Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 08 jun 2017 09:35

Je kunt met je vermogensmeter perfect blokjes trainen. Ik als wedstrijdrenner deed dit eerst op hartslag, maar dit geeft niet altijd een reeel beeld Ik weet ongeveer wat mijn wattages gegevens zijn, en probeer ook blokjes te rijden op een bepaald wattage.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jun 2017 15:35

Ik heb deze winter een quarq gekocht.
Erg leuk, maar specifiek trainen doe ik er niet mee.

aantal punten die havana al noemt. Gelukkig pakte het bij mij positief uit, ik dacht een slechte dag maar vermogen was heel goed :D

Prettig op klimmen om meteen een mooi tempo te pakken.

Het is vooral leuk!
Kijken wat een houding scheelt in vermogen.
Wat scheelt achter iemand rijden etc.
Hoeveel kan ik max leveren in een aantal seconden, dat valt nog tegen 8-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jun 2017 13:19

Ik vind met een vermogensmeter in de bergen altijd erg leuk om te zien dat na 1,5 weken in de bergen het klimmen steeds meer pijn aan je benen doet (stramme benen) maar dat je aan het vermogen kan zien dat je eigenlijk bergop steeds harder begint te rijden..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jun 2017 20:33

VD week mijn tweede 20min testje gedaan. Het valt me op dat ik met lomp rijden het meeste vermogen trap. Dus 80 a85 rpm, staan zitte schakelen, op die manier trap ik 15 tot 20 watt meer sneller is het zeker niet.

Hoe doen jullie testjes?

In de vakantie wil ik het ook in een klim proberen. Ik merk ook dat ik wind mee meer moeite heb een hoog vermogen te draaien. Terwijl de hartslag wel hoog is.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 jun 2017 17:25

wasbeer2006 schreef: 24 jun 2017 20:33
Hoe doen jullie testjes?

In de vakantie wil ik het ook in een klim proberen. Ik merk ook dat ik wind mee meer moeite heb een hoog vermogen te draaien. Terwijl de hartslag wel hoog is.
Vorig jaar tijdens het klimmen heb ik m'n beste 20min. vermogen bij elkaar gefietst - dus dat ga ik dit jaar weer proberen en kijken waar het schip strand. Wat wel een nadeel is : deze testjes tijdens een klim maken onderdeel uit van een grotere rit in mijn geval. Dus meer kilometers en langer klimmen dan 20 min.

Dus als ik nu alleen die 20 minuten effectief echt kapot kan gaan , en zeker weten dat mijn ritje daarna stopt kan ik waarschijnlijk meer vermogen kwijt :shock: .

Ik heb het inderdaad ook tijdens een rit op 't vlakke, dat mijn vermogen lager is bij een hoge hartslag / en het is ook gewoon moeilijker op 't vlakke om 20 minuten bijna voluit te gaan in het vlakke Hollandse verkeer.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2017 17:44

Gelukkig niet de enige. Ik denk dat ik in een klim ook het meeste haal.
Ga ik op de vakantie ook proberen.

20 minuten is inderdaad lastig in deze test zaten twee opeen volgende bochten en mijn gem daalde 4 watt. Doordat je daarna weer op snelheid komt steeg het ook weer 2 watt. Daarnaast moet je ook een beetje opletten. Opzich was de mijne ook wel representatief, veel hoger verwacht ik zeker niet.

Erwin_Kuipers
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mei 2014 12:42

Erwin_Kuipers 27 jun 2017 16:08

Ik heb sinds december vorig jaar een Stages. In de eerste maanden eigenlijk niet naar om gekeken, echt puur data sparen. Mijn trainer heeft in die periode met name hartslagzone trainingen ingepland via Today's Plan (vergelijkbaar programma als TrainingPeaks).

Sinds het voorjaar meer gaan focussen op de wattages. Op basis van mijn FTP heeft mijn trainer trainingen opgesteld met beter worden in wedstrijden als doel. Betekende veel intervalwerk met vo2max / sweetspot / duurwerk. De afgelopen 4 weken een blok met veel duurwerk met oog op de naderende Marmotte.

Sinds twee maanden kijk ik eigenlijk echt alleen maar naar een paar velden op mijn tellertje; vermogen 3s gemiddeld, cadans, lap- en totaal tijd. Verder heb ik eigenlijk alles overboord gegooid. Bij thuiskomst analyseer ik of ik de blokjes goed heb gedaan (qua laptijd en qua vermogen). En vervolgens naar mijn efficiëntie (combinatie van hartslag en vermogen). Deze laatste kun je dan vervolgens over tijd heel mooi in een grafiek zetten om pieken en dalen in je fitheid te ontdekken (kan schokkend zijn!). Hierbij werken ook de CTL en ATL waarden en verteld je TSB iets over je fitheid. Nu richting de Marmotte zit ik ongeveer op een TSB van rond de 0, terwijl ik vorige week nog veel lager zat. Je kunt je trainingen (TSS) dus goed opbouwen. Dat kon natuurlijk al, want iedereen weet dat je moet 'tapperen' een week of wat voor een event. Alleen nu zie je het mooi terugkomen in cijfertjes en kun je de boel kwantificeren en vergelijken!

Straks de bergen op wordt het mooi om goed te 'pacen' met de Stages.. Niet te snel in het rood en maximaal met 220 tot 230 watt (= voor mij rond de 3,5 watt p/kg) de bergkammen op. Dan gaan we aan de meet wel zien welke tijd dat gaat opleveren (8:14 voor goud).

