Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De ochtend voorbereiding voor rit

mvonk
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 jun 2012 17:11

mvonk 13 feb 2017 18:43

Keezx schreef:Jongens waar gaat het over?
Voor een ritje van 74 km neem ik alleen een bidonnetje water mee.
Bang voor de hongerklop? Banaantje mee.
Om niet het gewicht van de TS erbij te halen (ben zelf ook 90Kg), maar het gaat inderdaad om "maar" 74km. Met een paar bergen, die voornamelijk stijl zijn, niet lang.

1/2 bidonnen, banaan, koekje/reepje ofzo moet dan toch wel voldoende zijn lijkt me...
Voor de rest normaal ontbijten, zeker niet teveel of meer dan normaal.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 13 feb 2017 19:58

Niet onbelangrijk detail, los van het gewicht, ben ook nog maar begonnen met racefietsen sedert mei.
Buiten op de weg enkele keren toen het niet regende en sedert september op de Tacx.
Op de tacx is dat 2xper week telkens een 50 tal km per rit, vanaf nu wordt dat 1x50 km en 1x +- 75 km
Waar het voor velen "maar" een goeie 70 km is, is dit voor mij toch al een mooie afstand met vele uitdagingen :)

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 14 feb 2017 04:24

als je dan toch een tacx neo hebt, overweeg om eens 1 a 2 maand met zwift te fietsen ook.
de ritten daarop gaan je zeker helpen.

verder, normaal ontbijt, eten zou ik niet direct meenemen (neem je aan de bevoorrading wel) 2 bidons misschien wel.
en genieten, de 71km is best een mooi ritje. en geen afstand waar je ferm op gaat doorgaan.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 feb 2017 07:33

Ronde van Vlaanderen is 1 april? dat is inclusief deze week nog 7 weken. Je rijd nu al 2 maal in de week 2 uur op de tacx. Als je bij redelijk weer ook nog 1 maal buiten gaat fietsen in de week, en dan minimaal 1,5 tot 2 uur, dan ga je de 72 km zonder al te grote problemen volbrengen.
Het ontbijt is hier al vele malen voorbij gekomen, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben.
Voor de tocht zelf heb je 2 keuzes, of je zorgt dat je zelf al je voeding meeneemt wat als voordeel heeft dat je met die voeding ook traint, dus dan weet je dat je dat verdraag. Dit is dus heel belangrijk. Ga NIET experimenteren met voeding tijdens de ronde, je maag gaat dat niet leuk vinden en je rit kan daardoor een hel worden.
2e keuze is dus de voeding aan te pakken tijdens de ravitaillering. Tijdens dergelijke goed georganiseerde tochten is dat voldoende voorhanden. Maar ook dan, pak alleen de zaken waar je mee hebt getraind.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 14 feb 2017 09:20

Iets meer dan normaal ontbijten en bv ook een banaan of krentebol een halfuurtje voor start. Ook al draagt dat niet daadwerkelijk bij, je moet in je kop hebben dat je iig genoeg gegeten hebt. Geen sportrepen meenemen die je nog nooit eerder hebt gegeten tijdens het fietsen, ook geen extreme sportdrank meenemen/aanmaken.

Maar het belangrijkste lijkt mij dat je enigzins weet wat je kunt verwachten qua toertocht-fietsen, dus kijk bv bij de NTFU - kalender naar toertochten in maart en selecteer daar een tochtje in de buurt tussen de 60 en 80 km en ga die fietsen. Dat zorgt ervoor dat niet alles compleet nieuwe is voor je RVV. En als belangrijkste... relax en geniet, het is geen wedstrijd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 feb 2017 09:45

@fgrs Ik begrijp er niet zo heel veel van. Je rijdt vanaf mei en hebt "enkele keren" buiten gereden. En vanaf september op de Tacx. Waarom rijd je niet gewoon buiten en "een enkele keer" op de Tacx?
Daarbij begrijp ik niet dat je zelfs op de Tacx sportvoeding gebruikt. Ik zal er wel wat over me heen krijgen, maar waarom fiets je binnen niet zonder die toegevoegde calorieën? Dan ben je voor de RVV nog een paar kilo kwijt en hoef je je helemaal niet druk te maken over wat je vooraf en onderweg eten moet.
Zoals eerder gezegd een boterham extra en klaar ben je. Na ruim 40km is er bevoorrading. Dus daar kun je ook iets mee pakken. Reepje als reserve.
Die 97 kg zeggen natuurlijk ook niet zoveel. Ben je 1,75m of 1,90m?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 14 feb 2017 12:32

