Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips voor Randoneurs

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 dec 2016 20:04

Ja ik ben ook niet van de schema's. Ik doe liever m'n eigen ding en luister naar m'n lichaam wanneer ik gas geef of er een rustig ritje van maak.

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 07 jan 2018 20:25

Schopje.

Ik ga m2v rijden. :winkthumb:

Dus hoe hoeveel broeken zal ik meenemen???
Wassen jullie onderweg?
En drogen dan?

Mijn langste tocht was 600km.
1 maal gedaan.
Ben dus geen ervaren randoneur.
Wil in de aanloop naar m2v toch paar lange (400km en langer) proberen in te plannen.
Of 2x 350/400km achter elkaar.

Afvallen en hm opzoeken staan ook op het programma.

Iemand nog meer tips en/of trucks??
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 07 jan 2018 20:55

Met overnachtingen onderweg zul je best kans krijgen om je broeken te wassen en te drogen. Maar het kan geen kwaad om er gewoon genoeg mee te nemen. Vier tot vijf?

Als je uitgaat van ongeveer 300 kilometer per dag is het een goed streven die afstanden te trainen wat verder in het voorjaar. Ik weet niet wat jij zelf tijdens M2V wilt doen? Meer dan die afstand per dag?

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 07 jan 2018 21:42

Hoeveel broeken had je mee voor de 600km? Ik zou dat aantal maal twee doen, en dan eentje extra.

Als voorbereiding zou ik gewoon brevetten rijden, in ieder geval één hele serie.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 07 jan 2018 22:31

Meer dan twee broeken is luxe. Als er bagagevervoer is, maakt dat allicht minder uit. Ik gebruik normaal een broek om te fietsen en een ander als reserve. Bij het douchen de broek zonodig meewassen. Als hij niet snel genoeg droog is, verder laten luchten op de zadeltas (zorg dat-ie goed vastzit).
Ter lichamelijke voorbereiding is een goede basisconditie naar mijn idee nuttiger dan per se streven naar lange ritten. Een week van 5x50Km loont in de regel meer dan 1x300km. Af en toe een brevet is uiteraard nooit weg.
Mentaal vind ik meerdaagsen overzichtelijker dan een 600, omdat je sowieso slaappauzes moet inlassen en het dus in ritten van 250-400km te doen is.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 jan 2018 23:43

Bij een rit met bagdrop kijk ik naar het formaat van de bagdrop. Bij Merselo-Verona zal die voldoende zijn om voor onderweg 3 sets koerskleding mee te nemen + 1 reserve set warme kleren. Voor iedere etappe neem ik een nieuw setje gewone koerskleding. Indien nodig vervang ik ook m'n lange overbroek en het lange mouw overshirt. Maar dat zal vermoedelijk niet nodig zijn aangezien het dan augustus is.
Belangrijk is te trainen op 2 opeenvolgende ritten met een korte slaappauze. Dus gewoon eens een keer van bij jou uit naar Noord-Frankrijk rijden, daar iets rond 2-3 uur 's nachts aankomen bij een F1 hotel, slapen en om een uur of 6-7 weer de fiets op om terug naar huis te rijden. Dan heb je zowel afstand getraind als het kort slapen.
Een paar keer in de voorbereiding de Hoge Venen en/of de Eifel in voor een dagrit is ook handig, dit om de lange klimmen te leren. Van bij jou uit is dit prima te doen om 's ochtends met de trein of auto naar bijv Heerlen of Maastricht te reizen om van daaruit een rondje Hoge Venen te doen.
Daarnaast 1 of 2 nachtritten van 200km in Eifel en Ardennen. Het 's nachts afdalen zul je moeten leren en dat doe je door het te doen. Dus hetzelfde als voor een trainingsrit Hoge Venen, trein naar het zuiden en dan daar een rondje fietsen, maar nu met avondstart.
Wat pittiger maar ook goed voor juli zou het superbrevet in de Ardennen zijn. Logistiek nog goed te doen en een prima training voor alle genoemde punten.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 jan 2018 21:32

Zelf ook een newbie, maar op fietsvakanties gaat er één extra fietsbroek mee. Grote verschil is dat ik dan voldoende tijd heb om broeken te wassen en te drogen (want ik fiets dan max. 7/8 uur per dag).

Nemen jullie dan ook verschillende soorten broeken mee (om het een beetje te kunnen afwisselen mochten er irritaties ontstaan bij één type broek)?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 jan 2018 22:59

Ik heb op vakanties dan weer 3-4 broeken bij me, maar ook dan fiets ik graag 10 uur per dag en kan niet iedere nacht kleren wassen.
Ik kies zelf voor 4x dezelfde broek, dat is omdat ik een type heb gevonden dat goed bij m'n kont en zadel past.

Gei-Kek01
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 mar 2016 13:18

Gei-Kek01 10 jan 2018 21:10

Zal eens proberen paar brevetten in Maassticht te rijden.
(en dan zondag daar nog een rondje)

De extra uitdaging zit bij mij ook in de tijd vrij maken om te fietsen.
(Vrouw kinderen werk etc)

Paar goede broeken extra is dus geen overbodige luxe dus daar gaan we ook in investeren :winkthumb:

Bedankt voor alle tips
What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als een feesie gemist

wdfl
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 10 jan 2018 21:36

Gei-Kek01 schreef: 10 jan 2018 21:10 Zal eens proberen paar brevetten in Maassticht te rijden.
(en dan zondag daar nog een rondje)

De extra uitdaging zit bij mij ook in de tijd vrij maken om te fietsen.
(Vrouw kinderen werk etc)

Paar goede broeken extra is dus geen overbodige luxe dus daar gaan we ook in investeren :winkthumb:

Bedankt voor alle tips
ah das een kwestie van afspraken maken.
hier poging tot 1 brm per maand, de rest van de ritten enkel in de voormiddag in 't weekend en tijd houden om samen erop uit te trekken.
vrouw ook es laten op stap gaan met vriendinnen en thuis een dag op de kids passen, ...
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 11 jan 2018 10:48

Gei-Kek01 schreef: 07 jan 2018 20:25Ik ga m2v rijden. :winkthumb:
Lucky you, ik was te laat met inschrijven en sta op de wachtlijst.

Gei-Kek01 schreef: 07 jan 2018 20:25 Dus hoe hoeveel broeken zal ik meenemen???
Gezien de 40 liter aan bagage die de organisatie voor je van overnachting naar overnachting vervoert zou ik drie broeken in je tas doen. Mits dat alledrie broeken zijn waarvan je weet dat je er een hele dag lekker in kunt fietsen. Als je geen vier goede broeken hebt dan is wassen bij aankomst en in droge handdoek inpakken in je tas voordat je die afgeeft een prima alternatief.

Bij het rijden van LEL had ik in beide dropbags een fietsbroek. Na 240km (in Louth) gewisseld van broek, doorgereden naar Brampton (550km) daar broek gewassen, geslapen en met de andere broek het rondje Brampton-Edinburgh-Brampton gereden. Daar geslapen en bij vertrek de inmiddels droge broek aangedaan, met de andere broek in de fietstas. Een gedeelte van de terugweg heb ik met twee broeken over elkaar gereden... (en de "eerste" fietsbroek verder niet meer gebruikt).

Ik heb in Noorwegen/Zweden/Denemarken een "self supported" 1000km brevet gereden en had toen één extra fietsbroek in mijn fietstas. Onderweg de eerste broek een keer gewassen.

Bij lange ritten vind ik het prettig om wat smeersel (van Assos, andere merken zijn vast even goed) op strategische plekken aan te brengen om wrijving te verminderen.

Een ligstuurtje is fijn om een fietshouding te hebben waarbij je geen druk op je handen hebt, en scheelt al snel 2km/u snelheid. Moet je wel mee oefenen ivm afstelling zadel en flexibiliteit van je benen/rug.

Qua training: iets om je core stability (buik/rugspieren) op te vijzelen is IMO een aanrader, m.n. (alweer) om minder druk op je handen te krijgen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 11 jan 2018 15:07

Voor degenen die een deel van de M2V route onder brevetcondities willen verkennen kan ik de Rando Imperator aanraden, dit jaar op 5 mei.
https://witoor.com/en/rando-imperator/munich-ferrara/

Plaats reactie