Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Indoor trainer

R NIjs
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2015 10:35
Locatie: Voorburg

R NIjs 01 nov 2016 11:47

Hallo Allen,

Mijn naam is Rob Nijs
42 jaar en sinds 4 jaar een recreatieve wielrenner die (bij droog weer) probeert om min 100 km per week te fietsen.
Dit jaar was het de bedoeling om niet te veel te verliezen in de winter en in 2017 eens te kijken wat ik kan in de bergen.
Ben dus op zoek gegaan naar een leuke indoor fiets trainer. Aangezien ze vrij prijzig zijn kon ik me zelf er vorig jaar nog niet toe zetten om een dergelijke uitgave te doen.

Nu heb ik 2 maanden geleden mijn scheenbeen gebroken. Heel vervelend allemaal en inmiddels weer aan het revalideren.
Wel een goed excuus om toch een indoor trainer te kopen en zo de winter iig te gebruiken om 2017 zonder al teveel achterstand te starten . 

Wat ik iig zoek bij een indoor trainer is dat ik routes kan rijden met video en dat de stijging automatisch wordt aangepast.
Ter info :Ik heb een Garmin 1000, iphone 6 en een macbook Pro.

Mijn oog is gevallen op een Wahoo Snap.

Nu mijn vraag: Kan ik met deze Wahoo Snap en mijn macbook/Iphone zonder al te veel workarround video routes rijden met bv Track of BKool software?….evt ook op TV ( heb eerste versie apple tv).

Of zijn er volgens jullie betere alternatieven dan deze Wahoo Snap?…. ( geluid productie speelt daarbij ook wel een rol.)

Alvast dank!!!

Rob Nijs

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2016 12:47

Beste Rob,

Wahoo maakt prima producten. Daarover geen kwaad woord.

Toch zou ik zelf altijd voor een Tacx gaan. Waarom?

1. Tacx is een Nederland bedrijf. Ik steun liever een NL bedrijf dan een Amerikaans (waar mogelijk!)
2. Tacx maakt prima producten
3. Met service e.d. zit je dichterbij

Mag ik vragen wat je budget is? Over het algemeen kun je stellen dat de stillere trainers duurder zijn. En heb je de koopgids van DC Rainmaker al doorgelezen? Hierin vind je veel suggesties, in eigenlijk iedere prijsklasse.

Mijn fietsmaat @csteenbe heeft de Tacx Neo, momenteel in de aanbieding bij de Futurumshop. Deze kan alles wat je wil en is ook nog eens ontzettend stil; sterker nog dit is momentele de meest stille optie op de markt. Ik heb er zelf op gezeten en kan niet anders zeggen dat dit een enorm degelijk apparaat is.

Er komt binnenkort ook een goedkoop broertje van de Neo uit, de Flux. Die zou wellicht ook interessant kunnen zijn.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 01 nov 2016 19:28

Hoi Rob

Tacx en Mac is als combi goed te doen als je niet de TTS gaat gebruiken.
De trainingssoftware van Tacx draait alleen onder windows.
Ik heb daarvoor op mijn Macbook windows gezet naast de eigen OS van apple
Zwift, trainerroad e.d. draaien wel feilloos op een Mac in combi met een Tacx, je hebt dan alleen een ant+ dongel nodig om de trainer aan te sturen.
Ik heb zelf net weer een (nieuwe) Bushido gekocht en daar kan alles mee wat je vraagt.
Qua geluid zijn de opties van Havana echt beter, maar dat betaal je ook
Allard

R NIjs
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2015 10:35
Locatie: Voorburg

R NIjs 01 nov 2016 22:20

Dank!
Budget is rond de 750 euro. Liever minder :-)
De flux kende ik nog niet en iid een leuke optie. dank!
Ik heb een macbook pro uit 2010 met Sierra erop. Helaas kan ik dus geen windows meer erop zetten... of ik moet ervoor kiezen om weer naar een oudere besturing terug te gaan. Dat zijn nou net die workarrounds waar ik niet op zit te wachten. :-)
Een video route rijden op mijn macbook pro uit 2010 moet toch kunnen? Wanneer dat niet met een tracx kan , dan maar een Wahoo.
Of kan je zoiets ook doen via je iphone naar de macbook?
Kan dat nergens terug vinden op internet.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 nov 2016 07:22

Ik zou oplossing zo simpel mogelijk houden.
Tacx software(TTS) heeft de naam(ook mijn ervaring) niet echt heel gebruiksvriendelijk te zijn
Zou dan ook geen besturingssysteem op een 6 jaar oude Mac er bij zetten
De trainers zelf werken zonder problemen en firmware aanpassen doe je met een app via je mobiel, kind kan de was doen...
Een nieuwe tacx werkt met Ant+ FE-C en bluetooth daarmee kan eigenlijk ieder programma van een andere partij dan Tacx je trainer aansturen. Dus video's is geen enkel probleem. Kijk maar eens bv bij suffer oid. (Ik gebruik zelf trainerroad en Zwift)
Ik heb trouwens geen aandelen in Tacx, dus andere merken zullen ook goed werken.
ik weet alleen dat mijn Bushido het altijd doet, goed werkt en tot aan procent of 10 stijging (verder kom ik toch niet) redelijk natuurlijk voelt. Dat was ook reden om opnieuw voor een Bushido te gaan ter vervanging van mijn oude Bushido eerste generatie
Allard

R NIjs
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2015 10:35
Locatie: Voorburg

R NIjs 02 nov 2016 10:07

Ok.
Dank!!
Ik ga me eens verdiepen in de Flux.
Voordeel is wel dat het een direct drive is. Voor het achterwiel heb ik dan geen extra bandje nodig en ze zijn ( wat ik heb begrepen ) toch wat stiller.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 02 nov 2016 20:06

_mijn bkool trainer werkt perfect met zwift en bkool op mijn imac van 2010

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 nov 2016 21:46

Alle trainers werken prima met Mac evenals vrijwel alle software behalve Tacx Trainer Software (4.0).

Ook al heb je Windows, dan nog is TTS4.0 stevig aan de prijs (ca €150,- incl dongle) en het geld niet waard.

Met een budget van <€400,- gaat mijn voorkeur uit naar de Vortex, en anders zou ik door gaan sparen voor de Flux (was al voor €700 te pre-orderen laatst?) Daartussen is het allemaal net niet.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 nov 2016 22:25

Even een ander perspectief. Ik heb 4 jaar gelden een Tacx genius gekocht voor een bedrag rond de 1000 euro. Ik was er al snel op uitgekeken. Die zg virtuele ritten over de Galibier waren veel zwaarder dan in het echt. Ik vond er weinig aan. Dat ding met verlies op Marktplaats gezet en daarvoor in de plaats een 2e hands spinningbike gekocht a 150 euri. Beste aankoop ooit. Lekker in de winter D1 en af en toe D2 traininkjes doen. Heel veel films en Netflix series die ik ooit nog wilde kijken heb ik inmiddels gezien. Heerlijk, voor mij zijn die indoor trainers allemaal nep. Ik geef mijn geld liever uit aan een echte fietsvakantie in de Dolomieten.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 02 nov 2016 23:47

Herman_N schreef:Even een ander perspectief. Ik heb 4 jaar gelden een Tacx genius gekocht voor een bedrag rond de 1000 euro. Ik was er al snel op uitgekeken. Die zg virtuele ritten over de Galibier waren veel zwaarder dan in het echt. Ik vond er weinig aan. Dat ding met verlies op Marktplaats gezet en daarvoor in de plaats een 2e hands spinningbike gekocht a 150 euri. Beste aankoop ooit. Lekker in de winter D1 en af en toe D2 traininkjes doen. Heel veel films en Netflix series die ik ooit nog wilde kijken heb ik inmiddels gezien. Heerlijk, voor mij zijn die indoor trainers allemaal nep. Ik geef mijn geld liever uit aan een echte fietsvakantie in de Dolomieten.
Nou ik heb het precies andersom gedaan, begon echt wel te balen van mijn spinbike met handmatige magneetrem.
Heb sinds vorige winter een Tacx NEO met oa Zwift en ben heeeel tevreden, ook een Real Live Video van de Mont Ventoux werkt super, nog geen 5% afwijking tov de echte klim


Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 nov 2016 23:50

@Herman, daar kan ik niet zoveel mee. Dat de Galibier digitaal (vaker dan 1x) beklimmen geen ruk aan is kon ik je van tevoren ook wel vertellen. Een spinningbike heb ik geen ruimte voor en ik vind het ook wel fijn om een racefiets houding aan te houden.

Zwift ben ik ook niet dolenthousiast over, maar een work-out (zoals op die fietsen in de sportschool met zo'n schermpje) vind ik wel gewoon een leuk alternatief voor buiten fietsen. Binnenkort maar eens TrainerRoad proberen, dan kun je gewoon een Netflix filmpje kijken met het heuvelprofiel en je hartslag in een balkje daaronder.

Overigens heb je daar geen Smart trainer voor nodig, maar automatische weerstand, Strava integratie, de mogelijkheid dat je verschillende softwarepakketten uitproberen kan, dat je als je wil de Galibier kunt beklimmen of een race met vrienden via Zwift. De talloze mogelijkheden en variatie maken het naar m.i. dragelijk.

Het hellingspercentage heeft daar achteraf gezien weinig invloed op dus een Snap/Bushido/Bkool bieden weinig meerwaarde. Een direct drive is leuk omdat je geen (extra) wiel hoeft te wisselen en dat deze mogelijk iets accurater/sneller zijn met wattages en stiller.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 03 nov 2016 07:53

Smart trainer is niet nodig maar wel erg handig en biedt veel fun. Heb zelf nu de Neo hiervoor 2 andere tacxen versleten... en dit is toch iets heel anders.

Met de Neo doe ik alle trainingen uitsluitend met Trainerroad en dat verveelt geen seconde, heel uitdagend kan ik je vertellen :-)
YFood !!!

Plaats reactie