Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2016 13:50

@Fietsen?altijd Ik snap niet dat je van fietsen niet af zou vallen. Als je bij jouw voorbeelden niet meer calorieën inneemt dan tijdens de door jouw genoemde maaltijden dan verandert er helemaal niets aan je afvallen. Je kunt met een ontbijt,lunch avondeten patroon ook veel te dik worden, ligt er maar aan wat je naar binnen werkt.
Als je een stabiel gewicht had en je blijft alles hetzelfde doen en je gaat daarbij fietsen (en je daarbij niet volstouwen met allerlei "sport"toevoegingen) dan val je echt wel af. Wil je dat het sneller gaat, ja dan is het wel zo slim om dat pilsje te laten staan.
Ik ben in 3 jaar tijd 17kg afgevallen (van 74 naar 57kg, maar ik ben ook maar 1.57 kort) en dat is voornamelijk gelukt door het fietsen.
Ik ging 3-4 keer per week, maar zelden langer dan 3 uur. Daarbij een beetje hard gelopen, afgewisseld met wandelen, maar ook niet meer dan 3-5km, 2 keer per week.
Nu lijk ik op het punt aangeland te zijn dat mijn gewicht stabiel is.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 31 jul 2016 14:29

Ik heb er niet bijgezet wat je moet eten. Als je slechte eet gewoontes hebt dan zal je die ook moeten veranderen.

Fietsen val je sowieso vanaf maar als je ongezonde eetgewoontes hebt en je veranderd die niet zul je niet echt veel afvallen.

Maar wat ik echt bedoel is dat zo'n specifiek dieet meestal niet nodig is, je kan afvallen en normaal eten zonder bijvoorbeeld droge crackers te moeten kanen.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2016 14:33

Ik ben het dus niet met je eens. Alleen maar droge crackers eten is ook ongezond, maar je zult er echt wel van afvallen. Waar ik het wel met je eens ben is dat een diet helemaal niet nodig is. Gewoon eten wat de pot schaft, een beetje uitkijken wat je tussendoor eet. Regelmatig wat sporten en je komt, vroeg of laat aan een normaal gewicht.
Maar dat is lang niet altijd zo eenvoudig als dat je het even opschrijft. Zeker niet als je een zoetekauw bent.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 31 jul 2016 14:36

Van hardlopen val je veel meer af dan van fietsen. Heb ikzelf ervaren maar wegens rugklachten het hardlopen moeten staken .Ik was 2 kg op 5 dagen kwijt. :mrgreen:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 31 jul 2016 14:38

Jans schreef:Ik ben het dus niet met je eens. Alleen maar droge crackers eten is ook ongezond, maar je zult er echt wel van afvallen. Waar ik het wel met je eens ben is dat een diet helemaal niet nodig is. Gewoon eten wat de pot schaft, een beetje uitkijken wat je tussendoor eet. Regelmatig wat sporten en je komt, vroeg of laat aan een normaal gewicht.
Maar dat is lang niet altijd zo eenvoudig als dat je het even opschrijft. Zeker niet als je een zoetekauw bent.
Idd droge crackers eten is ook ongezond maar als je ziet wat sommige zogenaamde diëten voorschrijven....
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2016 15:58

ottorongo schreef:Van hardlopen val je veel meer af dan van fietsen. Heb ikzelf ervaren maar wegens rugklachten het hardlopen moeten staken .Ik was 2 kg op 5 dagen kwijt. :mrgreen:
En dat geloof je zelf? Broodje aap verhaal. Of liep je 5 dagen achter elkaar 2,5 uur hard?
Je was misschien wel 2kg gewicht kwijt, maar niet 2kg vet.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 31 jul 2016 16:19

iedere actieve sport is goed voor "dikkertjes" , maar er zijn er maar weinig "de beste" ( en dan nog is t persoonlijk).
Zelf wel geprobeerd hard te lopen, maar dat hou ik "joggend" niet lang vol, in beste geval is het 1 km joggen, en dan halve km wandelen etc etc , en hoe langer de afstanden hoe meer er % gewandeld word ;)
In de winter doe ik zo wel hike-tochten ( dus met stukken joggen erin over " onverhard" voor minder gewichtsbelasting door extra demping van ondergrond) tot max 30 km afstand met 7 a 7,5 kmpu gemiddeld, en/maar ben dan helemaal op en kom thuis de trap niet meer op : op de fiets kan ik zo 5 uur wegtrappen, en de dag erop weer, mocht ik dat willen.
Met hardlopen/joggen gaat mijn hartslag ook veel meer omhoog, ver boven mijn omslagpunt(=165), met fietsen hoef ik mij minder in te spannen en hoef, als ik wil, niet boven de 160 uit te komen voor toch nog fatsoenlijk tempo (28+), al is mijn gemiddelde bij langere tochten eerder richting de 135.

