Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2016 20:14

janlouws schreef:Ben wel eens benieuwd wat het calorieverbruik is bij 3uur D1, 1uur D3(of net onder An drempel) en 10min sprint. En dat vergelijken.

Ik denk dat je 1uur D3 namelijk het meeste verbrand/verbruikt. En dat is dan voornamelijk koolhydraten maar dat komt er dan ieder geval toch niet aan.

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk
Wat is 10 minuten sprinten? Na 30 seconde heb ik het wel gehad.

Als ik je idee waar je met de vraag naar toe wilt goed interpreteer dan zal de conclusie zijn dat je met D1 het meeste verbrandt, simpel weg omdat je dat 't langste vol kunt houden.

Versimpeld zouden de getallen voor mij 200, 300 en 350 Watt zijn. Na een uur D3 rijden heb ik wel een serieus jasje uitgedaan, terwijl ik na 1.5 uur D1 nog fris ben en even veel Kcal verbrand heb.


@athhretjt Weet jij of er wetenschappelijk solide bewijs is dat je meer verbrandt na zeer intensieve inspanningen? Met de theorieën ben ik wel bekend, maar ik heb het nooit onderbouwd gezien met harde cijfers, moet ik ook direct toegeven dat ik er nooit naar gezocht heb. Mijn eigen lichaam bewijst na iedere zware koers wel dat de theorie bij mij in ieder geval klopt, want dan ben ik net een kachel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 sep 2016 20:50

janlouws schreef: Ik denk dat je 1uur D3 namelijk het meeste verbrand/verbruikt.
Ik kan in D3 niet 3x zoveel vermogen trappen (en dus Kcal verbranden) als in D1 hoor ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
stef.l
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:43

Gebruikersavatar stef.l 13 sep 2016 20:43

@amclassic-fan: post-exercise oxygen consumption (EPOC) is uitgebreid beschreven binnen de literatuur. De conclusie is hieruit grofweg dat je voor dit effect minimaal 50% van je VO2 Max dient te rijden, en met een hogere VO2 Max de duur van dit effect toeneemt.

Maar de waarden die hieraan hangen vallen tegen als je puur kijkt naar kcal verbranding. Kijk je naar dit soort studies dan wordt er in éé'n van de verrichte studies bijv. een half uur op high intesity (ca 75% VO2 Max gefiets) en een kcal expenditure van 300 binnen grofweg 20 minuten waargenomen of 50% VO2 Max met een kcal expenditure van 300 binnen 30 minuten. Waarbij EPOC waarden van respectievelijk 30 en 20 kcal worden waargenomen in grofweg het volgende half uur. Versus daadwerkelijk het hele uur fietsen op 50% VO2 Max er een kcal verbruik van 600 is. Dit soort waarden zijn vergelijkbaar binnen diverse studies.

Ook zijn er studies die hebben gekeken naar toenemende duur bij gelijke intensiteit, waarbij een toename in EPOC waarneembaar is. Voor 40 minuten rond 70% VO2 Max een EPOC van circa 80 kcal en voor 80 minuten rond 70% VO2 Max een EPOC van circa 160 kcal.

Dat in het achterhoofd houdende, zul je met 1u D3 dan ook nooit zoveel verbranden als met 3u D1. 1 uur D3 zal op basis van dit soort cijfers een kcal verbruik geven van 900 tijdens de activiteit, gevolgd door een geschatte EPOC van rond de 120 kcal. In totaal neerkomende op circa 1020 kcal. 3u D1 zal met deze cijfers neerkomen op circa 1800 kcal, met hierop ook weer een eigen EPOC waarde. Maar deze zal relatief gezien lager uitvallen. Hierbij natte vinger werk, maar stel 100 kcal. Kom je uit op 1900 kcal in totaal.

Grofweg zal het er ongeveer op neerkomen, wil je zo snel mogelijk hetzelfde kcal verbruik hebben als 3u D1, dan zul je bijv. moeten denken aan 1.45u D3. Het nadeel hierbij echter is wel dat voor veel mensen dit op termijn moeizamer vol te houden is. En lagere intensiteit trainingen voor kcal verbruik dan ook al snel de voorkeur kunnen hebben. Zeker als je nagaat dat je dit feitelijk eindeloos kunt doen. Indien tijd een beperkende factor is, dan zal de voorkeur zich moeten verplaatsen naar hogere intensiteit trainingen van kortere duur om hetzelfde effect te bewerkstelligen. Hoewel om eerlijk te zijn tijd voor vrijwel niemand een echt argument hoeft te zijn. De activiteit van het fietsen is namelijk prima te combineren met andere taken, maar dan moet je er wel voor kiezen om het deels op een trainer te doen.

En ja, het kcal verbruik tijdens Netflix binge watching kan dan erg hoog uitvallen ;).

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 13 sep 2016 20:49

Ik heb eens in Golden Cheetah naar wat ritjes gekeken:
  • 3 uur "endurance" (d1): 1583kJ, gemiddeld 146W en 133bpm
  • 1 uur 4x 10 minuten @FTP: 705kJ, gemiddeld 196W en 160bpm (dit was de Lamarck workout in TrainerRoad)
Slag om de arm: wattage van de 1e rit komt van een Powertap G3 en de 2e van een Tacx Smart, en ik heb van beide om eerlijk te zijn enige twijfel over de betrouwbaarheid.

