van de "topic-dame" bovengemiddeld (van wat IK om mij heen zien bij dames Wattbike) vinden.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 10 sep 2017 21:27

Afgelopen weken heb ik regelmatig blokken trainingen gedaan. Op de weg of op de tacx. 4x4 bijvoorbeeld. Daarbij een percentage aangehouden van mijn maximale vermogen over 4 minuten. Of 6x 30 seconden in 4 sets.

Ik kreeg ook de tip om door te gaan tot ik 10% verval had in de blokken. Dus bijvoorbeeld 4 minuten werk 3 rust tot ik minder dan 90% van het start vermogen trap.

Verder wat nuitkor al schrijft zware krachttraininging werkt ook voor mij erg goed. Op het einde van mijn herstel training bij de fysio reed ik de beste vermogens toen trainde ik met veel gewicht.. Ik trainde toen 9 uur per week bij de fysio naast het fietsen dus misschien niet helemaal eerlijk.

Even nog een vraag: is de W' gekoppeld aan de tsb grafiek in GC? Ik krijg namelijk behoorlijk lage waarden in mijn TSB en heb waarschijnlijk de getallen verkeerd ingevuld.

chiapucci78
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 mei 2015 09:29
Locatie: Nijmegen

chiapucci78 28 sep 2017 13:55

Ik ben momenteel ook aan het rondkijken voor een vermogensmeter.
Ik was niet echt bekend met wattages en hoe je deze cijfers dan moet duiden.
Vorig jaar - als onderdeel revalidatie en terugkomen - ben ik begonnen met Zwift en begon eea al meer te dagen, maar nooit echt serieus op en mee getraind.

Afgelopen tijd wat meer over gelezen en ook de Marmotte 2018 gepland.
Nu wil ik komend seizoen wel actief op vermogen gaan rijden. Vorige week een training met Zwift gedaan en es gekeken hoe ik er voor stond. Het viel niet tegen. Ongeveer 35 mins op 4 w/kg kunnen rijden (260W bij 65kg).

Hoe duidt en vertaal ik deze data nu naar een cyclo van 174km met 5000hm ? Ik kan (nog :P )niet continu 260W wegtrappen.
Betreft dit ervaring op doen of wat is jullie vuistregel / methode in deze? Rijd je bergop dan bijvoorbeeld op 90% van je FTP, dus niet te snel maar ook niet te langzaam.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 sep 2017 15:30

Uit eigen ervaring: voor de transalp heb ik mijn FTP op weten te krikken richting 270-280 W (geschatte waarde). Ik heb precies 1 berg van de 20+ beklimmingen die week op 270 W gereden (de eerste...), de rest ging op 230-240 watt. Wat om mijn optiek maar weer aangeeft wat een arbitraire waarde FTP eigenlijk is.
Marmotte heb ik 2 maal gereden, maar toen had ik nog geen power meter.
Ik vond via een snelle google wel deze link, met zo te zien posts van mensen die er verstand van zouden moeten hebben (o.a. Alan Lim)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2017 15:37

Ik heb diverse cyclo's met vermogensmeter gereden.

Ik probeer meestal 30-40 watt onder FTP te beginnen. Ik kijk daarbij ook naar mijn hartslag; als ik zie dat deze te hoog oploopt dan stel ik m'n vermogen bij.

Op een goede dag kan ik redelijk vlak rijden en kan ik het vermogen 4 of 5 klimmen lang aanhouden. Op een slechtere dag niet, en dat moet je dan wel kunnen accepteren. Kan wel eens confronterend / frustrerend zijn. Meestal "pace" ik dan op basis van hartslag opnieuw. En die waarde houd ik dan vervolgens aan.

Gaat het écht slecht dan zet ik vermogen gewoon uit beeld. Dat hoef ik dan niet te weten. Ik rijd dan gewoon op gevoel omhoog.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 28 sep 2017 15:59

havana schreef: 28 sep 2017 15:37
Ik probeer meestal 30-40 watt onder FTP te beginnen. Ik kijk daarbij ook naar mijn hartslag; als ik zie dat deze te hoog oploopt dan stel ik m'n vermogen bij.
Stel je het vermogen dan bij naar boven of beneden? Op een goede dag gaat mijn hartslag altijd snel mee naar boven (en beneden) met de inspanning en zijn de hogere hartslagen makkelijker vast te houden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2017 16:09

Op een goede dag stijgt de hartslag sneller, maar ik ga geen hogere hartslagen rijden. Wel zie je op een goede dag dat je meer vermogen wegtrapt bij dezelfde hartslag.

Als voorbeeld

Op een goede dag trap ik 250 watt weg in D2 (max. 160 hartslag).
Op een mindere dag is het minder (tot wel 30 watt minder op een zeer slechte dag).

Op een mindere dag kun je dan twee dingen doen. Of je hartslag verder laten oplopen om toch die 250 watt te halen. Dit is niet slim, want nu rijd je jezelf compleet kapot. Optie 2 is je hartslag verlagn en daar weer een passend vermogen bij zoeken (bijv. 230 watt). Laatstgenoemde optie precies wat ik doe. Ik pace opnieuw.

Met hartslag moet je natuurlijk wel enorm oppassen. Als je de hele week voor de cyclo flink hebt gefietst dan zal de hartslag zal ook veel trager stijgen dan normaal. Dat soort signalen moet je dan niet negeren.

Hartslag is een cijfer waar je veel meer tijd moet steken in de duiding ervan. Het helpt als je al wat jaartjes rijdt met een hartslagmeter. Vermogen is wat "simpeler", dat is gewoon wat je doet. Het is de combinatie die het briljant maakt IMHO.

chiapucci78
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 mei 2015 09:29
Locatie: Nijmegen

chiapucci78 28 sep 2017 16:19

53x11 schreef: 28 sep 2017 15:30 Ik vond via een snelle google wel deze link, met zo te zien posts van mensen die er verstand van zouden moeten hebben (o.a. Alan Lim)
Thanks!
havana schreef: 28 sep 2017 15:37 Op een slechtere dag niet, en dat moet je dan wel kunnen accepteren. Kan wel eens confronterend / frustrerend zijn.
Mee eens. Je gaat met een bepaald plan van start en hoopt dat alles volgens plan loopt. Dan inderdaad belangrijk om bij te stellen als je merkt dat het minder gaat. Anders rijd je jezelf de vernieling in.

Ik heb La Marmotte ook 2 keer (2007 en 2009) gereden, maar dit was in het pre-Strava / Garmin tijdperk. Toen ook alleen voor uitrijden gegaan. Volgend jaar voor de gouden plak :like:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 sep 2017 18:07

Dat zou met een FTP (for what it's worth) van 4 W/kg toch makkelijk moeten lukken. Ik zat met (denk ik toch) vergelijkbare waardes daar circa 5 kwartier onder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 28 sep 2017 23:08

Als ik niet fit ben gaat m'n hartslag juist slecht omhoog.
Daardoor ga je toch juist méér vermogen trappen om die wel te halen, en fiets je zo te zwaar.
Ik dacht dat het met een vermogenmeter juist zo werkte ?

(Heb er net ook 1, newbie dus)

Plaats reactie