Hartslag berekenen voor zones
Nu fiets ik zelf al een tijdje met de standaard berekening van mijn hart computer maar ik denk zelf dat ik dat deze berekening niet klopt. Mijn max hartslag zou namelijk 189 zijn maar ik heb gefietst met een hartslag van 181 wat ik maximaal haalde na anderhalf uur tijdens maximaal fietsen en ik kon denk ik niet meer sneller fietsen. Is nu niet mijn maximale hartslag 181 of toch die 189?
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je haalt geen maximale hartslag door 1.5 uur voluit te gaan rijden. Je max haal je door een heuvel te zoeken, pak 'm beet 1 minuut voordat 't heuveltje begint hard gaan rijden en dan een lange sprint trekken. Je kiest je tempo zo dat je het niet tot bovenop volhoud, maar je dus helemaal kapot kan rijden.
"standaard" berekening > dat dus .....Lupstra schreef:Nu fiets ik zelf al een tijdje met de standaard berekening van mijn hart computer maar ik denk zelf dat ik dat deze berekening niet klopt. Mijn max hartslag zou namelijk 189 zijn maar ik heb gefietst met een hartslag van 181 wat ik maximaal haalde na anderhalf uur tijdens maximaal fietsen en ik kon denk ik niet meer sneller fietsen. Is nu niet mijn maximale hartslag 181 of toch die 189?
Wat amclassic zegt.
Maar, je max hartslag is ook niet altijd gelijk (of nou ja, misschien is de max wel gelijk maar hangt het van je vermoeidheid af of je in de buurt komt of niet). Ik heb 2,5 jaar lang met een max van 181 gereden maar in juni in Italie vertelde Garmin me heel trots dat ik een nieuwe maximale hartslag had gehaald (189).
En de standaard berekening is een gemiddelde, en klopt bij veel mensen daarom niet. Ongeacht de manier waarop je je max bepaald, zou 181 heel goed de waarheid kunnen zijn ook al is dat volgens de standaard formule voor jouw leeftijd 189.
Maar, je max hartslag is ook niet altijd gelijk (of nou ja, misschien is de max wel gelijk maar hangt het van je vermoeidheid af of je in de buurt komt of niet). Ik heb 2,5 jaar lang met een max van 181 gereden maar in juni in Italie vertelde Garmin me heel trots dat ik een nieuwe maximale hartslag had gehaald (189).
En de standaard berekening is een gemiddelde, en klopt bij veel mensen daarom niet. Ongeacht de manier waarop je je max bepaald, zou 181 heel goed de waarheid kunnen zijn ook al is dat volgens de standaard formule voor jouw leeftijd 189.
Uh.. 189 in plaats van 181 is een enorm verschil. Indien je niet vermoeid ben moet je met een maximale inspanning van 1 tot 2 minuten na warming up toch wel binnen een paar slagen van je maximum komen. Weet je zeker dat het niet een foutmeting is?
Misschien was ik te vermoeid voor mijn meting (paar jaar terug). Ik geloof dat die 189 wel waar is, dat was knap heftig. Zo diep ga ik normaal nooit (als ik al compleet vol ga, kom ik zelden boven de 175 uit, en zeker niet voor langer dan 2 seconde... ).athhretjt schreef:Uh.. 189 in plaats van 181 is een enorm verschil. Indien je niet vermoeid ben moet je met een maximale inspanning van 1 tot 2 minuten na warming up toch wel binnen een paar slagen van je maximum komen. Weet je zeker dat het niet een foutmeting is?
Ik zat gemiddeld op 161bpm, alleen op het laatst wilde ik mezelf ff uitputten over een kort stukje en toen kwam mijn hartslag op max 181. Ik zal eens anders gaan testen want op de fiets krijg ik mijn hardslag lang niet zo hoog als tijdens een stuk rennen, dus misschien is testen met rennen een optie want ik heb hier alleen de vam berg waar ik eigenlijk niet tegenop mag fietsen voor een maximale hartslag test. En anders maar bij een sportarts, of moet ik er niet te nauw na kijken als recreatief fietser?
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nee, want met hardlopen is de belasting anders en zijn de hartslagzones dus ook anders dan op de fiets.
Hoe ingewikkeld is het nu om gewoon rustig naar een heuveltje te fietsen (of desnoods een hoog viaduct)? Voor de heuvel de gaskraan vol open te draaien en dan een lange sprint in te zetten in een tempo dat je niet tot de top vol gaat houden?
