Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De ochtend voorbereiding voor rit

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 14 feb 2017 18:56

Bananen en ontbijtkoek, werkt bijna altijd...Ik kots er inmiddels van, maar het werk wel ;)

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 14 feb 2017 22:04

Ik besef dat de RVV heel speciaal is en dat je dat graag goed wilt volbrengen, maar begrijp het niet dat je op 11 maart de omloop van Vlaanderen van 84 km als voorbereiding gaat doen. Versta me niet verkeerd, de tocht moet je zeker gaan fietsen, maar dat is al 13 km verder. Als je die goed doorstaat dan zal de RVV toch ook geen probleem worden?
Met zo'n voorbereiding zou je ook nog eens kunnen overwegen om een grotere afstand in de RVV te doen, bv de 127 km.

Nog iets anders, zo snel mogelijk buiten gaan fietsen, het is echt anders dan binnen. Als het op 1 april regent, zul je er toch ook door moeten. Om je te helpen: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 24 feb 2017 10:28

Jans schreef:@fgrs Ik zou toch vaker naar buiten kijken, zo vaak regent het ook weer niet hoor.
Tja, binnen of buiten is een keuze hé. Na 6 winters in weer, wind, regen, mist, sneeuw en bagger gefietst te hebben, ben ik er ook wel een beetje klaar mee.

Zeker nu er binnen steeds meer alternatieven zijn die het stukken beter te pruimen maken. ik fiets deze 'winter' 3x in de week op de Tacx, in combinatie met Zwift. Echt een aanrader, inclusief allerlei uitgebreide trainingsprogramma's.

Niet dat ik helemaal niet buiten kom, paar strandritjes op de mtb gedaan (ook met vorst), en morgenavond bijvoorbeeld een strandrit in het donker.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 feb 2017 10:38

Misschien een impertinente vraag maar ik stel hem toch; is er iets anders aan de hand? Ben je bang om naar buiten te gaan, heb je soms pleinvrees ofzo? Dat maakt het verhaal wel heel anders. Want eerlijk gezegd, je gaat een paar uurtjes fietsen. Voor je het weet ben je al over de finish.
Als je echter bang bent om buiten te fietsen om wat voor reden dan snap ik dat het wat moeilijker ligt. In dat geval zou ik zeggen, ga samen met iemand anders zodat je daar steun aan hebt. Probeer het buiten zijn op te bouwen (ook als het "slechts" kou of regen-angst is). Je hebt nog veel tijd en zo heftig is het allemaal niet.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 24 feb 2017 10:45

Samen fietsen motiveert sowieso al stukken meer.

29 december jl een strandrit gedaan, met zijn vieren totaal.
Vlak na de start waren we nog maar met zijn twee-en, en ook samen de tocht uit gefietst.
1 was er voor ons uit gereden, maar was aan gehaakt bij een voor hem bekende.
De vierde man was hopeloos achter geraakt en is uiteindelijk nog na de bezem-fiets binnen gekomen. Die heeft grotendeels helemaal alleen gefietst, die heeft wat zwarte sneeuw gezien in zijn eentje, was helemaal kapot...
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 feb 2017 10:50

@dropje, binnen fietsen is toch alleen aan alternatief als je buiten niet kunt fietsen? Voor de meesten in ieder geval wel. Het alternatief, met filmpjes, kan het voor mij echt niet winnen van buiten fietsen. Maar.. ik heb makkelijk kletsen, soms even een dag, misschien paar dagen overslaan, en ik kan prima buiten fietsen. En ik word ook niet zo zenuwachtig als ik twee dagen niet kan fietsen.

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 24 feb 2017 10:57

Jans schreef:@dropje, binnen fietsen is toch alleen aan alternatief als je buiten niet kunt fietsen? Voor de meesten in ieder geval wel. Het alternatief, met filmpjes, kan het voor mij echt niet winnen van buiten fietsen.
het allermooiste is natuurlijk lekker buiten fietsen, op een mooie avond, met een graadje of 20 en weinig wind.
Als ik nu doordeweeks wil fietsen, dan moet ik al in het donker gaan, en dat vind ik niet fijn op de racefiets. (luxe van gaan wanneer ik wil heb ik niet, er moet ook nog gewerkt worden ergens....)
En dan heb ik het nog niet over vrouwlief haar onregelmatige rooster en twee jonge kinderen die we hebben.
En als ik dan eens kan s'avonds in de kou in het donker fietsen en dan ook nog eens 3x in de week heel die fiets schoon moeten maken, dat heb ik wel gehad. Ik ga wel lekker binnen, ideaal !!


