Binnenkort rij ik een rit van 74 km, namelijk de Ronde Van Vlaanderen cyclo.
Ben volop aan het rijden op de Neo
Onder andere ook die rit, waar ik wel een keer op twee figuurlijk een bijna doodservaring had
Nu vraag ik me af hoe ik me daar 's morgens en tijdens de rit best op voorbereid in functie van voeding?
Qua km valt de rit mee, maar is een voor mij toch, zware rit.
Ik heb van die power bars en voldoende (sport)drank voor onderweg.
Indien relevant:
Ben 51 jaar met een 97 kg, zeker niet in het voordeel bij het vele klimwerk.
Gewicht lijkt veel waarschijnlijk maar kom door voeding en intensief fietsen van 117 kg, sedert mei en blijft dalend .
En hier een beetje data van die rit, gereden op de Neo
(heb er wel geen idee van of die waarden redelijk zijn of zo voor een beginner)
Wel veel calorie verbruik, vandaar ook een beetje de vraag.
Zou willen stand houden qua hongergevoel, of de fysiek standhoud is iets anders.
De ochtend voorbereiding voor rit
Qua voeding goed eten voor de tocht zo'n 1,5 a 2 uur voor de start. Experimenteer van tevoren hier mee voor wat het beste werkt. 3 uur is niet heel lang, dus een stevig ontbijt en voor elke uur een sportreep mee zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me. Qua cadans zit je wel behoorlijk laag met gemiddeld 71. Zou aanraden om sowieso richting de 80 te gaan en 90 is nog beter. Verder rustig trainen op lage hartslag.
Ik zou zeggen, goed ontbijten, maar ook niet te zwaar. Anders heb je zo'n blok in je maag. En vanaf de start elk uur wat eten. Dat kunnen dure repen zijn. Maar een krentebol, muesslibol, banaantje, ontbijtkoek, boterham met appelstroop etc. is ook goed. En dan rustig doorfietsen!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zal wel te maken hebben dat ts een wat zwaarder persoon is en meer op kracht dan op souplesse rijdt.amclassic-fan schreef:Maar je hebt toch versnelling en ook vlakke stukken? Ik krijg al zere benen bij het idee van 3 uur met een gemiddelde cadans van 71 rond rijden, zeker omdat je een behoorlijke inspanning levert.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Wat je 's ochtends eet maakt volgens mij allemaal niet zoveel uit (als ik voor mezelf spreek: meer dan een klein beetje muesli en twee koppen koffie krijg ik er niet in). Het is wel handig om ergens halverwege wat te kunnen bijtanken. Snelle suikers zijn dan prima. Als je toch van plan bent om sportreepjes of -drankjes mee te nemen, zelf zweer ik bij iets met cafeïne erin (powerbar heeft van die lekkere cola winegums, maar er is vast meer). Geeft je net weer een beetje "boost".
@cadans: lijkt me ook laag (en dus pittig voor je spieren). 80 gemiddeld voor een ritje met klimmen is meer gebruikelijk.
@cadans: lijkt me ook laag (en dus pittig voor je spieren). 80 gemiddeld voor een ritje met klimmen is meer gebruikelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Gezien de gemiddelde cadans die je rijdt zou ik je aanraden om een andere cassette te monteren zodat je met een lichter verzet de hellingen op kan rijden. Dat scheelt veel kracht.
De ochtend voorbereiding voor een lange rit bestaat bij mij uit
- Muesli en koffie
- zorg voor goede kleding; niet te warm en niet te koud
- Boterhammen met Nutella voor onderweg
ik hoop dat je hier iets aan hebt
De ochtend voorbereiding voor een lange rit bestaat bij mij uit
- Muesli en koffie
- zorg voor goede kleding; niet te warm en niet te koud
- Boterhammen met Nutella voor onderweg
ik hoop dat je hier iets aan hebt
Ik houd persoonlijk van lekker veel eten 's ochtends en minder onderweg, daarentegen rijdt dan een fietsmaatje met een heel brood op zijn rug..
Goed bezig met afvallen! Respect. Zoals al eerder aangeven, zou ik qua training ook wat op cadans proberen te focussen. Als de 159rpm max klopt, dan kan je een hogere cadans wel aan.. en een gemiddeld hogere cadans is efficiënter.
