Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewicht, fietsen en afvallen.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 02 sep 2016 09:44

Klinkt heel logisch, maar zo simpel is het echt niet. Voor het meeste effect is zware inspanning (HIIT) toch echt veel effectiever, eventueel gecombineerd met duurtraining

Hint: het gaat niet alleen om de vetverbranding gedurende de inspanning.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2016 09:49

Maar ja 6 dagen in de week HIT training doen, mijn lichaam kan veel hebben, maar dat is toch niet echt een optie.

Uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat gewoon gevarieerd fietsen het beste is. Een keer rustig, keer HIT intervallen, eens een blokken training, enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 02 sep 2016 09:53

Ja, daar heb je gelijk in, maar dat is heel wat anders dan je hierboven suggereert.
Belangrijkste is, dat ook als je vooral vet wil verbranden, je ook regelmatig zware inspanning doet. Wekenlang duurtraining als advies is echt achterhaald.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 sep 2016 19:01

Was je wat kwijt dan?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 sep 2016 19:42

conditie vermoedelijk?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 sep 2016 19:57

SqueeZer schreef:Wat ze mij altijd wijsgemaakt hebben is dat je vet pas vanaf een half uur inspanningen leveren begint te verbranden.
Lijkt me dat er een 'lichtelijke' vorm van miscommunicatie is geweest en men eventueel gezegd heeft dat na zo'n 1 1/2 uur (en dus niet een half uur....1 tje vergeten?) van zware inspanning je energie levering voornamelijk over gaat op vetverbranding aangezien na zo'n 1 1/2 a 2 uur zware inspanning je glycogeen echt wel op is.
Man met de hamer.

Vet verbrand je altijd en zeker bij lage intensiteit. Wat dat betreft is het lichaam slim en spaart glycogeen voor als er veel vermogen vrijgemaakt moet worden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 sep 2016 21:32

Hoe zit dat dan bijvoorbeeld met ritjes waar je 4/5 sprintjes evenredig verdeeld over 3/4 uur fietsen?

Laten we een praktijk voorbeeld nemen van 5 Strava segmentjes van 1km waar je tot de max gaat, met iedere keer 20km herstel (hartslag 65% van max) er tussen. In feite heb je dan een zeer intensieve training, met een gemiddelde hartslag ruim binnen de D1 zone.

Ben je dan aan het vet verbranden, verbruik of spaar je glycogeen, moet je dan veel suikers eten onderweg of? Het is geen HIT of interval training, maar ook geen duurrit. Toch lijkt dit me een veel voorkomende 'training' en ook vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld een Sagan rijdt in de tour om zo de groene trui te halen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 sep 2016 21:49

ypuh schreef:Hoe zit dat dan bijvoorbeeld met ritjes waar je 4/5 sprintjes evenredig verdeeld over 3/4 uur fietsen?

Laten we een praktijk voorbeeld nemen van 5 Strava segmentjes van 1km waar je tot de max gaat, met iedere keer 20km herstel (hartslag 65% van max) er tussen. In feite heb je dan een zeer intensieve training, met een gemiddelde hartslag ruim binnen de D1 zone.

Ben je dan aan het vet verbranden, verbruik of spaar je glycogeen, moet je dan veel suikers eten onderweg of? Het is geen HIT of interval training, maar ook geen duurrit. Toch lijkt dit me een veel voorkomende 'training' en ook vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld een Sagan rijdt in de tour om zo de groene trui te halen.
Tijdens die sprintjes ga je over je omslagpunt dan verbrand je volgens mij niets,qua voeding moet je met 1 reepje het kunnen redden en goed gevulde bidons.intensieve training is een groot woord in mijn ogen want hoe lang doe je over die 1 kilometer?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 03 sep 2016 00:09

ottorongo schreef:Bij een rustige duurtraining verbrandt je RELATIEF meer vet.
Bij zwaardere training verbrandt je ABSOLUUT meer vet
Relatief : gezien de verhouding verbruik vet/koolhijdraten = verhoudingsgewijs meer vet dan koolh.
Absoluut : verbruik meer koolh. dan vet maar nog steeds meer vet dan bij een rustige duurtr.Berekend over dezelfde
afstand of duur.(Veel te vaak gelezen om hierover te twijfelen)
Dit is de enige correcte uitleg inderdaad ! En een van de best bewaarde geheimen voor de massa... helaas...
Die doen allemaal aan D1 tochtjes, appelgebakje tussendoor en zich maar blijven afvragen waarom ze zo'n bourgondisch lichaam blijven houden :lol:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 sep 2016 00:54

Alleen zijn die zondagochtendtochtjes met de groep en appelgebak halverwege meestal geen D1 ritjes :lol:

Trouwens een bourgondisch lichaam krijg je niet van D1 ritjes maar van meer kcal innemen dan verbranden. En als je door D1 te gaan trainen meer verbrandt dan inneemt val je af en als je ondanks D2 of D3 trainingen nog steeds meer inneemt dan je verbrandt, dan val je niet af.

Sporten is een prima hulpmiddel om af te vallen, maar uiteindelijk gaat het erom dat je meer verbrandt dan je inneemt en dat kan je op allerlei manieren invullen. En als je wilt trainen, dan moet je zorgen voor goede afwisseling tussen conditie en kracht en aangepast aan je doelen. Veel simpeler dan dat gaat het niet worden ben ik bang. En al die verpisserij van mijn methode is beter dan de jouwe laat je maar lekker over aan Sonja Bakker en consorten...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 sep 2016 12:12

nijkie schreef: Tijdens die sprintjes ga je over je omslagpunt dan verbrand je volgens mij niets
Als dát eens zou kunnen :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 sep 2016 13:23

scepticus schreef:
nijkie schreef: Tijdens die sprintjes ga je over je omslagpunt dan verbrand je volgens mij niets
Als dát eens zou kunnen :mrgreen:
Zodra die over zijn ftp heen gaat zal de zuurstof toevoer minimaal zijn en dat heb je toch nodig voor verbranding van suikers?
Uiteraard kan ik het verkeerd interpeteren maar 1 km sprint is rond de 90sec? Bij een gem van 40km/u dacht ik.
Dan zal die iets verbranden.
Maar ik weet dat jij er veel meer verstand van hebt dus ben benieuwd naar iedere andere uitleg.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie