Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

rugklachten

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 25 jan 2018 20:58

Voor wie er op zit te wachten...een kleine update :)

ben nu twee keer ge dry-needled. De pijn in den kuit is op de bewuste plek stuk minder geworden, maar wat meer diffuus geworden door de hele kuit (en hamstring). Daarnaast tintelt het hele linkerbeen weer als een malle. Ik weet dat dit geen medisch forum is en dat ik het aan de fysio moet vragen, maar komt dit patroon jullie bekend voor ?

Pijn in de rug is overigens bijna helemaal weg :winkthumb: (afkloppen)

Ook nog naar een fysio geweest die ook naar fietshouding kijkt. Als jullie het interessant vinden, kan ik daar ook nog wat over posten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8339
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2018 21:41

Zoals je zelf al zegt, fysio vragen. Ik heb ook lang niet altijd rugpijn, wel problemen met mijn benen. En dat komt echt uit mijn rug.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jan 2018 14:58

Ik ga sinds vier jaar ook 1x pmnd naar de massage soms ook dry needeling.
Werkt heel goed als je echt probleem plekjes hebt en die sluipen er soms in.

Met steeds meer core en rek oefeningen ben ik 90% van mijn rugklachten kwijt, Ook ben ik de laatste twee jaar weer regelmatiger op de MTB te vinden eens in de twee weken nu ongeveer.

Probleem bij met name alleen wielrennen is dat je natuurlijk niet zoveel doet behalve je benen.
De rest van je lijf levert behoorlijk in terwijl er een steeds grotere belasting op je core komt

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 27 jan 2018 16:49

Vorige week op een gladde trap uitgeschoven en met mijn volle gewicht op de hoek van een trap gevallen (met de onderrug).
Gevolg: een stevige kneuzing + hematoom (bloeduitstorting en een zwelling)
Wandelen doet geen pijn, dus ben van zin om mss morgen een heel licht fietsritje in te lassen.
Zonder pijn zal dit niet zijn, maar heb al gelezen dat je beter een milde vorm van sport kan doen voor een beter/sneller herstel van de spieren?
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 09 feb 2018 23:30

Den Deze schreef: 27 jan 2018 16:49 Vorige week op een gladde trap uitgeschoven en met mijn volle gewicht op de hoek van een trap gevallen (met de onderrug).
Gevolg: een stevige kneuzing + hematoom (bloeduitstorting en een zwelling)
Wandelen doet geen pijn, dus ben van zin om mss morgen een heel licht fietsritje in te lassen.
Zonder pijn zal dit niet zijn, maar heb al gelezen dat je beter een milde vorm van sport kan doen voor een beter/sneller herstel van de spieren?
hoestnu ? bewegen is (als je het kan) wel beter :)

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 10 feb 2018 16:44

bever schreef: 09 feb 2018 23:30
Den Deze schreef: 27 jan 2018 16:49 Vorige week op een gladde trap uitgeschoven en met mijn volle gewicht op de hoek van een trap gevallen (met de onderrug).
Gevolg: een stevige kneuzing + hematoom (bloeduitstorting en een zwelling)
Wandelen doet geen pijn, dus ben van zin om mss morgen een heel licht fietsritje in te lassen.
Zonder pijn zal dit niet zijn, maar heb al gelezen dat je beter een milde vorm van sport kan doen voor een beter/sneller herstel van de spieren?
hoestnu ? bewegen is (als je het kan) wel beter :)
Hematoom is bijna volledig weg, nog een klein beetje gezwollen.
Blauwe plekken en schaafwonden zijn zo goed als weg/genezen.

Morgen ga ik me aan een eerste fietsrit(je) wagen, maar mijn onderrug doet nog wel wat pijn, zeker als ik voorover wil buigen.
Zal nog wel enkele maanden duren vooraleer ik pijnvrij kan rondlopen :(
Maar ja, het had veel erger gekund, al bij al een wonder dat mijn staartbeen niet gebroken is...
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 15 feb 2018 20:51

We zijn bijna een jaar verder en na meerdere artsen en fysio's gezien te hebben, functioneer ik weer bijna op oud niveau. Bijna....op werk gaat alles pijnloos, Op de fiets echter begint mijn rug pijn te doen na 20 km. De laatste fysio die ik zag heeft naar mijn fietshouding gekeken. Mijn core stability was prima (mag ook wel na een jaar intensief er aan te werken). Ze heeft me gefilmd en samen hebben we gekeken of er dingen verbeterd kunnen worden. Wat ons opviel is dat ik vrij "gedrongen" op de fiets zit, te kort dus, wat resulteert in een lichte bolling in de rug hetgeen natuurlijk niet ideaal is. Zadel is een halve cm omhoog en een paar millimeter naar achter gezet om wat langer te zitten. Helaas heeft dit na drie ritjes nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Stap twee is nu om een langere stuurpen (14 i.p.v. 13 cm) te monteren met een hoek van 17 graden naar boven zodat ik ook wat minder diep ga zitten. Zit zelf te denken om het zadel ook weer omlaag te zetten omdat ik afgelopen zomer ritjes van 100 km heb gedaan die vrijwel pijnvrij waren.
Kan natuurlijk ook een kwestie van wennen zijn. In 2016 ruim 6000 km gefietst en in 2017 slechts 1500. De rug begrijpt dit natuurlijk niet zo goed ;)

Ernie, kom er maar in ! :like:

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 dec 2018 19:03

Hallo allemaal,

kleine update: Dit jaar ruim 3000 km gefietst, maar nooit pijnvrij. Ik zit te denken aan een osteopaat. Heeft iemand wellicht ervaringen met een goede in de regio Den Haag ?

