Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsmetingen Michiel Delva

Gebruikersavatar
Pedaleur_de_Charme
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 05 aug 2016 14:10

De laatste jaren ben ik iets intensiever beginnen met fietsen. Ik leef me vooral uit met lange fietstochten van thuis uit. Maar ik maak ook graag vaak een verplaatsing om te fietsen: Vlaamse Ardennen, Ardennen, Pays de Collines, Vogezen, Franse Ardennen, Luxemburg en als er gereisd wordt naar Frankrijk dan gaat de fiets altijd mee (Provence, Côte d'azur, Perpignan,...). Ik doe niets liever dan ritjes waarin er veel geklommen moet worden.

De laatste tijd begon ik wat last te krijgen aan de linkerknie (knieholte en zijkant van de knie) tijdens de ritjes met veel klimwerk, meestal pas na een uurtje op de fiets. Bleek dat ik waarschijnlijk iets te ver achter het bracket zat. Zitten zoeken naar de juiste positie, want de pijn kwam hevig opspelen voor de reis naar de Provence, waarin heel wat klimwerk op het menu stond. Tijdens mijn eerste ritje deed ik de Col de Murs aan en de pijn was echt verschrikkelijk. Zadel dus nog iets meer vooruit gezet en 2 dagen erna een volgende fietstocht geprobeerd en de pijn was volledig weg aan de knie. Helaas begon ik dan last te krijgen aan de rug. Een héél interessante evenwichtsoefening, maar niet zo leuk om zo te moeten fietsen.

Ik ben dus op zoek naar een goede fietsmeting (regio West-Vlaanderen). Telkens kwam de naam van Michiel Delva hiervoor terug, zijn er forumleden die ervaringen hebben met Michiel Delva en dit willen delen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 aug 2016 02:22

:?:
Laatst gewijzigd door klimmer op 08 aug 2016 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 06 aug 2016 06:56

zijkant knie was bij mij een schoenplaatje welke verschoven was.
T=100

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 aug 2016 09:19

Michiel Delva woont toch bij jou om de hoek? Wat een toeval! Ga je toch een keer langs om kennis te maken.
o'7o

Gebruikersavatar
Pedaleur_de_Charme
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 okt 2015 10:58

Gebruikersavatar Pedaleur_de_Charme 09 aug 2016 14:14

Afspraak gepland, ik ga deze week nog bij hem langs. Ben benieuwd naar het resultaat.

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 26 feb 2020 12:53

sorry, 4 jaar geleden, maar wat was je ervaring met DELVA? ook een afspraak gepland...

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 28 feb 2020 14:18

3j geleden bij Delva langsgeweest en goed geholpen en toch 3j pijnloos kunnen fietsen.

Ondertussen 17kg vermagerd en terug last beginnen krijgen in onderrug, knieën en na een tijdje een slapend gevoel aan de buitenkant rechtervoet. .

Hierop eind vorig jaar bij Alphonse Vermote (ex-prof en broer van Julien ) en bikefitter bij Vitori sportscenter in Zwevegem langsgeweest. Positie op de zelfde fiets als bij Michel Delva werd serieus aangepast.

Zadel 2,7cm hoger en 3cm spacers van onder de stuurpen weggehaald en ook werd het zadel wat meer naar voor verplaatst. Tevens werden de schoenplaatjes anders geplaatst en zijn onder mijn rechter schoen cleat wedges geplaatst. Sindsdien geen enkele last meer bij het fietsen.

Samenvattend
3j geleden heel goed geholpen door Michel Delva maar vermoedelijk door veel te fietsen en natuurlijk 17kg af te vallen geen goeie positie meer.

Nu terug een goede positie door Alphone Vermote en deze heeft mij ook geholpen bij het bepalen van juiste maat fiets en stem/stuur combo afmetingen voor mijn bestelde Ridley Noah Fast Disc.

Zowel bij Michel Delva als bij Alphonse Vermote gaan bovendien profrenners langs voor bikefitting. In het geval van Alphonse Vermote was Xandro Meurisse daar om zijn cross fietsen klaar te zetten toen ik daar ook was.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 28 feb 2020 14:27

pieterm schreef: 28 feb 2020 14:18 3j geleden bij Delva langsgeweest en goed geholpen en toch 3j pijnloos kunnen fietsen.
Dit vind ik een hele rare zin! Wat was nu de bedoeling? Goed geholpen worden en met pijn kunnen fietsen of niet goed geholpen en pijnloos kunnen fietsen?

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 28 feb 2020 14:34

alliance_0 schreef: 28 feb 2020 14:27
pieterm schreef: 28 feb 2020 14:18 3j geleden bij Delva langsgeweest en goed geholpen en toch 3j pijnloos kunnen fietsen.
Dit vind ik een hele rare zin! Wat was nu de bedoeling? Goed geholpen worden en met pijn kunnen fietsen of niet goed geholpen en pijnloos kunnen fietsen?
Bedoelde hier mee dat ik iets meer dan 3jaar geleden langsgeweest ben bij Delva om mijn fiets + schoenen af te stellen (na eerdere rug/knieproblemen) en ik na de afstelling toch 3j pijnloos heb kunnen fietsen tot ik eind vorig jaar ik opnieuw last begon te krijgen bij het fietsen. .

Dus komt er op neer dat de bikefitting bij Delva mij 3j geleden geholpen heeft om pijnloos te kunnen fietsen na de aanpassingen die gebeurd zijn. Maar dat we nu 3j later zijn en ik opnieuw een bike fit laten doen heb om terug pijnloos te kunnen fietsen.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2020 16:59

Als je zadel 2,7 cm te laag wordt gezet is dat heel erg slecht. Dat heeft ook niks met de 17kg te maken.
Campagnolo Ultra Dork

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 mar 2020 17:18

Zo zie je ook maar weer hoe subjectief die bike fittings zijn. Elke bike fitter heeft zo zijn eigen waarheid.
Zadelhoogte lijkt me toch vrij nauwkeurig te bepalen, maar toch kan er dus bijna 3 cm verschil zitten in verschillende positiebepalingen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 mar 2020 17:53

Er zijn verschillende methode om je zadelhoogte te meten. Ter illustratie. https://www.mantel.com/blog/zadelhoogte-racefiets
Bij de laatste methode (holmes) kom ik ook ruim 2cm hoger uit dan bij de eerste twee. Vertel mij dan maar wat de juiste is?
o'7o

Plaats reactie