ik heb het trouwens niet over filmpjes, ik heb het over Zwift.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 feb 2017 17:52

Deze morgen Kuurne-Brussel-Kuurne Cyclo gereden, de 70km.
Moet zeggen, no problemo.
Ontbijt was zoals ik gewoon ben, 40 gr choco's met 250 ml melk :D
(alhoewel, een 10 gr meer genomen).
Op weg naar Kuurne nog een halve bidon isotone drank gedronken.

Om 08u15 aangezet, een goede bevoorrading gedaan onderweg, nl half stukje frangipane, stukje rijsttaart, 1/4e pannenkoek en een suikerwafeltje.
En een soja drankje.

15 km voor het einde was er nog een promo bevoorrading en daar heb ik een paar gellekes meegenomen en weggestoken voor als ik later eens ga rijden.

De gel en de energiebar die ik zelf meehad bleven onaangeroerd.
Tijdens de rit een bidon isotone drank (550 ml).

Op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik tekort kwam.

2u44' later was ik binnen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 feb 2017 19:32

Onze dochter heeft mass perfection gekocht voor haarzelf;) komt goed uit ik ga het morgen eens proberen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 25 feb 2017 22:18

fgrs schreef:Deze morgen Kuurne-Brussel-Kuurne Cyclo gereden, de 70km.
Moet zeggen, no problemo.
Ontbijt was zoals ik gewoon ben, 40 gr choco's met 250 ml melk :D
(alhoewel, een 10 gr meer genomen).
Op weg naar Kuurne nog een halve bidon isotone drank gedronken.

Om 08u15 aangezet, een goede bevoorrading gedaan onderweg, nl half stukje frangipane, stukje rijsttaart, 1/4e pannenkoek en een suikerwafeltje.
En een soja drankje.

15 km voor het einde was er nog een promo bevoorrading en daar heb ik een paar gellekes meegenomen en weggestoken voor als ik later eens ga rijden.

De gel en de energiebar die ik zelf meehad bleven onaangeroerd.
Tijdens de rit een bidon isotone drank (550 ml).

Op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik tekort kwam.

2u44' later was ik binnen.
Mooie prestatie .Nou kun je verder opbouwen !

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 25 feb 2017 23:08

Normaal gesproken kan een redelijk goed getrainde fietser 1 tot 1 1/2 uur nuchter fietsen voordat zijn voorraad glycogeen op is.
Eigenlijk neem ik altijd eten mee, voorverpakt. Heb ik het niet nodig dan neem ik het de volgende keer mee.

Soms kan ik 100 km fietsen op een krentenbol. Andere keer ben ik blij met een snelle Jelle na 50 km.
older Budweiser

hugo147
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 apr 2013 10:51

hugo147 26 feb 2017 09:39

Ik (ben 56 jaar en 90 kg) ga dit jaar de korte afstand voor de derde keer op rij rijden, over voeding en drank zou ik mij niet teveel zorgen maken die is er voldoende op de bevooradingspunten.

Op de Koppenberg en de Patersberg moet je geluk hebben of er veel volk op dat ogenblik is of niet om fietsend boven te geraken.

Een belangrijke factor is het weer, dat we spijtig genoeg niet in de hand hebben, 2 jaar geleden heeft het gegoten van de eerste tot de laatste kilometer, dan liggen de kasseien er glad bij en vind je soms niet genoeg tractie op de beklimmingen om boven te komen.

Ik zelf monteer altijd montainbikepedalen om als ik van de fiets moet het toch gemakkelijker stapt met die schoenen op die kasseien, het is zelfs een hele opgave om te voet de Paterberg op te gaan zeker met die plaatjes onder je schoenen.

En voor de rest genieten, langs het parcour staande campers al voor de volgende dag en daar krijg je aanmoedigingen van al die mensen juist alsof je zelf een prof bent (vele van deze mensen hebben ook een serieuze pomp bij moest je lek gereden zijn) en als je op het Kwaremont plein komt daar staat er veel volk die supporteren voor iedereen.

Misschien dat we elkaar tegen komen, rij ook de Omloop van Vlaanderen te Gent.

Plaats reactie