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 02 dec 2018 18:35

Beste Bever, ik heb ook een hernia, een dubbele zelfs, op L2 en L3. Ik heb jaren andere sporten gedaan, maar dat ging en gaat niet meer. Ik stond letterlijk hartstikke scheef. Drie jaar geleden gestart met fietsen en dat ging me goed af, zonder problemen.
Deze herfst ineens pijn na het fietsen, dat terwijl het drie jaar zonder pijn is gegaan. Ik stond ook weer scheef. Maar bij nader inzien is dat niet ontstaan door fietsen, maar wel doordat ik in mijn eigenwijsheid zware dingen heb getild. En net daarvoor een flinke buiteling met strandfietsen gemaakt, wat ook een klap op de rug heeft gegeven.
Nu inmiddels een paar weken verder, en alles is voorbij en weer als van ouds (dus recht staand en zonder pijn).
Een lang verhaal, maar het punt dat ik wil maken is: wat heb je nog meer gedaan of doe je nog steeds dat ook een ongewenste belasting geeft. Met andere woorden, komt het wel door het fietsen of door iets anders?

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 02 dec 2018 18:43

FietsBie schreef: 02 dec 2018 18:35 Beste Bever, ik heb ook een hernia, een dubbele zelfs, op L2 en L3. Ik heb jaren andere sporten gedaan, maar dat ging en gaat niet meer. Ik stond letterlijk hartstikke scheef. Drie jaar geleden gestart met fietsen en dat ging me goed af, zonder problemen.
Deze herfst ineens pijn na het fietsen, dat terwijl het drie jaar zonder pijn is gegaan. Ik stond ook weer scheef. Maar bij nader inzien is dat niet ontstaan door fietsen, maar wel doordat ik in mijn eigenwijsheid zware dingen heb getild. En net daarvoor een flinke buiteling met strandfietsen gemaakt, wat ook een klap op de rug heeft gegeven.
Nu inmiddels een paar weken verder, en alles is voorbij en weer als van ouds (dus recht staand en zonder pijn).
Een lang verhaal, maar het punt dat ik wil maken is: wat heb je nog meer gedaan of doe je nog steeds dat ook een ongewenste belasting geeft. Met andere woorden, komt het wel door het fietsen of door iets anders?
ik zou zeggen, lees de pagina's hiervoor eens door, daar staat een hoop info over mijn traject ;)

Baslammers12
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2018 09:48

Baslammers12 17 jan 2020 03:49

Goede avond,

Ik ben een jongen van 21 jaar en vol in de bloei van zijn leven. (Stappen, studie en sport). Ook ik heb helaas een hernia. Een dubbele L4/L5 en L5/S1 en L3/L4 een bulging disc. De klachten zijn uitstraling naar beide benen en een gevoelloos linker bovenbeen. Ook de stabiliteit wordt steeds meer een ding. De neuroloog zegt dat het een erfelijke factor van mijn vader en moeder betreft (vader spondylodese operatie en moeder dubbele nek hernia). Zwak weefsel van de tussenwervelschijven is dus de boosdoener. Een operatie is op dit moment geen oplossing, omdat de artsen niet weten welke tussenwervelschijven de ergste klachten geven. Er moet dus eerst herstel zijn, zodat de ergste pijn overblijft en ze die dus op de goede plek kunnen opereren. Enfin het hebben van de hernia’s heb ik geaccepteerd. Ik heb er vanaf begin november last van en ben 3 wortelblokkades en een prf ( stroompulsen tegen de zenuw) behandeling verder (helaas zonder gewenst resultaat). De neuroloog vertelde mij dat ik veel moet lopen, zo 3 uur per dag. Zelf vind ik dit iets te hoog gegrepen, aangezien ik na een half uur bijna in elkaar zak van de zwakte en pijn in mijn benen. Ik ben eens op het forum gaan kijken naar de combinatie fietsen en een hernia hebben. Nu ik het zo lees overweeg ik weer eens op de fiets te stappen.

Mijn vraag is tips van jullie kant over bijvoorbeeld bepaalde fysio of andere therapie. Ik moest starten met mensendieck van de neuroloog, maar dit zonder weinig resultaat. Ik vind het ook het wat zweverige broertje van de fysio. Is een sportarts of bepaalde fietsfysio’s een mogelijk hulpmiddel? Zoja zijn er goede in de regio Amsterdam die worden gedekt met een aanvullende verzekering?

Tijdens mijn hernia heb ik een mooi Carbon stuur op de kop weten te tikken. Daar ben ik nu lekker in alle rust mee bezig om de fiets steeds mooier te maken. Dat zullen jullie wel gemerkt hebben met alle vragen van mij op het forum over bepaalde (problemen met) montages ;) . De fiets is bijna af en zal jullie een foto sturen van het eindresultaat.

Bever en Jans, hoe gaat het nu met jullie?

P.s. Sorry voor het lange bericht!
Bianchi Infinito 2017

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jan 2020 08:41

Ga dingen uitproberen en ontdek zodoende wat werkt voor jou en wat niet. Korte, lange, hoge, lage fiets. MTB, race, gravel. Hopelijk vind je daar een manier voor, want een hele fietsenstalling testfietsen zal er niet in zitten.
Verder zo veel mogelijk aan core stability gaan doen om de zwaktes in je rug te compenseren.

Plaats reactie