Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag lange beklimmingen

Mombergo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2015 17:54
Locatie: Enschede

Mombergo 29 mei 2017 22:26

Ik heb ondertussen al heel wat gegoogled, maar nog niet het antwoord gevonden waar ik naar zocht.

Overal staat dat je lange beklimmingen in een.gelijmatig tempo moet fietsen, maar wat is in waarden/zones? Laatst een.beklimming van 4km a 5% gedaan op Z3/Z4 omslag (95%, FTHR) en dat ging heerlijk..

En hoe pak je dit voor een cyclo zoals 3B aan? Fiets je op de eerste beklimmingen in een lagere zone? En een klim als GranBallon?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mei 2017 07:24

Inspannen naar afstand en parcour type,rekening houdend met de weersomstandigheden en je eigen conditie grof gezegd.Fris aan de start verschijnen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Mombergo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2015 17:54
Locatie: Enschede

Mombergo 30 mei 2017 09:29

Ja dit is het algemene antwoord wat overal staat.. het lijkt mij dat er toch in de wondere wereld van training, wattages en statistieken dat er iets meer over te zeggen valt?

Ik zoek een antwoord zoiets als klim van 5km in zone 4, klim van 15km in zone 3 en voor een lange cyclo doe je in de eerste helft overal nog 5/10% af

Voor mij is het nieuw dit jaar, wil niet te hard starten maar ook niet te zacht natuurlijk, gaat wel om presteren..

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 mei 2017 09:44

Dat hangt veelal van je eigen conditie af. Een goed getraind iemand zal veel dichter bij zijn omslagpunt kunnen blijven trappen bij herhaalde lange inspanningen, dan een minder getraind iemand.

Ik werk dan wel eerder met vermogen, mijn plan is het klimmen in de Marmotte op 85% van mijn FTP aan te vatten. Naargelang je beter of slechter getraind bent, zal dat tussen 70 en 95% fluctueren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 30 mei 2017 09:44

Ik denk dat wat jij wilt niet in regeltjes te vatten is.
Naarmate je meer en vaker klimt voel je beter wat je kunt en waar je limieten liggen.
Daarnaast is er ook nog zoiets als vorm....
Soms valt een klim erg tegen en gaat de volgende langere of steilere klim juist weer wat beter.
Courir c'est mourir un peu

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 mei 2017 10:34

synapse schreef: 30 mei 2017 09:44 Ik denk dat wat jij wilt niet in regeltjes te vatten is.
Naarmate je meer en vaker klimt voel je beter wat je kunt en waar je limieten liggen.
Daarnaast is er ook nog zoiets als vorm....
Soms valt een klim erg tegen en gaat de volgende langere of steilere klim juist weer wat beter.
+1.
Dit is niet vooraf uit te rekenen, tenzij je heel veel eigen meetgegevens uit het verleden hebt. Als je niet weet wat voor auto iemand heeft en niet weet wat voor motorblok daar in ligt, dan kun je niets zeggen over de snelheid waarmee de auto de berg op rijdt, hoeveel toeren de motor dan maakt en in welke versnelling er gereden wordt. Laat staan over het benzineverbruik en het moment wanneer de tank leeg is.

Simpel antwoord luidt:
Je start de Trois Ballons in een snelheid en een tempo dat je de hele tocht vol kunt houden. Je hartslag is een flink aantal slagen ónder je omslagpunt. In principe is je beentempo leidend, dus rond de 80 á 90 omwentelingen/min. Kijk nog even naar een filmpje van Tom: eigen tempo rijden en je aanpassen aan de berg.

