Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

oververmoeid? overtraind?

iothecoolmoon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2014 12:36

iothecoolmoon 01 jun 2016 10:42

Ik ben sedert een half jaar aan het trainen voor 3B. Vorige jaren reed ik +/- 1500 km per jaar. Dit jaar heb ik reeds een 4000km getraind. De conditie is er op vooruit gegaan. Meer kracht bergop en de lange afstanden zitten ook reeds in de benen. De laatste weken telkens 1 maal 180km met hoogtemeters tussen de 2500 en de 3300, de gemiddelde snelheid zit rond de 24 op deze tochten.

De laatste maand merk ik echter dat ik niet goed meer recupereer van die lange tochten. Ik loop de week erna echt moe rond, futloos. Op de fiets haal ik geen hoge wattages meer en de maximale hartslag is gezakt met 15 tellen.

Nu, ik verwacht geen mirakels meer qua conditie tegen volgende week zaterdag voor de 3B.

Mijn doel was uitrijden. 215km moet lukken, de 4500hms zullen zwaar zijn maar ik zie het wel zitten.

Mijn vraag is aangezien ik me zo moe voel of ik niet beter gewoon rust tot volgende week zaterdag? En wat zijn dan de gevolgen voor mijn conditie?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 jun 2016 10:45

Rust! Van trainen word je moe, en daarna herstel je. Nu moet je vooral zorgen dat je niet meer moe wordt.

(Maar dat had je zelf ook al min of meer bedacht geloof ik)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 02 jun 2016 06:27, 2 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jun 2016 11:06

iothecoolmoon schreef: Nu, ik verwacht geen mirakels meer qua conditie tegen volgende week zaterdag voor de 3B.

Mijn doel was uitrijden. 215km moet lukken, de 4500hms zullen zwaar zijn maar ik zie het wel zitten.

Mijn vraag is aangezien ik me zo moe voel of ik niet beter gewoon rust tot volgende week zaterdag? En wat zijn dan de gevolgen voor mijn conditie?
Goeie kans dat je na een week uitrusten die 3 Ballonnen op vlíegt :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 jun 2016 11:27

Een volle week rust nemen! En ter controle even elke ochtend voor je uit bed rolt even je rustpols opnemen en de waarde opschrijven. Als het goed is, gaat je rustpols elke ochtend wat lager zijn.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 01 jun 2016 16:50

Inderdaad zo dicht op een belangrijk evenement uitrusten. Verlaagde hartslag en futloos gevoel zijn een goede indicatie dat je flink vermoeid bent.

Qua uitrusten zou ik alleen niet de fiets gewoon aan de kant zetten tot aan het evenement. Ik zou een paar daagjes rust nemen en daarna toch wel een beetje blijven fietsen, maar dan korte tochtjes en echt rustig. Dus een lager trainingsvolume en een stuk minder intensief werk. Na een dergelijke week voel ik me dan meestal weer heel fris en klaar om een volgend trainingsblok of evenement aan te vatten.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 jun 2016 17:33

Nee_Nee schreef:Een volle week rust nemen! En ter controle even elke ochtend voor je uit bed rolt even je rustpols opnemen en de waarde opschrijven. Als het goed is, gaat je rustpols elke ochtend wat lager zijn.
Als je écht flink overtraind bent, dan zal de rustpols wel eens heel laag kunnen zijn terwijl je juist heel moe bent.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 jun 2016 19:14

53x11 schreef:
Nee_Nee schreef:Een volle week rust nemen! En ter controle even elke ochtend voor je uit bed rolt even je rustpols opnemen en de waarde opschrijven. Als het goed is, gaat je rustpols elke ochtend wat lager zijn.
Als je écht flink overtraind bent, dan zal de rustpols wel eens heel laag kunnen zijn terwijl je juist heel moe bent.
+1, maar dat gebeurt niet zomaar.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 01 jun 2016 20:33

Een volledige week rust nemen zal alleen maar negatieve gevolgen hebben voor je conditie. Bij oververmoeidheid wordt meestal aangeraden op een zeer lage intensiteit toch enkele keren per week actief te blijven, dit zal het herstel alleen bespoedigen. Ik zou je aanraden om deze week nog een keer een uur tot anderhalf uur los te gaan rijden met een zeer lage hartslag.

@53x11 dat van die lagere rust hartslag bij overtraining mag je me wel eens uitleggen. Zo ver ik weet wordt het hartslag bereik alleen maar kleiner. De rust hartslag hoger en de hogere hartslagen lager.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 01 jun 2016 21:35

Alan Smeets schreef: @53x11 dat van die lagere rust hartslag bij overtraining mag je me wel eens uitleggen. Zo ver ik weet wordt het hartslag bereik alleen maar kleiner. De rust hartslag hoger en de hogere hartslagen lager.
Zowel snelle als tragere hartslag zijn beschreven bij overtraining. Zoek zelf maar na.
Overigens zegt rusthartslag ook niet veel, en is het erg gevoelig voor meetfouten.
Mogelijk zegt hartslagvariabiliteit (HRV) meer, in een aantal studies is onder andere het gebruik van RMSSD beschreven, en er zijn tegenwoordig zelfs al apps voor je telefoon voor..

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 01 jun 2016 22:15

In het position statement over overtraining van het ECSS en ACSM wordt slechts over één 'single' geval gesproken waarbij de rusthartslag zou dalen. Bij de HRV worden veel kanttekeningen geplaatst.

Verder wordt er in dit statement beschreven dat er geen overdaad aan bewijs bestaat voor een relatie tussen hartslag en overtraining. Er zitten ook enkele tegenstrijdigheden in.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 01 jun 2016 22:28

Alan Smeets schreef:In het position statement over overtraining van het ECSS en ACSM wordt slechts over één 'single' geval gesproken waarbij de rusthartslag zou dalen. Bij de HRV worden veel kanttekeningen geplaatst.
Je leest niet goed, ze beschrijven een artikel over een enkel geval van tragere hartslag.

Maar, blijft, en dat moet je met me eens zijn, rusthartslag is geen goede meting voor overtraining.
En als je verder zoekt: zowel lagere als hogere rusthartslag zijn beschreven.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 01 jun 2016 22:49

Je hebt het artikel dus niet volledig gelezen en alleen gescand.

"Finally, Hedelin et al. (58) reported increased HRV and
decreased resting heart rate in a single ‘‘overtrained’’ athlete when compared with baseline measures."

De onderzoeken naar de rusthartslag zijn dus zo belangrijk dat er over één single case wordt gesproken in een position statement van een grote organisatie.

Plaats reactie