Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De ochtend voorbereiding voor rit

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 14 sep 2018 12:21

amclassic-fan schreef: 13 feb 2017 08:02 Maar je hebt toch versnelling en ook vlakke stukken? Ik krijg al zere benen bij het idee van 3 uur met een gemiddelde cadans van 71 rond rijden, zeker omdat je een behoorlijke inspanning levert.
Onder het mom van "domme vragen bestaan niet"

hij maakt dus gem 71 rotaties per minuut, waarom is dit zwaar voor de benen? je fietst dan toch juist rustig?

Als ontbijt maak ik voor mezelf de ene keer een smoothie met veel vers fruit en wat volle zuivel, de andere keer eet ik wat eieren met brood of wat tomaten en komkommer bv.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 sep 2018 12:36

Die hartslag heb ik ook in de morgen. Zit direct aan 150-160 zonder veel moeite. Rond 10u is het weer normaal dan van mij. Dan is hij rond de 140 met dezelfde inspanning.

Savonds mag ik echt knallen om hem naar de 150 te krijgen zelfs.

Ben echt wel geen ochtendmens. Dacht ik altijd al maar nu is het officieel bewezen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 sep 2018 12:55

Martin78 schreef: 14 sep 2018 12:21
amclassic-fan schreef: 13 feb 2017 08:02 Maar je hebt toch versnelling en ook vlakke stukken? Ik krijg al zere benen bij het idee van 3 uur met een gemiddelde cadans van 71 rond rijden, zeker omdat je een behoorlijke inspanning levert.
Onder het mom van "domme vragen bestaan niet"

hij maakt dus gem 71 rotaties per minuut, waarom is dit zwaar voor de benen? je fietst dan toch juist rustig?
Het gaat om de cadans bij de zelfde snelheid. Als je snelheid X rijdt met 71 rotaties moet je dus veel meer kracht zetten (dus zwaarder verzet) rijden, dan wanneer je snelheid X rijdt met een cadans van 90 (en dus een lichter verzet). of te wel kracht vs souplesse.

Heel extreem gezegd: 1000 x 1 kg verplaatsen is makkelijker dan 1x 1000 kg

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 15 sep 2018 11:47

Of je rijdt zo licht dat 71 gewoon licht is :)

Stond laatst volgens mij een ingezonden vraag in de Fiets! hier ook over. Bioritme, de 1 piekt om 11 u in de ochtend, de ander om 16u. Heel persoonlijk. Ik vind het in de ochtend wel lekker om te rijden, maar merk dat als ik om 16u ga fietsen (zeker als ik heel de dag door goed heb gegeten) ben ik wel "beter" dan in de ochtend (sterker, hogere wattages). Maar ik neem in de ochtend sowieso altijd wel veel tijd (als ik ga fietsen sta ik meestal minimaal 90 minuten eerder op). Misschien dat mijn lichaam daardoor tegen de tijd dat ik eindelijk op de fiets zit, dusdanig wakker is dat het allemaal wel gaat.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 15 sep 2018 14:40

Wel grappig om te zien toen ik indertijd dit topic startte ik toch al een hele weg afgelegd heb :like:

Mijn gemiddelde cadans is nu tegen de 90, gemiddelde snelheid op een rit tussen de 27 a 30.
Ondertussen rvv de 170 km gedaan, de volledige Cannibale (193km tot terug aan het hotel), de volledige gent wevelgem (215 mkm) en ga zo maar door.....

Qua voeding doe ik nu s' morgens 3 boterhammen en twee bananen als ontbijt, vooraleer ik vertrek heb ik tegen de liter vocht binnen (als ik grote ritten doe), tijdens de rit elk kwartier een slok isotone drank, waarbij ik zorg dat ik telkens een bidon van 750ml leeg heb tegen de bevoorrading en tussenin elk uur een powerbar en bij de bevoorradingen een beetje krenten of zo, afhankelijk van hetgeen beschikbaar is.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 16 sep 2018 22:12

Vanmorgen ging een stuk beter.....weet niet of het in de theorie allemaal klopt, en of het slechts 1 maal werkt. Maar kon iig wel flink eten: wrap met kaas en tomaat, bruin brood met hagelslag en vanille yoghurt. En flinke beker Optimel......maar heb vaker gedacht dat ik de oplossing had

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2018 15:47

Ach ik heb wel eens om 8u in de ochtend de straatstenen eruit gereden toen ik op 3 uur snachts thuiskwam met zes baco,s achter mijn kiezen.

Gewoon normaal niet al te vet en veel eten moet goed gaan. En je kan ook makkelijk het eerste uurtje nog wat extra eten als je een normale training hebt.

Pas zo,n doos flapjacks gekocht, zal niet iedereen zijn ding zijn, maar bij mij vallen ze wel lekker. ook als ik bv uit mijn werk kom en meteen weg wil kan ik die makkelijk in de auto eten.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 sep 2018 17:18

Flapjacks zijn ook makkelijk zelf te maken en kan je ze prima verpakken in lekker handige porties (ik maak een soort repen). Ook ideaal met wandelen! Ik heb ze ook wel met muesli gemaakt. Prima voer!

Plaats reactie