Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wintertips

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 okt 2016 14:52

hoi allemaal,

ik ben van plan regelmatig in de winter te blijven fietsen. wat hebben jullie voor tips ten aanzien van de fiets (ik heb zelf maar 1 fiets, geen winterfiets dus).

ik heb gewoon Vitorria Rubino Pro 25 mm bandjes, zijn andere raadzaam?
welk smeermiddel voor de ketting?
in de winter fietsen is regelmatig schoonmaken. moet ik nog opletten om balhoofdlagers, trapaslagers en of wiellagers vaker te smeren? dus gewoon in de winter een keer openhalen en alles opnieuw in het vet zetten?

verder ben ik nu al in 'wintermodus', dus minder tijd om te fietsen, ik probeer elke week wel wat te blijven doen. ik heb goede verlichting en overschoenen, lange broek, lang ondershirt, softshell overshirt, lange handschoenen en helmmuts. dan moet ik het wel redden tot een paar graden boven nul. onder nul wil ik denk ik niet rijden...weet niet of ik dat zie zitten met gladde wegen e.d.

anyway, nog tips???
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 24 okt 2016 15:12

Belangrijkste tip:

In de winter kun je op de meeste dagen prima fietsen. Mocht het glad zijn, dan wacht je tot het wat later op de dag is, en dan hebben de pekelwagens op de fietspaden hun werk meestal wel gedaan.

Verder moet je soms gewoon gaan. Als je eenmaal bezig bent valt het met de kou (voor mij althans, iedereen reageert anders op koude) wel mee.

Verder:

http://www.fiets.nl/2016/10/21/is-fiets ... -zes-tips/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 okt 2016 15:20

Die bandjes staan niet bekend om hun grip in natte omstandigheden maar lekrijden doe je er niet vaak mee. Ik heb ze vaak gebruikt in de winter en dat ging prima.

Ketting gewoon blijven smeren met wat je nu ook doet.

Ik zou vooral nu nog even voor de winter alles goed in het vet zetten, dat scheelt een hoop slijtage. Als je niet teveel door stortbuien rijdt en je fiets met beleid poetst moet je er wel een winter mee kunnen doen.

Koude, heldere dagen zijn prima om te fietsen, een paar graden vorst maakt niet zoveel uit maar er ligt dan wel vaak zout op de weg dus ook al ziet je fiets er niet echt vies uit kun je hem beter toch even afspoelen.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 okt 2016 15:26

En tips om jezelf te motiveren op de fiets te stappen als kou kleum?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 24 okt 2016 15:58

Ik vind zelf in de vrieskou zo'n nekwarmertje wel fijn

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 okt 2016 16:36

Spatboorden, hoe lelijk het ook is.
Als het echt nat is, zwiept je voorwiel allemaal water (+pekel) op je voorblad, ketting, trapas, balhoofd en voorrem.
Met een spatboord hou je dat grootendeels tegen.

Wel goed opletten met de bevestiging, daar kun je met sommige spatboorden door je lak heen slijten. Even een stukje isolatietape er tussen kan al helpen.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 okt 2016 16:40

Super goede tips. Bedankt ook voor het linkje :mrgreen:
is het fietsen aan het her-ontdekken

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 24 okt 2016 16:43

Inderdaad, helemaal eens met RKN, zo'n buff/nekwarmertje is een must, ik trek hem vanaf 10 graden en lager altijd aan. Ik kan geen andere accessoires verzinnen die voor zo weinig geld zoveel effect sorteren. Verder hele dunne onderhandschoentjes/liners, ook niet de hoofdprijs, verbeteren de koubestendigheid van je handschoenen met flink wat graden. En verder als het richting 0-5 graden of kouder gaat de bekende trucs zoals twee paar niet al te dikke sokken aantrekken met een plastic zakje ertussen. Warmer dan 1 paar dikke sokken.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 24 okt 2016 18:09

Koud douchen!

Warmte went, maar kou ook. Ik heb er al veel profijt van gehad. Je leven wordt een stuk comfortabeler.

Kleding is niet meer zo belangrijk. Dun zomerzweetshirt en dun jack zonder windbreaker is dan voldoende. Als je dan eens met een lekke band staat is dat ook prima te verteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 okt 2016 20:01

Dus als je je lichaam maar genoeg laat wennen aan koude, heb je eigenlijk geen winterkleren meer nodig ?
Dan lijkt het me toch nog altijd net iets fijner om wat winterkledij aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 okt 2016 20:22

Ik neem in de zomer altijd loeihete douches, ik zweet nu helemaal niet meer, zelfs bij 40 graden heb ik het koel, ook met een dikke katoenen trui aan, aan hitte kun je wennen, heerlijk.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 okt 2016 21:09

Sieper schreef:Ik neem in de zomer altijd loeihete douches, ik zweet nu helemaal niet meer, zelfs bij 40 graden heb ik het koel, ook met een dikke katoenen trui aan, aan hitte kun je wennen, heerlijk.
Toen ik in Indonesie woonde had ik ook geen last van de warmte. Een paar wintertips daarentegen om de kou door te komen :winkthumb: ...

Plaats reactie