Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

het effect van kou?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2017 11:19

Fietsen?altijd schreef:
Rillen werkt omdat je zo spieren gebruikt=verbranding waardoor warmte vrij komt.
En dat laatste (vasoconstrictie is het toch?) heb ik genoemd maar dan met minder chique woorden. Alleen ik had de link gelegd met een verminderde toevoer naar de spieren maar nergens heb ik geloof ik gezegd dat het persé zo was.
Meerdere circulatiesystemen worden gewoon de grote en kleine bloedsomloop mee bedoeld?
Maar je zit toch niet te rillen op de fiets?

Grote en kleine bloedsomloop heeft hier niets mee te maken, zoek dat biologie boek nog maar eens op ;) Hint: linker en rechter boezem + hartkamer, setje longen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jan 2017 11:27

Ik weet wel wat de kleine en grote zijn maar ik weet niet wat er met circulatiesystemen wordt bedoeld vandaar dat ik het vraag. Ik dacht dat dat het was dus ik vroeg het. Wat het er mee te maken had vroeg ik me al af. Maar wat is het?

Dat rillen doe je idd niet op de fiets maar daar kwam die man mee met al die verschillende letters in zn gebruikersnaam.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jan 2017 11:35

Fietsen?altijd schreef:Ik weet wel wat de kleine en grote zijn maar ik weet niet wat er met circulatiesystemen wordt bedoeld vandaar dat ik het vraag. Ik dacht dat dat het was dus ik vroeg het. Wat het er mee te maken had vroeg ik me al af. Maar wat is het?
Google is your friend.
De kleine bloedsomloop is de loop tussen hart en longen, de grote bloedsomloop de organen en ledematen.
Afbeelding
Dat rillen doe je idd niet op de fiets maar daar kwam die man mee met al die verschillende letters in zn gebruikersnaam.
Volgens mij bedoelt hij te zeggen dat rillen een manier is om warmte op te wekken om je lichaam warm te kunnen houden.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jan 2017 11:42

De pijltjes zijn de stromingen/circulaties die je bedoelt? Dan snap ik wat je bedoelde.

Dan heb ik mooi uitgelegd waarom rillen helpt ;)
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jan 2017 12:45

Dus je wilt nog steeds dat je lekker rillend op de fiets wilt zitten om de kou te verdrijven?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 16 jan 2017 13:02

plantagenet schreef:
stillekracht schreef:Veel mensen kleden zich veel te warm. Als je te warm wordt gaat je prestatie achteruit.

Kom je nat van het zweet thuis?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Zeker! Als je opstapt mag het wat te fris aanvoelen. Dit neemt desondanks niet weg dat je in de winter minder stroomlijn hebt (meer/dikkere kleding) en, volgens de natuurkunde wetten, de lucht meer viskeus is, waardoor je prestatie ook geremd wordt.
Helaas gaat de viscositeit van lucht naar beneden als het kouder wordt. Het is de dichtheid die extra weerstand geeft

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jan 2017 14:32

Jans schreef:
Fietsen?altijd schreef:Dan heb ik mooi uitgelegd waarom rillen helpt ;)
Dus je wilt nog steeds dat je lekker rillend op de fiets wilt zitten om de kou te verdrijven?
Dat zeg ik niet. Iemand bracht dat op als voorbeeld en ik heb uitgelegd (wat ik achteraf niet had hoeven doen) waarom dat gebeurt als je koud bent. Je kunt beter fietsen om het warm te krijgen.
Maak joe woar

Frank
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:50

Frank 16 jan 2017 16:47

nijkie schreef:
Frank schreef:Zo, meer reactie op deze vraag dan ik had verwacht! Dank :)

Om het even op te sommen wat ik er nu uithaal:
- Bijkomende factoren als dikke lucht, meer rolweerstand ivm banden, meer weerstand door kleding, extra gewicht etc. Dit is het geval, echter de invloed hiervan is minimaal. Al met al zal dit enkele seconden schelen of misschien maximaal 10 seconden. Maar niet de ruime minuut.

- De koude lucht in mijn longen, die mijn lichaam koelt. Wat extra energie kost om op te warmen herken ik wel. Daarbij zweet ik minimaal met dit weer.
Ik draag een isoshirt onder mijn Gabba (long sleeve) en een sorpasso broek.
Na de rit zijn benen en billen rood van de koud en tijdens lauw douchen gaat dit tintelen/jeuken.
De invloed van de koude hierop lijkt me daarom zeer aannemelijk.

- Ten aanzien van de hartslag, mijn max ligt op 204. Ik rijd praktisch de hele klim met 185 tot 200, oplopend. Zowel in de zomer als nu in de winter.

-Het verschil van getraindheid kan een rol spelen. Maar ook in het verleden toen ik 10 kilo zwaarder was en veel minder goed getraind was er een dergelijk verval.

- Inschatting qua wattage, in de zomer rijd ik 350 watt, in winter 230 watt. op deze klim. Wanneer ik nu binnen rijd, op bv een tacx of wahoo kickr haal ik wel weer 300+watt. Daarom kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de weersomstandigheden en impact op mijn fysiologie hiervan groot is. (toch minimaal 70-100 watt)
Je rijdt de klim boven je omslagpunt zo te zien dan krijg je het heel warm en koel je ook heel hard af.
Die 120 watt verschil is enorm veel bij dezelfde hartslagen.Wat is je gewicht? en zijn je hartslag en wattage waardes gemeten of geschat? en rij je ook met een wattage meter?
Klopt ik rijd de klim boven mijn omslagpunt. Dit ligt rond de 180. Ik merk dit omdat het 2e deel stijler is. 1e deel is 6% 2e deel 9 of 10%. Het 1e deel rijd ik op mijn omslagpunt het 2e deel zeker erboven.

Hartslagen zijn gemeten. Heb de klim ongeveer 100 x gedaan de afgelopen jaren. Waarvan de helft met hartslagmeter ongeveer.
Vermogen is een schatting op basis van gelijkwaardige tijden van mensen met een vermogensmeter. (niet de strava-schatting qua vermogen)
Zelf heb ik geen wattage meter.

Mijn eigen gewicht is 76 kilo.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jan 2017 16:53

Hebben die mensen ook hetzelfde gewicht?
Maak joe woar

Frank
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:50

Frank 16 jan 2017 17:32

ja ongeveer, kan een een paar kilo schelen maar niet veel meer.

i-mac

i-mac 25 jan 2017 11:16

Ik kreeg deze morgen een beknopte uitleg van iemand van sportgeneeskunde.

Beste Hans,

Koude kan inderdaad een negatief effect hebben op sportprestaties en duurinspanningen omwille van volgende redenen:

Fysiologische aanpassingen door (extreme) koude: bronchospasmen, tragere zenuwgeleiding, hogere bloeddruk en hartfrequentie, verhoogde viscositeit van de weefsels, verhoogd metabolisme.
Pathologische aanpassing: vertraagde coördinatie, anginale klachten, frostbites, hypothermie

Vooral ademhalingsproblemen komen regelmatig voor te wijten door bronchospasmen. Het dragen van een gezichtsmasker en/of het nemen van medicatie tegen astma (Beta 2 agonisten) op voorschrift van een dokter kunnen hierbij helpen.
Preventie is daarom belangrijk indien er bij koude temperaturen gesport wordt: aandacht voor kledij, een langere en intensievere opwarming, opvolging van de temperatuur, ...

Hopend je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Om extra literatuur hierover raad te plegen kan je gerust eens langskomen op onze dienst.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2017 20:53

Ik heb het ook, ben in de winter ook minder in verglijking met mijn fietsmaten, terwijl ik net zoveel fiets. Nu heb ik ook een vorm van astma.

Ik maak me er niet druk om, lekker trainen en met een graad of 10 gaat het weer prima en met 20 nog beter :-).
Nu lekker op de oude mtb 23 gem en in april is dat met dezelfde i spanning gewoon weer 30. Das niet allen co ditie, je rijd nu ook voorzichtiger op een gladde weg scheelt je zomaar 1 tot 2 km gemiddeld.

Plaats reactie