Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in achillespees - RVV fietsen?

BottecchiaHV
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:22

BottecchiaHV 29 mar 2017 11:52

Goedemorgen,

Na afgelopen weekend een paar wandeltochten te hebben gedaan (7 en 15 km) wat last van mijn hiel. Ik dacht eerst dat dit aan m'n schoenen lag maar voelde de opvolgende dagen wel wat meer aan mijn hiel. Nu zijn we een paar dagen verder en steekt mijn achillespees af en toe toch behoorlijk.

Aanstaande zaterdag de RVV 140km toertocht gepland staan maar ik begin nu te twijfelen of dit wel slim is om te gaan doen. Gisterenavond nog even kort 36km gefietst om het aan te kijken maar voelde niet meer pijn dan overdag bij normaal lopen. Wat is jullie advies? Misschien iemand die deze steek in de hiel herkent?

Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Lemony Freshness
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 jan 2017 18:46
Locatie: Ménerbes - (Vaucluse - France)

Gebruikersavatar Lemony Freshness 29 mar 2017 12:22

Wat betreft je symptomen, misschien heb je hier iets aan?: http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_ ... action=art

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 29 mar 2017 13:31

Al naar de huisarts geweest?
Vorsprung durch Pedantik

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 29 mar 2017 13:43

Eerst en vooral naar de huisarts gaan inderdaad. Je kan je dan een zalf tegen ontstekingen laten voorschrijven. Op vrijdag nog is een keertje rustig fietsen en als je dan nog pijn hebt, zou ik het niet doen. Je kan niet op de hellingen rijden zonder stevig te trekken aan en te duwen op je pedalen en dat sowieso je achillespees sterk belasten. Veel sterker dan wanneer je op het vlakke fietst.

Liefhebbers van de fiets zou ik een wandeltocht van 15 km altijd afraden vlak voor een bepaald fietsdoel, maar dat moet ieder voor zich uitmaken :-).

BottecchiaHV
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:22

BottecchiaHV 29 mar 2017 18:13

Dank voor jullie reacties.

Nog niet naar de huisarts geweest, wel voelde ik net dat het erger was dan vanochtend. Daarnaast weet ik dat ik een beenlengte verschil heb (volgens de huisarts niet genoeg mm om er iets tegen te doen), maar dat staat wel als een van de veroorzakers op het www lees ik net.

Wordt toch maar een afzegging voor Vlaanderen dan denk ik, met de hoop weer sneller helemaal de oude te zijn voor het voorjaar!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 mar 2017 18:59

wat zijn de klachten en wanneer treden ze op?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 29 mar 2017 21:54

Ben in december een toerke gaan lopen (na 30 jaar niet meer gelopen te hebben) met een serieuze achillespees ontsteking tot gevolg.
19 beurten bij de kine en momenteel is de plaats nog gevoelig en is er nog een verdikking.
Vooraf werd me wel gezegd dat ik daar meerdere maanden mee ging sukkelen, wat dus wel juist is.

Tijdens de behandeling door de kine ben ik wel blijven fietsen op mijn Neo en vanaf februari op de baan, gecombineerd met rijden op de Neo.

Ondertussen ook Kuurne-Brussel-Kuurne gereden (korte afstand, ben beginner), Omloop van Vlaanderen (90 km), en vorig weekend Gent-Wevelgem (90 km en de Kemmelberg op geraakt :D ).

Ronde Van Vlaanderen staat komend weekend op mijn programma (de 74 km).

Heb ik last?
Ja en nee.
Ik heb alles goed kunnen uitrijden, dus dat lukt wel.
Af en toe voel ik wel een branderig gevoel op de plaats van de ontsteking, maar dat noopt me niet tot stoppen.

Als ik de branderigheid voel, dan probeer ik de pees een beetje te stretchen terwijl ik rij, ik doe dit door de cranck horizontaal te houden en dan de hiel naar beneden te duwen.
Dat lijkt bij mij wel te werken.

Dus van uit mijn oogpunt zou ik zeggen: rijden.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 30 mar 2017 00:43

Ik zit met hetzelfde probleem (alleen al tientallen jaren) Ik stretch ook , doe er zalf aan, draag compressiekousen. Op de fiets heb ik mijn zadelpositie naar achter bijgesteld; zodoende kom ik verder achter mijn bracket te zitten wat als voordeel biedt dat ik mijn hiel, tijdens het fietsen, meer naar beneden kan drukken (neerwaartse beweging) en op die manier stretch als het ware ik mijn achillespees tijdens het rijden. Ik vind zelfs dat deze manier van trappen meer kracht levert vooral vanuit de dijen.

Plaats reactie