Beetje context: mijn endurance zone is volgens GC 128-175W en 121-147bpm, tempo is 175-210W en 147-167bpm.

Drie uur in d1 is heel relaxed, dat zou ik zo elke dag kunnen doen als ik de tijd had. Als ik nog eens 4 intervals (48 minuten) aan Lamarck zou knopen dan zou ik er echt behoorlijk doorheen zijn en dan nog heb je minder kcal verstookt; denk niet dat ik dit elke dag zou willen doen...

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 14 sep 2016 09:58

Ik vind deze discussie wel interessant maar heb niet veel met cijfers en weet ook niet veel van wattages en kcal enz. Ik weet wel dat ik nu een jaartje of 10 mtb voor de fun, sinds anderhalf jaar een racefiets erbij en ik ben 8 kilo lichter. Ik doe minder vaak mijn wekelijkse 6-7 km rondje hardlopen, dat tegenwoordig alleen nog maar in de koude, donkere en natte tijden (nov-maart). Dus vanaf april lekker op de racefiets, rondjes van 2-3 uur waarbij mn hartslag stukken lager ligt dan met mtb en ben dus 8 kilo lichter, broekmaat van 34 naar 32, shirts van xl naar l. Dus het is echt vet wat ik ben kwijt geraakt... ik kan niet anders concluderen dat fietsen met een lage, regelmatige hartslag bij mij de meeste kcal verbrand. Met de mtb ben ik meestal 1.5-2 uur onderweg...

-Jorw-
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2016 12:48

-Jorw- 14 sep 2016 11:53

Wel nog een groot verschil tss vet verbranden en kcal verbranden. Stel eens 1 uur in d1 rijden en 1 uur in d3, dan heb evenveel vet verbrandt maar heb je beduidend meer kcal verbrandt in d3. Bij d3 heb je namelijk grotendeels koolhydraten verbrandt waar je bij d1 grotendeels vet verbrandt.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 sep 2016 11:59

Mountainbiken met een lage regelmatige hartslag is mij nog nooit gelukt. Hoe doe je dat?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Pieter883
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jun 2016 08:43
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Pieter883 14 sep 2016 13:06

Als je uit de buurt van je profielfoto komt kan dat überhaupt niet. Maar waarom zou je het willen? Als je echt alleen voor het afvallen wilt gaan, kun je beter op de weg fietsen denk ik.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 14 sep 2016 14:03

vincent75 schreef:Mountainbiken met een lage regelmatige hartslag is mij nog nooit gelukt. Hoe doe je dat?
Ik denk dat je vraag voor mij bedoeld is... ik heb mijn hartslag met mtb-en ook altijd stukken hoger dan met de racer. Maar ik suggereer ook nergens dat dat niet zo is toch!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 sep 2016 14:16

hopjes schreef:
vincent75 schreef:Mountainbiken met een lage regelmatige hartslag is mij nog nooit gelukt. Hoe doe je dat?
Ik denk dat je vraag voor mij bedoeld is... ik heb mijn hartslag met mtb-en ook altijd stukken hoger dan met de racer. Maar ik suggereer ook nergens dat dat niet zo is toch!
Ik snap de sneer richting hopjes ook even niet.

Even wat anders. Is bij veel mensen (in dit topic) afvallen de hoofdzaak bij het fietsen? Of is het juist een leuke bijkomstigheid? Voor mij en velen hier op het forum zal ongetwijfeld het laatste het geval zijn, maar ik zie misschien wel evenveel mensen waarbij (zeker in mijn naaste omgeving) dat andersom is.

Helaas zie ik dan ook vaak -wanneer afvallen de hoofdreden is- dat door een terugslag de motivatie om te fietsen verloren gaat. Of in korte tijd heel veel (teveel) fietsen waardoor de lol er snel af is, of wanneer een doel bereikt is dat er terug gevallen wordt in oude gewoonten of dat het door een tijdelijke stop (blessure, vakantie, feestdagen) moeilijk wordt om de draad weer op te pakken.

Ik ben ook regelmatig te zwaar geweest (ca. 100 kg) en probeerde door sport af te vallen. Eigenlijk heeft dit nooit echt het gewenste effect gehad, tot ik de sport als hobby zag en het afvallen als een bijkomstigheid.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 14 sep 2016 14:26

Ooit ben ik wel begonnen met fietsen voor het afvallen. Toen bleek ik het fietsen zo leuk te vinden dat dit niet belangrijk meer was. Op het moment is het wel zo dat ik bezig ben met afvallen. Doordat ik veel fiets is dit wel gemakkelijker.

Maar met alleen fietsen kom ik er niet. Voeding is natuurlijk ook heel belangrijk.
Biking is Living!

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 14 sep 2016 14:28

afvallen zie ik niet als doel, maar als bijkomstigheid. ik zou graag wat kwijtraken en bewegen helpt daar goed bij. ben sinds het voorjaar dan ook een kg of 5 - 6 kwijt en ik merk wel dat het prettiger fietst, dus ik wil het graag zo houden of er nog iets meer af. maar fietsen is vooral een hobby waar ik veel plezier aan beleef en me veel voldoening geeft na een paar uur lekker buiten rijden. dan is afvallen lekker meegenomen toch?
is het fietsen aan het her-ontdekken

Plaats reactie