Hoe ingewikkeld is het nu om gewoon rustig naar een heuveltje te fietsen (of desnoods een hoog viaduct)? Voor de heuvel de gaskraan vol open te draaien en dan een lange sprint in te zetten in een tempo dat je niet tot de top vol gaat houden?
Ik zou uberhaupt niet teveel focussen op maximum hartslag en de zones berekenen t.o.v. het omslagpunt, dat is veel stabieler.Lupstra schreef:Ik zat gemiddeld op 161bpm, alleen op het laatst wilde ik mezelf ff uitputten over een kort stukje en toen kwam mijn hartslag op max 181. Ik zal eens anders gaan testen want op de fiets krijg ik mijn hardslag lang niet zo hoog als tijdens een stuk rennen, dus misschien is testen met rennen een optie want ik heb hier alleen de vam berg waar ik eigenlijk niet tegenop mag fietsen voor een maximale hartslag test. En anders maar bij een sportarts, of moet ik er niet te nauw na kijken als recreatief fietser?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik vermoed dat mijn omslagpunt iets van 165-170 is want dan hou ik het nog redelijk vol maar raak ik ook langzaam vermoeid na een poosje en kan dan nog redelijk praten en krijg geen zware benen, klopt dat ongeveer? Ik wissel iedere rit wel veel af. Rustig fietsen 2,5+ uur op 125-130 gemiddeld bpm iets sneller maar nog niet vermoeiend 2-2,5 uur op 140-145bpm uur en soms nog wat sneller voor 1,5 uur waar bij ik tegen vermoeidheid aan hang maar vol kan houden en nog energie over heb maar dat laatste doe ik maar af en toe. Ik heb nog niet langer dan 2,5 uur gefietst vanwege mijn achterste die nog redelijk aan het zadel moet wennen,
Al weet je je max hartslag leuk en aardig maar omslagpunt is veel belangrijker.
De tijd dat je boven omslagpunt fiets is heel erg weinig.
Je verzekering voorgoed waarschijnlijk een test bij een sma voor een groot gedeelte.
Maar als je nog niet langer dan 2,5 uur gefietst hebt zou ik me maar meer bezig houden met duurtaining om een stevige basis te leggen en van daar uit verder kijken.
Als tip focus je niet op snelheid zegt (weinig )over je inspanning qua belasting.
De tijd dat je boven omslagpunt fiets is heel erg weinig.
Je verzekering voorgoed waarschijnlijk een test bij een sma voor een groot gedeelte.
Maar als je nog niet langer dan 2,5 uur gefietst hebt zou ik me maar meer bezig houden met duurtaining om een stevige basis te leggen en van daar uit verder kijken.
Als tip focus je niet op snelheid zegt (weinig )over je inspanning qua belasting.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Allemaal bedankt voor de input, ik ga sowieso eerst de duur verhogen, dat is voor mijn achterste wat minder maar mijn benen en conditie kunnen makkelijk een uurtje extra er boven op hebben dus 3,5 uur moet makkelijk lukken, dit ga ik echter maar 1 keer per week toepassen want ik doe ook nog aan krachtraining en mijn lichaam is ook rust nodig. Ik fiets meestal op de dagen dat ik upperbody train, dat is 2 keer per week en in het weekend doe ik de langere ritten omdat ik dan ook alle tijd er voor heb en dan ben ik ook weer goed hersteld.
Na hoe lang fietsen ga je spierweefsel verbranden, of gebeurt dat alleen als je de glucose in de het lijf op hebt, en kan je als nog zo lang door fietsen als je wil door voldoende er bij te eten om spiereiwit verbranding te voorkomen, dat is namelijk iets wat ik absoluut niet wil bij iedere training.
Edit
Mijn gewicht is wel afgenomen nu ik weer meer fiets vanaf 27 mei, ik woog toen rond de 75kg en nu rond de 72kg en ik denk dat het nog wel minder wordt gezien ik nog niet helemaal droog getraind ben.
Na hoe lang fietsen ga je spierweefsel verbranden, of gebeurt dat alleen als je de glucose in de het lijf op hebt, en kan je als nog zo lang door fietsen als je wil door voldoende er bij te eten om spiereiwit verbranding te voorkomen, dat is namelijk iets wat ik absoluut niet wil bij iedere training.
Edit
Mijn gewicht is wel afgenomen nu ik weer meer fiets vanaf 27 mei, ik woog toen rond de 75kg en nu rond de 72kg en ik denk dat het nog wel minder wordt gezien ik nog niet helemaal droog getraind ben.