Het weer hé Jans, ik ga niet in de regen rijden als ik de keus heb en soms paste het ook niet die periode (oa door opertatie en gips).
Ben vanaf dit jaar meer voorzien om nu de baan op te gaan (als het droog is) en me zo volledig op buiten rijden te richten.
Kijk er trouwens al naar uit om buiten te rijden.
En ik weet ook dat je alles een beetje in zijn perspectief moet zien.
Qua calorie inname tijdens het trainen op de tacx, ik neem daar enkel water mee, met een heel klein beetje isotone poeder, maar gewoon om een beetje op smaak te brengen.
Het is nu ook niet dat ik repen, bananen of hele broden meeneem en verober tijden mijn tacx ritjes :D
Zie ik trouwens het nut niet van in (gaat het niet dan kun je gewoon stoppen en in de zetel gaan zitten bij manier van spreken, maar zover is het gelukkig nog niet gekomen).

Wilde vooral weten of ik me speciaal diende voor te bereiden op wat ik toch zie als zware tocht voor mij.
Maar het kan ook zijn dat ik mezelf heel onderschat hoor, normaal rij ik op 25/2 kuurne/brussel/kuurne (70 km) en op 11/3 de omloop van vlaanderen (84 km) en tussenin de baan op in mijn omgeving (heuvelland).
Daar zal ik al veel wijzer van worden.

Maar doordat ik een volledige noob ben in dat "ronde" rijden wilde ik vooral info krijgen.

De voornaamste tip die ik krijg is: doe gewoon :D :winkthumb:
En geloof het of niet, dat is een heel belangrijke tip.
Daarbij hier nog een beetje trainings tips meegekregen (oa over cadans) en het zal allemaal wel los lopen.

En ik zie helemaal niet waarom je een hoop over je zou krijgen?
't Is een forum en je moet vooral leren begrijpen, want soms komt iets geschreven cru over terwijl het inhoudelijk heel interessant is ;)

Btw, 1,80 m

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 feb 2017 12:47

@fgrs Ik zou toch vaker naar buiten kijken, zo vaak regent het ook weer niet hoor.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 14 feb 2017 13:38

en van regen smalt je niet, als het op de dag va de ronde regent sta je er ook.
ga je dan niet starten?
ga buiten spelen, regen is nog zo erg niet.
ondertussen doe je ervaring op op een nat wegdek, das net iets anders dan droog.
als je tussen de massa komt en 't ligt nat en jij rijd zonder vertrouwen in je eigen kunnen, kan dit es lelijk tegenvallen.

moet daarom niet water gieten, gewoon met wat motregen buiten komen gaat al vel helpen
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 14 feb 2017 15:59

Kga moeten een nieuw topic starten, hoe rij ik in de regen :D

't Is een keuze hé.
En als je een Neo staan hebt.....

Als het echter regent in de ritten waar ik me inschrijf dan rij ik gewoon.
Wegspoelen ga ik niet meteen :D

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 14 feb 2017 16:32

mvonk schreef:
Keezx schreef:Jongens waar gaat het over?
Voor een ritje van 74 km neem ik alleen een bidonnetje water mee.
Bang voor de hongerklop? Banaantje mee.
Om niet het gewicht van de TS erbij te halen (ben zelf ook 90Kg), maar het gaat inderdaad om "maar" 74km. Met een paar bergen, die voornamelijk stijl zijn, niet lang.

1/2 bidonnen, banaan, koekje/reepje ofzo moet dan toch wel voldoende zijn lijkt me...
Voor de rest normaal ontbijten, zeker niet teveel of meer dan normaal.
Ik zou u niet druk maken over dat eten, gewoon normaal doen, je kan alleen iets verkeerd doen door teveel te gaan eten of te experimenteren.
De tocht is nu ook niet lang dus ik verwacht hier geen problemen voor jou, onderweg blijven dooreten maar ook niet teveel natuurlijk of je staat stil van de krampen in je maag.

Je maag heeft bloed en energie nodig voor de vertering maar je benen eisen het merendeel op.

Jpy
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2017 16:25

Jpy 14 feb 2017 17:01

Al bij al lijk je niets echt verkeerd te doen. Ik denk dat je ambitie wat verder rijkt dan je conditie. Dat is helemaal niet erg maar dan hoort doodgaan er gewoon een beetje bij. ( spreekt uit eigen ervaring)

Plaats reactie