Als je de RvV cyclo gaat rijden hoef je eigenlijk helemaal geen eten mee te nemen, de standjes zijn daar super goed verzorgd en zonder te lange tussenstukken!
Goed bezig met afvallen! Respect. Zoals al eerder aangeven, zou ik qua training ook wat op cadans proberen te focussen. Als de 159rpm max klopt, dan kan je een hogere cadans wel aan.. en een gemiddeld hogere cadans is efficiënter.
Als je de RvV cyclo gaat rijden hoef je eigenlijk helemaal geen eten mee te nemen, de standjes zijn daar super goed verzorgd en zonder te lange tussenstukken!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ontbijt wat je normaliter ook ontbijt.
Ga je iets speciaals doen omdat je een tocht gaat rijden, dan zal je lichaam zich afvragen waar je mee bezig bent.
Stouw je jezelf tegen heug en meug helemaal vol, ga je als een baksteen van start en fietst zeer onplezierig.
Ontbijt je normaal met wat cruesli en koffie, doe je dat nu ook. Wil je voor je mentale geruststelling toch wat extra's doen, pak 1 schepje cruesli extra, of eet een banaantje erbij. Ontbijt je normaal met 2 boterhammen, doe je dat nu ook. Wil je toch het gevoel hebben wat extra's te hebben, pak je er 1 boterhammetje extra bij.
Je hoeft ook echt niet de dag of dagen ervoor ineens 2 of 3x zoveel pasta naar binnen te werken. Als je dat nooit gedaan hebt, dan snapt je lichaam daar de ballen van en gaat het dus in de weg zitten. We hebben het hier over een tocht van 71km. Niet over een cyclo van 170 of 200+km.
Je bent waarschijnlijk een uurtje of 3 a 4 onderweg met alles erbij. Dus een lunchpakket is niet nodig voor onderweg. Het stapelen/volstouwen van te voren ook totaal niet. onderweg goed drinken, als je dat gewend bent pak je 1 bidon water en 1 bidon sportdrank mee. En dan af en toe een fruitreepje of energybar. Grosso modo, 1 bidon sportdrank met 1 energybar is ongeveer de hoeveelheid koolhydraten dat je lichaam in 1 uur op kan nemen. Meer eten is wat dat betreft dus niet nodig. En RVV heeft prima verzorging ook nog eens. Dus je kunt ook kiezen om op die punten bij te tanken.
Ga je iets speciaals doen omdat je een tocht gaat rijden, dan zal je lichaam zich afvragen waar je mee bezig bent.
Stouw je jezelf tegen heug en meug helemaal vol, ga je als een baksteen van start en fietst zeer onplezierig.
Ontbijt je normaal met wat cruesli en koffie, doe je dat nu ook. Wil je voor je mentale geruststelling toch wat extra's doen, pak 1 schepje cruesli extra, of eet een banaantje erbij. Ontbijt je normaal met 2 boterhammen, doe je dat nu ook. Wil je toch het gevoel hebben wat extra's te hebben, pak je er 1 boterhammetje extra bij.
Je hoeft ook echt niet de dag of dagen ervoor ineens 2 of 3x zoveel pasta naar binnen te werken. Als je dat nooit gedaan hebt, dan snapt je lichaam daar de ballen van en gaat het dus in de weg zitten. We hebben het hier over een tocht van 71km. Niet over een cyclo van 170 of 200+km.
Je bent waarschijnlijk een uurtje of 3 a 4 onderweg met alles erbij. Dus een lunchpakket is niet nodig voor onderweg. Het stapelen/volstouwen van te voren ook totaal niet. onderweg goed drinken, als je dat gewend bent pak je 1 bidon water en 1 bidon sportdrank mee. En dan af en toe een fruitreepje of energybar. Grosso modo, 1 bidon sportdrank met 1 energybar is ongeveer de hoeveelheid koolhydraten dat je lichaam in 1 uur op kan nemen. Meer eten is wat dat betreft dus niet nodig. En RVV heeft prima verzorging ook nog eens. Dus je kunt ook kiezen om op die punten bij te tanken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013