Al met al kan ik niet meer zonder mijn Stages. Het is echt een goede investering als je constructief wilt werken aan 'beter worden' en gek ben op 'cijfertjes'. Gemiddelde snelheid, hartslagzones; het is het allemaal net niet. Wattage is zuiver!

Je moet eruit halen wat er voor jou inzit. Je kunt je er helemaal gek op studeren, maar onderaan de streep blijft het wel gewoon trappen! En pas op dat je je er niet in verliest. Geniet vooral van het fietsen...

Enjoy..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2017 16:30

daniel1975 schreef: 07 jun 2017 21:38 Dus weinig die ook écht 100% gestructureerd er mee trainen. Eerst maar eens data verzamelen denk ik.
Initieel zal je daar sowieso mee moeten beginnen om jezelf te leren kennen. Dan blijkt op eens dat 400 watt trappen toch niet zo lang vol te houden is ;)

Ik rij zelf al jaren met een vermogensmeter en die gebruik ik ook in z'n beetje 100% van de trainingen. Doordat ik nog maar weinig tijd heb om te trainen zit ik praktisch altijd alleen op de fiets, dus ik hoef geen rekening met andere te houden. De tijd die ik heb probeer ik dan zo efficiënt mogelijk te besteden, koersen en kansloos gelost worden omdat ik maar wat aan heb lopen te klooien zit ik ook niet op te wachten namelijk. Soms is het echter wel eens even mooi geweest en tijd voor een ritje zonder plan.

Een aantal mensen denkt een stuk vorm af te kunnen leiden in het verband tussen hartslag en vermogen, ik zou daar erg mee oppassen, zeker in het seizoen. Op het moment dat je goed getraind hebt dan is de mate van frisheid van veel grotere invloed op de verhouding. Gisteren reed ik een criterium wat nogal hard ging met een gemiddelde hartslag van 159, de dag er voor was m'n hartslag hoger bij minder vermogen, maar dat zegt niets over m'n vorm. Enkel blijkt dat er wat vermoeidheid aanwezig was. Omgekeerde gebeurd als je goed uitgerust bent voor bijv de Marmotte, dan is je hartslag op eens hoger dan in de weken er voor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jun 2017 18:14

"Jezelf leren kennen"
Dus eigenlijk is een Quarq soort van spiegel ;-)
Less is bore

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 27 jun 2017 23:13

Ik heb zelf nog maar een prille ervaring met de vermogensmeter. In de winter wel data verzameld op de wattbike.:
MMP 320W (provisorische max ramp test)
20' test 245W (FTP 90-95% hier van
45' klim test 220W
Met die in het achterhoofd afgelopen weekend de Mt Ventoux opgereden van uit Bedoin. Doel was vooral genieten van het fietsen, maar ook het vermogen in de gaten houden en kijken of ik dat tussen 210-220 kon houden. In het begin leek het alsof je met de rem erop fietst, maar vanaf het bos, met stijgingen vanaf 8-9% bleek het vermogen aardig te kloppen met het tempo dat ik gevoelsmatig aanhield. Als de klim een km korter was geweest, was ik rond 220W gemiddeld uitgekomen. Nu net iets boven 210.
Ik heb daarvoor twee weken thuis gereden met de vermogensmeter en op het vlakke vond ik het veel moeilijker on gedurende een paar minuten een min of meer constant vermogen te rijden. Veel dus nog om te ontdekken, maar ik ben wel blij met de aanschaf. Was wel een hap uit het vakantiegeld 😉

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jun 2017 07:16

Maar je rijdt wel veel gecontroleerder een berg op Helen en je blijft fris voor de volgende klim.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jun 2017 12:35

amclassic-fan schreef: 27 jun 2017 16:30

Een aantal mensen denkt een stuk vorm af te kunnen leiden in het verband tussen hartslag en vermogen, ik zou daar erg mee oppassen, zeker in het seizoen. Op het moment dat je goed getraind hebt dan is de mate van frisheid van veel grotere invloed op de verhouding. Gisteren reed ik een criterium wat nogal hard ging met een gemiddelde hartslag van 159, de dag er voor was m'n hartslag hoger bij minder vermogen, maar dat zegt niets over m'n vorm. Enkel blijkt dat er wat vermoeidheid aanwezig was. Omgekeerde gebeurd als je goed uitgerust bent voor bijv de Marmotte, dan is je hartslag op eens hoger dan in de weken er voor.
Ik ben er inderdaad achter dat het niets zegt. Juist als je soms vermoeid bent trap je hogere wattages per HR.

Wat ik wel zie is als ik vorm heb ik makkelijker meerdere keren lekker hard door kan trekken en snel weer herstel. Aan de wattages zie ik dan dat deze relatief hoog liggen.

Het laatste wat je schrijft over uitgerust aan een cyclo beginnen vind ik altijd lastig, Als ik gewoon mijn ritten rijd. Dan zal ik me niet zo snel over de kop rijden. ik voel het dan goed aan. Als je de rust gepakt heb ga ik altijd wel wat harder, maar rijd ik me ook makkelijker over de kop doordat ik makkelijker een hoge hartslag rijd. Hebben meer dat?

Ik heb de quarq pas vier maanden en nu pas begin ik een beetje te zien hoe en watt 8-)

Plaats reactie