Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Muziek tijdens het trainen!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 nov 2016 09:03

Jans schreef:Sorry Ernie, het gaat er helemaal niet om dat je jezelf helemaal afsluit, maar het gevaar dat een auto je van achter aanrijdt.
Ik denk niet dat ik er ooit aan zal beginnen, maar ik zie ze hier in Frankrijk wel rijden. Er zijn in Frankrijk in landelijk gebied geen fietspaden, zijn ze er wel, dan wil je er niet op fietsen.
En dan krijg je een piepje te horen of lampje te zien voordat je van je fiets wordt gereden. Altijd handig...

Zo'n ding heeft alleen nut als je niet achterom wilt kijken voordat je van je lijn wijkt.

Verder bedoel ik met het het volledig afsluiten ook muziek luisteren en "kattenoren" tegen windgeruis. Niet perse om een individu te veroordelen en te stellen dat hij een gevaar vormt maar als al dit soort zaken gemeengoed worden geloof ik niet dat het er veiliger op wordt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 nov 2016 09:45

@Ernie, Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar je fietst. Maar ook in Nederland is er nog genoeg platteland, waar je met één oortje in echt geen gevaar op de weg zult zijn. als je met één oortje afkunt, denk ik ook niet dat je de muziek zo hard aan hebt dat je verder niets meer hoort.
Er zijn genoeg mensen die weg mijmeren in hun gedachten, die zijn niet minder gevaarlijk. daar heb je geen muziekje voor nodig.
Offline: Wat denk je van mensen die niet meer dan hun metertjes en hun voorwiel zien, omdat ze zo hard mogelijk moeten? ;)

i-mac

i-mac 19 nov 2016 10:14

Ernie C. schreef:
Jans schreef:Sorry Ernie, het gaat er helemaal niet om dat je jezelf helemaal afsluit, maar het gevaar dat een auto je van achter aanrijdt.
Ik denk niet dat ik er ooit aan zal beginnen, maar ik zie ze hier in Frankrijk wel rijden. Er zijn in Frankrijk in landelijk gebied geen fietspaden, zijn ze er wel, dan wil je er niet op fietsen.
En dan krijg je een piepje te horen of lampje te zien voordat je van je fiets wordt gereden. Altijd handig...

Zo'n ding heeft alleen nut als je niet achterom wilt kijken voordat je van je lijn wijkt.

Verder bedoel ik met het het volledig afsluiten ook muziek luisteren en "kattenoren" tegen windgeruis. Niet perse om een individu te veroordelen en te stellen dat hij een gevaar vormt maar als al dit soort zaken gemeengoed worden geloof ik niet dat het er veiliger op wordt.
Ik kijk wel degelijk nog achterom, en best veel ook Maar in Vlaanderen zijn er plaatsen waar je beter voor je kunt kijken i.p.v. achter je. Waarom? De staat van sommige wegen. Ik weet een paar van die baantjes waar ik beter vertrouw op mijn Varia. Dan kijk ik liever een paar keer meer naar dat scherm om te zien of er een voertuig achter me aan komt te rijden. Kijk ik achterom, dan is de kans heel erg groot dat ik een put in fiets. Veel van die baantjes heb ik niet om de wegen waar ik fiets, maar soms kan je gewoon geen andere of betere weg kiezen.

Als het een troost mag zijn, ik fiets meestal langs kanalen, waar er geen ander verkeer is toegestaan. En op heel erg drukke wegen gaat de muziek steevast uit.


Die varia zie ik als een extra paar ogen.

Die katte-oren zijn eveneens een extra hulpmiddel, maar dan om alles rondom me beter te horen. En zelfs met muziek hoor je het verkeer nog steeds vele keren beter aankomen. Trouwens, in het profpeloton worden de oortjes vastgehouden met (medische) plakkers (geen idee hoe men dit noemt in NL). Ook dat zorgt ervoor dat je minder last hebt van windgeruis.


Eigenlijk is het vreemd dat de fabrikanten van helmen nog geen poging hebben gedaan om een soort windstopper in te bouwen in de riempjes van de helm.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 22 nov 2016 17:41

i-mac, direct patent op aanvragen! Gat in de markt gevonden.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

i-mac

i-mac 22 nov 2016 23:30

svvander schreef:i-mac, direct patent op aanvragen! Gat in de markt gevonden.
Heb eens contact opgenomen met iemand die voor een grote firma werkt die fietsspullen maakt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 23 nov 2016 07:34

Mij lijken die "kattenoren" juist de veiligheid bevorderen. Ik word soms helemaal doof van die windruis langs je hoofd. Met name met tegenwind buldert het langs je oren. Hoe veilig is het dan niet om van die strips te gebruiken. Je hoort je omgeving veel beter en het is rustiger aan je hoofd.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 23 nov 2016 17:36

Met de huidige technologische hoogstandjes (en ook het steeds lichter worden van alle gebruikte materialen), denk ik dat het niet lang meer gaat duren, alvorens er systemen gaan zijn die zowel voor de fietsers als voor de wagens een extra veiligheids-waarschuwing gaan kunnen geven.
Ik dacht dat VW nu bezig was met een volledig electrische wagen die v2i en v2v (vehicule 2 infrastructure en vehicule 2 vehicule) kan communiceren. Zo geeft die een groen licht-sein (en vertraagd deze autonoom), van zodra er een fietser in een baan van 10 meter voor de wagen zou komen. (hij rekent dan ook het mogelijke traject van de fietser in dit geval helemaal uit). Op deze manier ziet de fietser dat hij veilig kan doorrijden. Het zijn soms hele kleine zaken, die een wereld van verschil kunnen maken, qua veiligheid...

Maar nu wijken we wel af van de muziek zelf... al heeft het ene in dit geval heel veel te maken met het andere!
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

i-mac

i-mac 23 nov 2016 17:48

@svvander, je zou kunnen zeggen dat zulk nieuws klinkt als muziek in de oren :-)

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 23 nov 2016 19:11

Ik vermoed dat het allemaal snel op de markt kan komen, maar dat dit er om marketing-technische redenen morgen nog niet zal zijn.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 nov 2016 20:22

Ik zal wel te langzaam fietsen maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoiets beleefd als hinderlijk windgeruis.

Maar mocht je er toch last van hebben dan lijken mij een paar van die oordopjes voor op de motor een stuk makkelijker en eleganter.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 24 nov 2016 20:25

Ernie C. schreef:Ik zal wel te langzaam fietsen maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoiets beleefd als hinderlijk windgeruis.

Maar mocht je er toch last van hebben dan lijken mij een paar van die oordopjes voor op de motor een stuk makkelijker en eleganter.
Snelheid heeft maar gedeeltelijk mee te maken. Als ik hier aan de kust een rit maak bij 5 à 6 beaufort, dan maakt de wind een verschrikkelijk lawaai. Een bandana of een hoofdband/beanie/muts houdt dat lawaai maar een beetje tegen.

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 28 nov 2016 11:22

Ik train 's winters binnen. Ik volg dan diverse spinning-lessen van ClubVirtual. Hier zit altijd wel lekkere muziek bij. ClubVirtual houd op Spotify een playlist bij waar veel van hun gebruikte nummers in staan: https://open.spotify.com/user/111613666 ... YWqGLuDVHw. Hier staan ze lang niet allemaal in hoor :).

Als ik buiten train rijd ik zonder muziek. Op de een of andere manier vind ik muziek bij een buiten-training meer irriteren dan goed doen :).
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Plaats reactie