En wat eten betreft : We begrijpen allemaal wel wat nu eigenlijk normaal gezond eten is, en dat frikandellen speciaal met frites met lunch en s'avonds bier met snacks daar niet bij horen, net als 3 bussen energiedrank voor een ritje van 24 km met de Ebike.
( maar gekscherend zou je ook op een frikandellenmenu kunnen afvallen, zolang je maar meer verbrandt dan dat je naar binnen werkt.)
... Ben zelf ook niet heilig, en sla nog wel eens ontbijt over, of eet nog erg laat wat ...

Snelle kg-wisselingen zijn vaak niet alleen vet, maar ook de vochthuishouding/zoutniveau en/of je maag/darmvulling.
voorbeeld: Als je 5 kg komkommer eet, ben je tijdelijk 5 kg zwaarder, maar een dag later ben je dat ook allemaal weer kwijt ;)
( en waarschijnlijk iets afgevallen door gebrek aan echte voeding, goed doorgespoeld systeem en het vaak naar de wc moeten lopen ;) )

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 31 jul 2016 17:40

Bij was het niet zozeer het gewicht, maar het cholesterol de reden om kritisch naar mijn eten te kijken. Volgens de BMI zat ik ergens midden in het goede gebied. Ondertussen zit ik nu richting de laagste waarde. Ik heb wel gemerkt dat ik dat "moet af en toe kunnen" idee toch vooral niet moet doen. Héél af en toe kan misschien nog net. Dat betekent dat ik nu nog meer gebak en dergelijke op het werk laat passeren dan eerder. Ook ben ik van halfvolle zuivel vrijwel geheel overgestapt op mager.

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 31 jul 2016 20:12

GJEvK schreef:
hayes schreef:Ik woog enkele jaren geleden ook 100+.
Toen ik begon fietsen, gingen er wel wat kilo's af, maar heel beperkt.

Pas toen ik begon hardlopen, vlogen ze er plots af. IK ben dan wel blijven fietsen, heb heb er langzaam wat fitness bovenop gedaan. Uiteindelijk van 102 naar 82 kg geraakt. Sindsdien jojo ik wel wat. Momenteel, na twee weken vakantie staat er 85 op de weegschaal.

Weet ik weer waarom ik sport de komende weken...
Volgens mij ben je hardlopend wat meer in je vetverbrandingszone als wanneer je fietst. Of iig, fietsen doe je makkelijk te snel. En dan verbrand je wel veel kcal maar als je voldoende bij-eet, verbrand je alsnog wat minder vet en dat wil je kwijtraken.

Mijn probleem is eerder dat ik na een goede tocht kan eten wat ik wil, maar nooit het gevoel heb dat ik voldoende heb gegeten. Erg lastig om het dan toch te beperken, want heel de middag/avond een honger gevoel is echt wel klote.
mmm ik heb juist het omgekeerde. Met hardlopen zit ik heel snel in een hoge zone, met fietsen moet ik daar toch wel mijn best voor doen

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2016 20:29

Ik heb dezelfde ervaring als jij @bever. Als ik ga lopen is mijn hartslag heel snel torenhoog, en dat komt bij mij niet door de snelheid.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 31 jul 2016 21:33

Bij mij hetzelfde. Bij lopen is mijn hartslag snel hoger dan bij fietsen. En na een uur hardlopen ben ik er wel klaar mee, en dan loop ik echt rustig, 9,5 km per uur. Fietsen kan ik zo lang ik wil, meestal drie uur met een lagere hartslag. Ik merk ook in periodes waarin ik meer fiets dan loop, dat ik sneller afval.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 31 jul 2016 21:37

Met lopen (en bergop fietsen) is je omslagpunt hoger dan bij fietsen en dus ook je maximale hartslag. Je kunt dus je trainingszones voor fietsen niet gebruiken voor hardlopen. Die wijken wat af. Bij mij is mijn omslagpunt voor fietsen 159 en voor hardlopen 167.
o'7o

Plaats reactie