Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2017 15:50

Vraagje aan de bezitters/gebruikers van een vermogensmeter.
Ik zit zelf een beetje rond te kijken naar zo'n ding, waarschijnlijk een Quarq.
Leuk om de data te verzamelen, en misschien ga ik zelfs iets mee doen :mrgreen:
Wat ik mij afvroeg: hoe trainen jullie met een vermogensmeter? Doen jullie maar wat, schema's van een trainer, zelf in elkaar gefrutselde schema's obv een 20min FTP testje?
Less is bore

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 07 jun 2017 16:34

Ik heb een globaal schema via trainingpeaks (annual training plan), waar je je doelen kunt invullen en hij zelf een soort opzetje maakt. Dat customize ik een beetje en probeer vervolgens in ieder geval aan de uren / TSS per week te komen, en geregeld een test te doen om progressie te meten. Enige soort echte vermogenstrainingen die ik doe zijn sweetspotritten, voor de rest probeer ik met een duurtraining wel ongeveer gemiddeld op een kloppend vermogen te rijden. Verder de intensievere trainingen in groepen zijn leuk om achteraf te bekijken, maar tijdens zo'n rit ga ik niet op mijn meter kijken... Wellicht nog wel wat winst te behalen voor mij, maar dit is het maximaal haalbare wat ik in mijn leven kan inpassen (dus ik werk niet met een trainer en doe niet echt blokkentraining oid...). Overigens is een 20 minuten veldtest een prima tool om je conditie te monitoren, ook bij verschillende profteams doen ze deze (en niet meer in een lab..)

Grtz

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 jun 2017 16:44

Ik doe maar wat.

Dwz: tijdens duurtrainingen weet ik ongeveer welk vermogen ik aan wil houden (effect: de fluctuaties in vermogen worden veel kleiner, die in snelheid veel groter).
Tijdens klimmen idem dito (ik weet ongeveer wat mijn FTP is, als ik, binnen mijn mogelijkheden, hard een klim op wil, dan richt ik me daarop)
Mijn trainingsschema nu laat zich omschrijven als: fietsen wanneer ik tijd heb, het liefst op de MTB. Daar heb je in principe geen vermogensmeter voor nodig. :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 jun 2017 16:52

Geen trainer, en ook geen vast plan met ingeprogrammeerde trainingen, wel werken naar een doel toe met TSS/week als indicatie voor de opbouw van de load, en verder met periodisch wat meer aandacht voor FTP of VO2Max. De solo ritjes (of trainingen, zo je wil) zijn nooit erg gestructureerd, dat zou bij mij de fun eruit halen. Strava segmenten kunnen wel al eens dienen als leidraad en motivatie om wat sweet spot werk te doen (lange stukken langs kanaal) of VO2max (kortere vlakke segmenten of klimmetjes in de Ardennen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 jun 2017 17:01

Ik heb het boek Training and racing with a power meter van Hunter Allen e.a. gekocht.
Moet er nog aan beginnen...
Voor de rest doe ik maar wat.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 07 jun 2017 17:15

Heb eerste jaar getraind met trainer en schema's. was om op weg te komen wel heel handig. Afgelopen jaren gebruik ik schema's die ik koop via Trainingpeaks, 1 voor in de winter, eentje voor voorjaar en 1 om echt naar een evenement (bv Maratona) toe te werken. Tussendoor FTP test op de Tacx.
Werkt prima voor mij.
Allard

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2017 17:45

Voor mij is het vooral

1. Een "pacing tool" bergop. Ideaal, je pakt meteen het juiste tempo. Dit werkt op het vlakke op zich ook goed, maar daar vind ik de meerwaarde beperkter.

2. Een manier om voortgang te monitoren m.b.v. de FTP-test. Deze doe ik het liefst binnen op mijn spinner.

3. Te zien of ik een goede dag heb (combi hartslag/vermogen maakt dit meteen duidelijk). Let op, dit kan ook heel confronterend werken!

4. Een hulpmiddel tijdens intervaltraining, vooral de kortere intervallen. Ik heb vorig jaar gepolariseerd getraind (veel 60:20's) en dat is eigenlijk onmogelijk om zonder vermogensmeter uit te voeren. Maar ook tijdens langere intervallen is het een prima hulpmiddel. Dit jaar doe ik meer D3 intervallen (hierboven sweet-spot genoemd). Ik heb wel gewerkt met een trainer maar dit werkt voor mij gewoon niet. Een beetje zoals @53x11 beschrijft. Als ik tijd heb, ga ik. Ik train zoals ik me voel en probeer vooral afwisseling in te bouwen.

5. Middel om ritten te vergelijken. De meerwaarde hiervan wordt groter naarmate je meer tijd gaat steken in de duiding. Alleen maar NP ofzo vergelijken heeft geen enkele zin.

6. TSS gebruik ik als getal om te bepalen hoeveel herstel ik nodig heb. Na verloop van tijd weet je dit vrij goed van jezelf. Dit is ook wel een leuk getal om te zien hoe zwaar een rit nou was.

7. Zoals Powertap het noemt: "een onboard leugendetector". Je ziet meteen wat je doet. Zie punt 3, kan heel confronterend zijn.

Het boek van Allen & Coggan heb ik ook gelezen, maar ik vond 't niet heel veel meerwaarde hebben. Kant-en-klare trainingsschema's vind je er niet in.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 jun 2017 19:00

Voor mij in combinatie met Trainerroad trainingsprogramma's een meerwaarde voor gestructureerde training. Daarnaast pacing (triathlon) meerwaarde.
What makes the boat go faster?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 07 jun 2017 20:47

Ik gebruik en P.I.G. (Performance Improvement Guarentee) trainingsprogramma van Racermate/Computrainer.

Het betreft een intensief traject van 4 x 5weken waarin ik mijn CP30 met tenminste 15% verbeter.
Elke serie van 5 weken start met een CP30 test. Het daarin gerealiseerde gemiddelde vermogen wordt gebruikt om het schema voor de volgende 5 weken vast te stellen. Het is een efficiënte manier van trainen. Met een beperkte hoeveelheid tijd kan je fors resultaat boeken. Mentaal is het een zwaar programma!

Als je dit programma buiten wilt uitvoeren dan zal je wel je parcours moeten uitzoeken op de training die je voorgeschoteld krijgt. Zelf rij ik het meeste liever binnen.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 07 jun 2017 21:02

Gebruik alsjeblieft niet CP30 of CP met een ander getal erachter. Maximaal vermogen op een bepaalde tijd mag je mean maximal power dus MMP30 oid noemen. CP is echt iets anders.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jun 2017 21:20

Rij er nu 1 jaar mee en mijn handleiding was "trainen op vermogen".
Het heeft alleen zin als je er voor open staat en toepast.
Gezien ik van April-oktober veel in Toscane ben en het er niet echt vlak is maak ik gebruik van de waardes die ik weet van mezelf.Daarbij rekening houdende met weersomstandigheden en afstand en hoe ik me voel.
Wat ik geleerd heb is pieken te vermijden en nog goed kunnen rijden op het einde van de rit.
Als je vermoeid bent geven de cijfers dit exact weer en liegen niet.
Voor jezelf moet je uitvogelen welk vermogen je wilt rijden op bv een cyclo om een goede tijd neer te zetten.Ook wil ik mede forrummers bedanken om hun kennis en ervaringen te delen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2017 21:38

Dus weinig die ook écht 100% gestructureerd er mee trainen. Eerst maar eens data verzamelen denk ik.
Less is bore

Plaats reactie