Nog korter:
Op gevoel rijden.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 30 mei 2017 10:42

Ga je één berg op (en eventueel weer af) en dan aan het bier? Of is het de eerste van twaalf beklimmingen op een dag? Ga je daarna drie dagen stadje bekijken en op het terras zitten? Of heb je nog de hele week vergelijkbare ritten door het hooggebergte op je programma staan?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mei 2017 11:35

Mombergo,je hebt praktijk en theorie.
Maar ik weet niet hoe ver jij je al hebt verdiept in je eigen vraag😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Mombergo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2015 17:54
Locatie: Enschede

Mombergo 30 mei 2017 11:55

raven14 schreef: 30 mei 2017 09:44 Ik werk dan wel eerder met vermogen, mijn plan is het klimmen in de Marmotte op 85% van mijn FTP aan te vatten. Naargelang je beter of slechter getraind bent, zal dat tussen 70 en 95% fluctueren.
Dit is een beetje wat ik zoek, een indicatie wat anderen doen qua cijfertjes zodat ik een beetje houvast heb voor mijn eigen cijfertjes!

Mombergo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2015 17:54
Locatie: Enschede

Mombergo 30 mei 2017 11:59

Nee_Nee schreef: 30 mei 2017 10:34 Kijk nog even naar een filmpje van Tom: eigen tempo rijden en je aanpassen aan de berg.
Volgens mij wat Tom doet is constant cijfertjes rammen, omdat die weet met welke intensiteit hij het snelst omhoog kan.. dat wil ik ook, maar daarom vraag ik mij dus af waar die cijfertjes liggen qua percentage 😉

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 mei 2017 12:08

Mombergo schreef: 30 mei 2017 11:59
Nee_Nee schreef: 30 mei 2017 10:34 Kijk nog even naar een filmpje van Tom: eigen tempo rijden en je aanpassen aan de berg.
Volgens mij wat Tom doet is constant cijfertjes rammen, omdat die weet met welke intensiteit hij het snelst omhoog kan.. dat wil ik ook, maar daarom vraag ik mij dus af waar die cijfertjes liggen qua percentage 😉
Zoals hierboven beschreven, dat kan niemand je vertellen. Dat zul je door schade en schande moeten leren. Dat is Tom ook overkomen hoor. Als je zoveel kms als hij gemaakt hebt, dan weet je het waarschijnlijk wel. ;)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 mei 2017 12:51

Het gaat om de Trois Ballons he. Dan speelt er zoveel meer dan alleen maar klimmen. Ten eerste de afstand van 210 km. Dat is erg lang. Onderschat dat niet. Heb je wel eens zo'n afstand gereden in de bergen? Ten tweede heb je te maken met zo'n 4200 hoogtemeters. Ook dat is een bepalende factor. Elke helling zal een beetje zwaarder aanvoelen dan de voorgaande. Heb je je verdiept in de stijgingspercentages? De Ballon de Servance zal als eerste hindernis nog wel lopen, hoewel die al vrij pittig is. De Grand Ballon is van die kant niet heel steil, maar wel erg lang. De Hundsrück en Ballon d'Alsace zijn behoorlijk stevig en zullen zwaar aanvoelen. En als klap op de vuurpijl heb je de zeer taaie klim naar de Belles Filles. Als je hier niks over hebt duurt die eeuwen.
Bovendien haal je je winst tijdens een granfondo niet alleen uit klimmen, maar ook met slim rijden en goed afdalen. Kruip altijd in een groep. Ga niet de stoere jongen uithangen door lekker lang op kop te sleuren en te laten zien hoe sterk je bent. En afdalen. Als je daar niet goed in bent kun je minuten verspelen. Maar neem nooit extra risico's. Daal nooit af op een snelheid waar je je niet zeker bij voelt.
En vergeet herstellen niet. Ben je in staat om na een klim weer goed te herstellen voor de volgende klim? In de Trois Ballons is dat van cruciaal belang.

Kortom, ik sluit me aan bij de anderen. Klimmen en zeker het rijden van een cyclo is geen kwestie van wat cijfertjes volgen. Er komt heel veel bij kijken en ervaring is wellicht het belangrijkste. Mijn laatste 3B startte ik als een gek, maar dat kon alleen omdat ik wist dat ik wel zou herstellen. Daarvoor is ervaring nodig.
Ga nou eerst maar eens gewoon van start en probeer het einde te halen zonder gekkigheid.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie