Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 mei 2020 21:02

havana schreef: 12 mei 2020 11:05 Auto start/stop op 25 km/uur zetten :D
Je fietscomputer op pause zetten en dan de brug op lopen via het voetgangerstrappetje en als je boven bent opstappen en weer op start drukken (dat zag ik net voor me gebeuren). :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 31 mei 2020 14:20

Ik ben noob qua vermogen rijden, maar zou graag wat dingen willen weten.
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mei 2020 15:34

Ja , dat heb ik zelf ook, ik vind langzaam rijden niet leuk,. dus voorheen deed ik dat weinig tot niet.
In D1 fietsen kan best vermoeiend aanvoelen als je dat voorheen weinig of nooit deed.
Je lichaam moet wennen aan de iets andere stofwisseling,,, dat heeft IMO niks met hartslag of vermogen te maken, alleen met de lage intensiteit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2020 07:16

Danny091283 schreef: 31 mei 2020 14:20 Ik ben noob qua vermogen rijden, maar zou graag wat dingen willen weten.
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?
Moeilijk om hier een goed antwoord op te geven zonder meer te weten of jouw getraindheid. Hartslag is erg onbetrouwbaar om op te trainen. Als je vermoeid bent, ziek of je traint 2 dagen op rij dan ligt je hartslag veel lager dan normaal. Als je dan op hartslag in D1 gaat trainen rijd eigenlijk veel te intensief. Dat probleem heb je met vermogen niet.

Met "die van Garmin" bedoel je denk ik de Vector 3. Inmiddels mag je hopen dat die betrouwbaar is.... zijn ontzettend veel problemen mee geweest. Als je pedalen wil zou ik zelf voor de BePro's gaan, als je kunt leven met het uiterlijk van de pods.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 jun 2020 08:23

Keezx schreef: 31 mei 2020 15:34 In D1 fietsen kan best vermoeiend aanvoelen
Als je maar vergenoeg gaat....

Nog "leuk" youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3GXc474Hu5U&
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2020 10:59

Danny091283 schreef: 31 mei 2020 14:20 Ik ben noob qua vermogen rijden, maar zou graag wat dingen willen weten.
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?
Heb ik ook als ik 2 dagen stevige ritten heb gemaakt en dag 3 uurtje peddelen de benen heel anders voelen zoals Keezx beschrijft.
Dat laatste begrijp ik niet hartslag wil niet oplopen maar wel in het Rood gefietst?
Het Rode gebied wordt gezien tussen omslagpunt en max hartslag.
Als je vermoeid raakt of bent tijdens de rit dan zal je zien dat je hartslag een stuk hoger ligt bij hetzelfde vermogen dan wanneer je 20 min aan het rijden bent.
Als je met een vermogensmeter rijd dan zal je zien dat je vaak in het begin eigenlijk te hard van start gaat.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 01 jun 2020 11:08

Ik bedoel niet qua hartslag in het rood rijden, maar meer waar ik nu lichamelijk toe in staat ben.
Wat zijn rigenlijk goede vermogenssensors om eens naar te kijken?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 jun 2020 11:20

Net omgekeerd. Wanneer ik dagen achter elkaar stevige ritten maakt, zie ik dat de hartslag bij hetzelfde vermogen steeds lager wordt.
Als ik fris ben, is mijn omslagpunt 171. Wanneer ik moe ben, zakt dat serieus. Na een week van +1000km op de fiets, ga ik stilaan dood wanneer de hartslag rond de 160 zit.

Met de vermogenmeter is dat veel makkelijker op te vangen, in Z2 kan ik heel de dag rijden, ongeacht hoe moe ik ben.

Goede vermogenmeters: P2M, Quarq, Assioma (en als enkelzijdig voldoet, kunnen Stages en 4iiii er ook bij)

Sowieso geen vermogenmeter op het Shimano trapstel (left-only is goed, de rechterkant geeft serieus problemen)
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 jun 2020 11:53

Je kan natuurlijk altijd je hartslag overrulen en rijden op vermogen.
De vraag is dan wel weer of je dat moet doen ?
Voor een kortere periode (hangt ook weer af van getraindheid/belastbaarheid) is dat best mogelijk, maar je creëert zo wel veel vermoeidheid, dus vroeger of later ga je toch die vermoeidheid moeten wegwerken door te rusten.
Die niet goed stijgende hartslag is gewoon een sterke indicatie van vermoeidheid, dat is toch wel interessant om te weten (als je het zo al niet zou aanvoelen).
Met een auto kan je dikwijls ook even verder met een rood lampje aan, maar gewoonlijk toch ook niet heel lang.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 01 jun 2020 13:01

Er zijn vele factoren die de (relatieve) hoogte van de hartslag beïnvloeden: vermoeidheid, stress, vochtverlies, suikertekort, warmte, frisheid, motivatie, etc.

Er is geen enkele factor die vermogen beïnvloedt; 300w is 300w, wind mee of tegen, warm of koud, zoevend asfalt of kasseien, etc. Vermogen is de externe belasting, de output.

Maar hoe gebruik je deze twee grootheden (meetgegevens) nou het best om je training vorm te geven?

In al z'n eenvoud komt het volgens mij hierop neer:
1. Hartslag = rem en gas-pedaal (helaas niet eenduidig, want afhankelijk van veel factoren)
2. Vermogensmeter = prestatiemeter (de beste manier om prestaties te vergelijken)

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 01 jun 2020 15:26

TL@ schreef: 01 jun 2020 11:20 Net omgekeerd. Wanneer ik dagen achter elkaar stevige ritten maakt, zie ik dat de hartslag bij hetzelfde vermogen steeds lager wordt.
Als ik fris ben, is mijn omslagpunt 171. Wanneer ik moe ben, zakt dat serieus. Na een week van +1000km op de fiets, ga ik stilaan dood wanneer de hartslag rond de 160 zit.

Met de vermogenmeter is dat veel makkelijker op te vangen, in Z2 kan ik heel de dag rijden, ongeacht hoe moe ik ben.

Goede vermogenmeters: P2M, Quarq, Assioma (en als enkelzijdig voldoet, kunnen Stages en 4iiii er ook bij)

Sowieso geen vermogenmeter op het Shimano trapstel (left-only is goed, de rechterkant geeft serieus problemen)
Ik heb idd Shimano trappers en drivetrain.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2020 14:42

@TL heb ik ook en ik denk vrijwel iedereen die redelijk getraind is vermogen is na meerdere dagen hoger bij een zelfde hartslag, dat heeft wel een grens bij mij. zo bij de 145 a 150 slagen vlakt het vermogen iets af terwijl ik normaal redelijk uitgerust in de laatste 15 tot 20 slagen 20% meer vermogen kan trappen.

Maar ik herken ook dat na drie dagen intensief fietsen mijn hartslag ook lastig boven de 160 komt. En als ik dagen achter elkaar intensief fiets is dat meestal op de MTB en daar is het toch nog net iets makkelijker een hoge hartslag te verkrijgen.

Avond ochtend scheelt ook, donderdag voelde ik me slecht 185w bij 130 hartslagen, zondag voelde ik me top 185w bij tegen de 140 hartslagen, zeg het maar...…………….. ochtend/avond (hooikoorst) zoveel factoren waar je vaak met een normaal leven niet heel veel invloed op hebt.

Wat me wel opviel, heb nu ook een watt meter op de MTB en op een intensief draaien en keren, klimmen en dalen rondje heb ik ongeveer dezelfde gemiddelde hartslag/vermogen als op de weg. Dat klinkt misschien vrij logisch hoor, maar het viel me gewoon op.

Plaats reactie