Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 31 aug 2016 23:56

Er vanuit gaande dat je niet alleen maar rondje fietst maar ook probeert een beetje gericht te trainen, dan train je volgens plan of in een vermogenszone of in een hartslagzone. Als je meer vermogen kan produceren, dan gaat of het vermogen in je vermogenszones omhoog of kan je meer vermogen bij een bepaalde hartslag trappen. En dat betekent dus dat je meer vermogen levert en dus gebruikt tijdens een vergelijkbare training dan een half jaar geleden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 01 sep 2016 06:26

ruud_k schreef:
Wolfhound32 schreef:Ik ben de afgelopen 3 jaar bijna 20 kg kwijt geraakt, maar zit eigenlijk nog met de laatste 3-5 kg. Die gaan er maar niet af. Gaat het mij helpen om vaker met een lage hartslag te gaan rijden? (Woon-werk bijvoorbeeld)
Doe je al aan krachttraining of heb je dat reeds overwogen ?

Door het doen van krachttraining verbrand je ook de meeste calorieen in rust toestand. Vaker met een lagere hartslag rijden zet helaas geen zoden aan de dijk voor de gemiddelde recreant.

De "naverbranding" van een krachttraining duurt gemiddeld tot 48 uur...
De "naverbranding" van een fietstraining tot gemiddeld 8 uur...

En nee, als je 2x per week gerichte krachttraining doet krijg je echt niet meteen spierballen en kom je ook geen kilo's spiermassa aan.
Nee, ik doe inderdaad (nog) geen krachttraining. Wellicht gaat dat me helpen. Doe moeite van het uitproberen waard. Thanks!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Lupstra
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 mei 2016 12:24

Lupstra 01 sep 2016 09:22

ruud_k schreef:
runcyclerun schreef:
GJEvK schreef:Pff kan er niet wat duidelijkheid en ook eenduidigheid komen? Aan de ene kant moet je vaak een klein beetje eten. En blijkbaar wil je alvleesklier liever niet te vaak wat te eten... Pfff...

herstel: chocomelk. Staat op Fiets.nl dus het is waar :) Wel de halfvolle die is minder vet :)
Neee :-) niet minder vet. Vet is juist goed :-)))
Yes, vet is goed !

Iedereen hamert altijd alleen maar op koolhydraten en suikers, maar die meuk is zo verbrand door je lichaam (kijk maar eens naar de verbrandingswaarde tussen vet en koolydraten).
Ik moet het ook niet zo van de Koolhydraten hebben, meeste dagen zit ik rond de 205 gram koolhydraten, 180 gram eiwitten en 55 gram vet, het werkt voor mij iig goed.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 01 sep 2016 10:42

Wolfhound32 schreef:
ruud_k schreef:
Wolfhound32 schreef:Ik ben de afgelopen 3 jaar bijna 20 kg kwijt geraakt, maar zit eigenlijk nog met de laatste 3-5 kg. Die gaan er maar niet af. Gaat het mij helpen om vaker met een lage hartslag te gaan rijden? (Woon-werk bijvoorbeeld)
Doe je al aan krachttraining of heb je dat reeds overwogen ?

Door het doen van krachttraining verbrand je ook de meeste calorieen in rust toestand. Vaker met een lagere hartslag rijden zet helaas geen zoden aan de dijk voor de gemiddelde recreant.

De "naverbranding" van een krachttraining duurt gemiddeld tot 48 uur...
De "naverbranding" van een fietstraining tot gemiddeld 8 uur...

En nee, als je 2x per week gerichte krachttraining doet krijg je echt niet meteen spierballen en kom je ook geen kilo's spiermassa aan.
Nee, ik doe inderdaad (nog) geen krachttraining. Wellicht gaat dat me helpen. Doe moeite van het uitproberen waard. Thanks!
Idee van krachttraining is dat je wat meer spieren (spierweefsel) kweekt waardoor je je metabolisme versnelt. Maar ik denk dat je het meer moet zoeken aan de innamekant: Kijk eens kritisch naar wat je naar binnen werkt en die laatste kg's gaan er ook af...
older Budweiser

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 01 sep 2016 16:33

Misschien Spinning overwegen? Nogal intensief en je verbruikt dus heel veel calorieën in dat 1e uurtje. En de 'naverbranding' is ook redelijk hoog. Toch?

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 sep 2016 22:42

janlouws schreef:Misschien Spinning overwegen? Nogal intensief en je verbruikt dus heel veel calorieën in dat 1e uurtje. En de 'naverbranding' is ook redelijk hoog. Toch?
vetverbranding bereik je juist door op een wat lagere intensiteit lange trainingen af te werken

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 sep 2016 23:28

Bij intensief sporten ga je wel degelijk meer vet verbranden maar de efficiëntie tav de geleverde inspanning is minder. Een uur intensief sporten geeft doorgaans toch meer vetverbranding dan een uur rustig sporten.

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 01 sep 2016 23:34

gene schreef:Bij intensief sporten ga je wel degelijk meer vet verbranden maar de efficiëntie tav de geleverde inspanning is minder. Een uur intensief sporten geeft doorgaans toch meer vetverbranding dan een uur rustig sporten.
Zeker niet waar. Hoe hoger de intensiteit hoe hoger het percentage glycogeen dat je aanspreekt voor je energie. Hoe lager de intensiteit hoe lager het percentage glycogeen en hoe hoger het vetgehaltepercentage. Een uur intensief sporten vraagt meer energie dan een uur rustig sporten maar daarom heb je in dat uur sporten niet meer vetreserves aangesproken.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 sep 2016 23:59

Als je tijdens intensief sporten 200 kcal verbrandt en daarvan is 60% vetverbranding, dan verbrand je nog altijd meer vet dan als je tijdens rustig sporten 100 kcal verbrandt met 100% vetverbranding. Daarnaast schijnt na een intensieve training de verbranding langer door te lopen, waardoor je nog meer "winst" hebt.

Maar daar tegenover staat dat je een rustige training langer vol kan houden en zeker ook niet onbelangrijk, dat je herstel na een rustige training veel korter is en je dus vaker kan trainen. En als je beter wilt worden en daarom ook traint is afwisseling sowieso wel verstandig :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 sep 2016 01:31

Bij een rustige duurtraining verbrandt je RELATIEF meer vet.
Bij zwaardere training verbrandt je ABSOLUUT meer vet
Relatief : gezien de verhouding verbruik vet/koolhijdraten = verhoudingsgewijs meer vet dan koolh.
Absoluut : verbruik meer koolh. dan vet maar nog steeds meer vet dan bij een rustige duurtr.Berekend over dezelfde
afstand of duur.(Veel te vaak gelezen om hierover te twijfelen)

Lupstra
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 mei 2016 12:24

Lupstra 02 sep 2016 08:06

Wat is rustig en wat is intensief, ik vind D2 bijvoorbeeld nog helemaal niet zo intensief, dat word pas intensief na uren fietsen. D3 misschien?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2016 08:37

Onderste helft D2 verbrand je 't meeste vet (absoluut gezien), ga je een uur vol gas rijden dan kan je lichaam alleen genoeg zuurstof naar de spieren krijgen om glycogeen (suiker dus) te verbranden. Om vet te kunnen verbranden is veel meer zuurstof nodig en dat is simpelweg niet beschikbaar als je erg intensief rijdt (zeg D3 en daarboven).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie