Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ingezakte voet

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 feb 2017 16:26

Hoi,

Ik heb al een tijdje (een paar jaar) last van soms opspelende pijn onder de bal van mijn linkervoet. Nadat ik in november een keer ben verstapt op oneven terrein was het zo erg dat ik er dagen moeilijk op liep. Daarna ging het wel weer. Na een hardloopevenementje in december was het weer flink pijnlijk. Met fietsen heb ik er het minste last van, na mijn werk is het ook pijnlijk. Dan heb ik er uren op gestaan en gelopen.
De huisarts heeft er naar gekeken en zegt dat ik een ingezakte voet heb, de voetboog is niet meer krom. Daardoor komt er druk op de gewrichten in de voorvoet en dat doet pijn. Ik ben verwezen naar een orthopeet voor een steunzool. Rechts heb ik het vreemd genoeg niet.

Mijn vraag is; hebben jullie hier ervaring mee? Hoe gaat dit met sporten verder? Een steunzool in je hardloopschoen lijkt me niks, maar misschien kan het gewoon?
Veni. Vidi. Fietsie.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 10 feb 2017 16:34

Lijkt me onwaarschijnlijk dat je door verstappen een doorgezakte voet krijgt.
Doorgezakte voeten ontstaan niet door verstappen. Je zou wel een breuk in je middenvoet gehad kunnen hebben waardoor de mediale voetboog verstrijkt maar daar zal een rontgenfoto bewijs van moeten geven. Daarbij had je dan zeker meer pijn gehad, dat je de voet niet meer kon belasten gedurende weken.
Je heeft eigenlijk niet precies aan waar de pijn zit. Het kan nml ook een Mortons Neuroom zijn. Dit is een veel voorkomende klacht in de voorvoet bij hardlopers en wielrenners.
Google dat woord maar eens.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 feb 2017 16:40

Ja ruime ervaring. Ik gebruik nu maatgemaakte sportzolen (sportsteunzolen) die helpen bij de voetproblemen en vooral ook problemen hogerop (knie, heup, onderrug) helpen voorkomen.

Bij al mijn sportschoenen (loop-, zaal- en fiets-) trek ik de bestaande liner eruit en gooi mijn eigen maatzolen erin. Dat is dus wel een voorwaarde voor nieuwe schoenen, de bestaande liner moet eruit kunnen en het is handig als er wat extra ruimte in de hoogte is omdat die steunzolen al gauw iets dikker zijn. Een goede orthopedisch schoenmaker houdt hier rekening mee, ik heb goede ervaringen met De Jong Schoenservice in Haarlem, hij houdt ook rekening met demping.

Ik gooi die zolen trouwens ook in mijn dagelijkse schoenen, nooit zonder. Kortom, gewoon proberen en kijk even je aanvullende verzekering na, wordt meestal gedekt, wel tot een max.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 feb 2017 17:16

Woefdram schreef:Ja ruime ervaring. Ik gebruik nu maatgemaakte sportzolen (sportsteunzolen) die helpen bij de voetproblemen en vooral ook problemen hogerop (knie, heup, onderrug) helpen voorkomen.

Bij al mijn sportschoenen (loop-, zaal- en fiets-) trek ik de bestaande liner eruit en gooi mijn eigen maatzolen erin. Dat is dus wel een voorwaarde voor nieuwe schoenen, de bestaande liner moet eruit kunnen en het is handig als er wat extra ruimte in de hoogte is omdat die steunzolen al gauw iets dikker zijn. Een goede orthopedisch schoenmaker houdt hier rekening mee, ik heb goede ervaringen met De Jong Schoenservice in Haarlem, hij houdt ook rekening met demping.

Ik gooi die zolen trouwens ook in mijn dagelijkse schoenen, nooit zonder. Kortom, gewoon proberen en kijk even je aanvullende verzekering na, wordt meestal gedekt, wel tot een max.
Klopt. Rond dec. een paar laten aanmeten (kost met aanmeetkosten meestal wat meer dan de vergoeding) en dan in jan of feb van het volgende jaar een tweede paar (vaak hoef je dan de aanmeetkosten niet te betalen gezien de korte periode tussen beide paren)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2017 17:43

@TumTumTum Ik ben ik het bezit van, aangeboren, platvoeten. Voor mijn gewone schoenen heb ik een andere steunzool dan voor mijn loopschoenen. Die in de loopschoenen zijn veel minder stug. Ik vraag me af of je bij een orthopeed veel verder komt. Volgens mij is een podoloog een betere suggestie.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 feb 2017 18:58

Ik heb steunzolen die door de orthopedische schoenmaker zijn gemaakt. Die maakt een statische voetafdruk en dat levert een zool op die voor normaal gebruik zoals lopen en wandelen prima voldoet.

Voor hardlopen heb ik steunzolen die door een orthopedische schoenmaker zijn gemaakt die ook bewegingswetenschapper is. Die maakt een dynamische voetafdruk met behulp van een drukmat met sensoren en een computer. Dat levert een ander soort zool op waar ik prima mee kan hardlopen. Max 15km.

http://podomark.nl/voetdrukmeting/

Afbeelding

Heb je ook andere voetklachten zoals hallux rigidus of hallux valgus?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 10 feb 2017 20:16

Ik loop en sport al meer dan mijn halve leven op steunzolen en als die door een goede steunzolenboer zijn gemaakt heb je er heel erg veel voordeel van.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 10 feb 2017 20:59

Erik schreef:Ik loop en sport al meer dan mijn halve leven op steunzolen en als die door een goede steunzolenboer zijn gemaakt heb je er heel erg veel voordeel van.
Zelfde ervaring; een goede steunzolenboer; Waarschijnlijk is Erik ook klant bij Stel in Vries (tegenwoordig Tynaarlo .... :winkthumb:

Advies dus een goede steuzolenboer in de buurt zoeken !! En je bent van al je problemen verlost.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Rola
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2016 17:47

Rola 11 feb 2017 12:53

Één doorgezakte voet is niet vreemd of we zijn beide een uitzondering. Wel in elke schoen een steunzool. Loop er al ruim 40 jaar mee. Schoenen moeten idd wat extra hoogte hebben en de binnenzool moet eruit kunnen, sommige merken vallen af. In mijn dagelijkse schoenen, werkschoenen en fietsschoenen past dezelfde zool, bij een nieuw setje altijd de smalste schoen meenemen om deze pas te laten maken, tenzij het breedte verschil dan zo groot is dat je op het randje van de zool gaat lopen. Geen ervaring met hardlopen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 feb 2017 13:19

Heb je ook andere voetklachten zoals hallux rigidus of hallux valgus?
Ja hallux valgus. Waarom vraag je dat?
Lijkt me onwaarschijnlijk dat je door verstappen een doorgezakte voet krijgt.
Doorgezakte voeten ontstaan niet door verstappen. Je zou wel een breuk in je middenvoet gehad kunnen hebben waardoor de mediale voetboog verstrijkt maar daar zal een rontgenfoto bewijs van moeten geven. Daarbij had je dan zeker meer pijn gehad, dat je de voet niet meer kon belasten gedurende weken.
Je heeft eigenlijk niet precies aan waar de pijn zit.
Beetje aan het begin van waar de derde en de vierde teen samen komen. Ik denk zelf ook aan een breuk of overbelasting. Ik heb wel twee weken heel moeilijk kunnen lopen, eigenlijk deed het teveel pijn om er op te staan dus liep ik een beetje op de rand van mijn voet. Dat werd wel vanzelf minder. Het was zo goed als weg maar na dat hardloop evenement deed het weer veel pijn. Het gaat steeds weer weg en word geleidelijk aan minder. Maar het lijkt ook weer terug te komen. Dat was ook de reden om niet meteen naar de huisarts te gaan want die zegt toch altijd dat je het maar eerst een paar maanden aan moet kijken. Dat kan ik dan netzo goed meteen zelf al doen. Dat in combinatie met een hoge pijngrens heeft gemaakt dat ik nog niet echt tot actie ben over gegaan maar nu duurt het wel erg lang.
Veni. Vidi. Fietsie.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 feb 2017 14:39

beezer schreef:
Erik schreef:Ik loop en sport al meer dan mijn halve leven op steunzolen en als die door een goede steunzolenboer zijn gemaakt heb je er heel erg veel voordeel van.
Zelfde ervaring; een goede steunzolenboer; Waarschijnlijk is Erik ook klant bij Stel in Vries (tegenwoordig Tynaarlo .... :winkthumb:

Advies dus een goede steuzolenboer in de buurt zoeken !! En je bent van al je problemen verlost.
Klopt helemaal. Die heeft ook veel ervaring met sporters en speciale zolen daarvoor.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 feb 2017 14:57

TumTumTum schreef:
Heb je ook andere voetklachten zoals hallux rigidus of hallux valgus?
Ja hallux valgus. Waarom vraag je dat?

Omdat het vaak samenvallende klachten zijn die we op onze leeftijd krijgen. Als je beide klachten hebt, zou ik het serieus nemen en aan de huisarts vragen of je baat hebt bij aangepaste schoenen, bijv. met een afwikkelbalk en een verhoogde inlegzool. Check wel van te voren even je ziektekostenverzekering.

Plaats reactie