Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

het effect van kou?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2017 08:30

Als je benen zo koud worden bij deze temperaturen moet je een dikkere broek aantrekken.

Bij mij persoonlijk is het vocht verlies minimaal met deze temperaturen, zeker tijdens een duurtraining waar ik m'n temperatuur netjes kan reguleren en er mij veel aangelegen is om niet te veel te zweten. Veel zweten is vroeg of laat in een ijsklontje veranderen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jan 2017 09:09

amclassic-fan schreef:Als je benen zo koud worden bij deze temperaturen moet je een dikkere broek aantrekken.

(...)
Dat wordt de skibroek dan vrees ik. Ik fiets nu in zo'n castelli nanodinges. Die schijnen er voor gemaakt te zijn :?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 16 jan 2017 09:18

Ik heb geen bronnen, sterker nog ik kan weinig wetenschappelijk verantwoord materiaal vinden. Daarom vraag ik om bronnen. Datgene wat ik tot nu toe zie is populaire kolder met lak aan de fysiologie. Meer energie gebruiken om je warm te houden zonder nadere onderbouwing begrijp ik niet. Enige systeem in het menselijk lichaam daarvoor is rollen of bruin ver, en beide lijken mij niet van toepassing hier.

i-mac

i-mac 16 jan 2017 09:34

athhretjt schreef:Ik heb geen bronnen, sterker nog ik kan weinig wetenschappelijk verantwoord materiaal vinden. Daarom vraag ik om bronnen. Datgene wat ik tot nu toe zie is populaire kolder met lak aan de fysiologie. Meer energie gebruiken om je warm te houden zonder nadere onderbouwing begrijp ik niet. Enige systeem in het menselijk lichaam daarvoor is rollen of bruin ver, en beide lijken mij niet van toepassing hier.
Ik werk in een ziekenhuis. Ik luister eens of er iemand bij sportgeneeskunde of een andere dienst daar iets meer over weet. OK?

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 16 jan 2017 09:51

https://www.sportzorg.nl/_asset/_public ... 20weer.pdf

Een artikel van GUIDO VROEMEN (SPORTARTS SMA MIDDEN-NEDERLAND) wat op Sportzorg.nl staat.
M.vr.gr. André

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 16 jan 2017 09:58

Hier staat niks interessants in over de vraagstelling in dit topic.

i-mac

i-mac 16 jan 2017 10:03

fred1965 schreef:Lucht is "dikker"in de winter
Dit lijkt me niet waar. Vliegtuigen moeten net in de koude vliegen (op grote hoogte) omdat ze zo minder energie verbruiken.


Ik heb net een mail verstuurd aan een bevriende sportgeneesheer. Ik ben net als jullie benieuwd.

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 16 jan 2017 10:04

@athhretjt
Kom jij dan met iets interessants. Jij roept in elk topic wel een hoop, maar je komt zelf met alleen maar wedervragen.

Doe eens onderzoek en laat ons je onderzoeksresultaten weten :like:
M.vr.gr. André

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jan 2017 10:05

athhretjt schreef:Ik heb geen bronnen, sterker nog ik kan weinig wetenschappelijk verantwoord materiaal vinden. Daarom vraag ik om bronnen. Datgene wat ik tot nu toe zie is populaire kolder met lak aan de fysiologie. Meer energie gebruiken om je warm te houden zonder nadere onderbouwing begrijp ik niet. Enige systeem in het menselijk lichaam daarvoor is rollen of bruin ver, en beide lijken mij niet van toepassing hier.
Ik zal kijken wat er in mijn bio boek staat maar dat je lichaam energie kwijt is om je warm te houden als het koud is. Dit is fysiologisch en geen populaire kolder.
Maak joe woar

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 16 jan 2017 10:09

i-mac schreef:
fred1965 schreef:Lucht is "dikker"in de winter
Dit lijkt me niet waar. Vliegtuigen moeten net in de koude vliegen (op grote hoogte) omdat ze zo minder energie verbruiken.


Ik heb net een mail verstuurd aan een bevriende sportgeneesheer. Ik ben net als jullie benieuwd.
Nee, op grotere hoogte is de luchtdruk vele malen lager, en dus de luchtweerstand.
Ik zeg liever eerlijk als ik iets niet weet, dan kansloos oude wijvenpraatjes op te hangen.

Overigens heb ik ook een broertje dood aan 'in het ziekenhuis werken' en dat soort praatjes. Dat geeft helaas niet automatisch inzicht in de fysiologie van de mens..

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 16 jan 2017 10:14

M.vr.gr. André

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 16 jan 2017 10:16

Fietsen?altijd schreef:
athhretjt schreef:Ik heb geen bronnen, sterker nog ik kan weinig wetenschappelijk verantwoord materiaal vinden. Daarom vraag ik om bronnen. Datgene wat ik tot nu toe zie is populaire kolder met lak aan de fysiologie. Meer energie gebruiken om je warm te houden zonder nadere onderbouwing begrijp ik niet. Enige systeem in het menselijk lichaam daarvoor is rollen of bruin ver, en beide lijken mij niet van toepassing hier.
Ik zal kijken wat er in mijn bio boek staat maar dat je lichaam energie kwijt is om je warm te houden als het koud is. Dit is fysiologisch en geen populaire kolder.
Een mens kan rillen, bij sommige zoogdieren is er nog bruin vet, maar dit speelt bij een mens slechts een kleine rol (tot een paar jaar geleden dachten we dat het zelfs verdween bij volwassenen).

Overigens eerder werd iets opgemerkt over meerdere circulatiesysteem van de mens: bij de mens gaat al het bloed door slagaderen, immers zo liggen de pijpen.. alles moet eerst door de aorta. Bij kou krijg je wel relatieve vasoconstroctie van de perifere bloedvaten (zoals huid).

Plaats reactie