Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De ochtend voorbereiding voor rit

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 12 feb 2017 21:43

Binnenkort rij ik een rit van 74 km, namelijk de Ronde Van Vlaanderen cyclo.

Ben volop aan het rijden op de Neo
Onder andere ook die rit, waar ik wel een keer op twee figuurlijk een bijna doodservaring had :D
Nu vraag ik me af hoe ik me daar 's morgens en tijdens de rit best op voorbereid in functie van voeding?
Qua km valt de rit mee, maar is een voor mij toch, zware rit.

Ik heb van die power bars en voldoende (sport)drank voor onderweg.

Indien relevant:
Ben 51 jaar met een 97 kg, zeker niet in het voordeel bij het vele klimwerk.
Gewicht lijkt veel waarschijnlijk maar kom door voeding en intensief fietsen van 117 kg, sedert mei en blijft dalend 8-) .

En hier een beetje data van die rit, gereden op de Neo
(heb er wel geen idee van of die waarden redelijk zijn of zo voor een beginner)

Wel veel calorie verbruik, vandaar ook een beetje de vraag.
Zou willen stand houden qua hongergevoel, of de fysiek standhoud is iets anders.

Afbeelding

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 12 feb 2017 23:10

Qua voeding goed eten voor de tocht zo'n 1,5 a 2 uur voor de start. Experimenteer van tevoren hier mee voor wat het beste werkt. 3 uur is niet heel lang, dus een stevig ontbijt en voor elke uur een sportreep mee zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me. Qua cadans zit je wel behoorlijk laag met gemiddeld 71. Zou aanraden om sowieso richting de 80 te gaan en 90 is nog beter. Verder rustig trainen op lage hartslag.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 feb 2017 00:12

Ik zou zeggen, goed ontbijten, maar ook niet te zwaar. Anders heb je zo'n blok in je maag. En vanaf de start elk uur wat eten. Dat kunnen dure repen zijn. Maar een krentebol, muesslibol, banaantje, ontbijtkoek, boterham met appelstroop etc. is ook goed. En dan rustig doorfietsen!

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 13 feb 2017 07:33

Goede tips, bedankt

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 13 feb 2017 07:34

cimecaron schreef: Qua cadans zit je wel behoorlijk laag met gemiddeld 71. Zou aanraden om sowieso richting de 80 te gaan en 90 is nog beter.
Zit normaal iets hoger, maar heel veel klimwerk.
9 hellingen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 feb 2017 08:02

Maar je hebt toch versnelling en ook vlakke stukken? Ik krijg al zere benen bij het idee van 3 uur met een gemiddelde cadans van 71 rond rijden, zeker omdat je een behoorlijke inspanning levert.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 feb 2017 08:12

amclassic-fan schreef:Maar je hebt toch versnelling en ook vlakke stukken? Ik krijg al zere benen bij het idee van 3 uur met een gemiddelde cadans van 71 rond rijden, zeker omdat je een behoorlijke inspanning levert.
Zal wel te maken hebben dat ts een wat zwaarder persoon is en meer op kracht dan op souplesse rijdt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 feb 2017 08:57

Wat je 's ochtends eet maakt volgens mij allemaal niet zoveel uit (als ik voor mezelf spreek: meer dan een klein beetje muesli en twee koppen koffie krijg ik er niet in). Het is wel handig om ergens halverwege wat te kunnen bijtanken. Snelle suikers zijn dan prima. Als je toch van plan bent om sportreepjes of -drankjes mee te nemen, zelf zweer ik bij iets met cafeïne erin (powerbar heeft van die lekkere cola winegums, maar er is vast meer). Geeft je net weer een beetje "boost".

@cadans: lijkt me ook laag (en dus pittig voor je spieren). 80 gemiddeld voor een ritje met klimmen is meer gebruikelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 feb 2017 09:13

@fgrs
Relax, er is maar een ding belangrijk, zorg dat je een klein verzet hebt. Goed drinken en de dag is zo om.. (ik 97kg 54j )

Gebruikersavatar
Ibarrie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2016 15:58

Gebruikersavatar Ibarrie 13 feb 2017 09:56

Gezien de gemiddelde cadans die je rijdt zou ik je aanraden om een andere cassette te monteren zodat je met een lichter verzet de hellingen op kan rijden. Dat scheelt veel kracht.
De ochtend voorbereiding voor een lange rit bestaat bij mij uit
- Muesli en koffie
- zorg voor goede kleding; niet te warm en niet te koud
- Boterhammen met Nutella voor onderweg

ik hoop dat je hier iets aan hebt

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 13 feb 2017 10:06

Ik houd persoonlijk van lekker veel eten 's ochtends en minder onderweg, daarentegen rijdt dan een fietsmaatje met een heel brood op zijn rug..

Goed bezig met afvallen! Respect. Zoals al eerder aangeven, zou ik qua training ook wat op cadans proberen te focussen. Als de 159rpm max klopt, dan kan je een hogere cadans wel aan.. en een gemiddeld hogere cadans is efficiënter.

Als je de RvV cyclo gaat rijden hoef je eigenlijk helemaal geen eten mee te nemen, de standjes zijn daar super goed verzorgd en zonder te lange tussenstukken!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 feb 2017 10:36

Ontbijt wat je normaliter ook ontbijt.
Ga je iets speciaals doen omdat je een tocht gaat rijden, dan zal je lichaam zich afvragen waar je mee bezig bent.
Stouw je jezelf tegen heug en meug helemaal vol, ga je als een baksteen van start en fietst zeer onplezierig.

Ontbijt je normaal met wat cruesli en koffie, doe je dat nu ook. Wil je voor je mentale geruststelling toch wat extra's doen, pak 1 schepje cruesli extra, of eet een banaantje erbij. Ontbijt je normaal met 2 boterhammen, doe je dat nu ook. Wil je toch het gevoel hebben wat extra's te hebben, pak je er 1 boterhammetje extra bij.

Je hoeft ook echt niet de dag of dagen ervoor ineens 2 of 3x zoveel pasta naar binnen te werken. Als je dat nooit gedaan hebt, dan snapt je lichaam daar de ballen van en gaat het dus in de weg zitten. We hebben het hier over een tocht van 71km. Niet over een cyclo van 170 of 200+km.
Je bent waarschijnlijk een uurtje of 3 a 4 onderweg met alles erbij. Dus een lunchpakket is niet nodig voor onderweg. Het stapelen/volstouwen van te voren ook totaal niet. onderweg goed drinken, als je dat gewend bent pak je 1 bidon water en 1 bidon sportdrank mee. En dan af en toe een fruitreepje of energybar. Grosso modo, 1 bidon sportdrank met 1 energybar is ongeveer de hoeveelheid koolhydraten dat je lichaam in 1 uur op kan nemen. Meer eten is wat dat betreft dus niet nodig. En RVV heeft prima verzorging ook nog eens. Dus je kunt ook kiezen om op die punten bij te tanken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie