Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

oververmoeid? overtraind?

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 02 jun 2016 12:03

An imbalance in the autonomic nervous system can explain some symptoms of OTS. Specifically, decreased sympathetic activation and parasympathetic dominance can lead to performance inhibition, fatigue, depression, and bradycardia.14,22,45

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435910/
Trek Domane ; Orbea Terra

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 jun 2016 12:37

Maar niet dat je rust hartslag lager dan normaal wordt! Bradicardie is iedere hartslag onder de 60 slagen per minuut. Veel sporters hebben al een lagere hartslag. Hebben die overtrainde sporters dan voor de overtraining geen bradicardie? Dat artikel, daar ben ik naar op zoek.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2016 13:50

Jij wil wel heel graag het laatste woord hebben hè? Het maakt niet uit met welke argumenten of onderbouwing een ander komt, Alan Smeets Training weet het toch beter.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 02 jun 2016 17:14

Om dan nog maar even wat olie op het vuur te gooien.

"Overtraining" bestaat niet en is eigenlijk altijd een kwestie van "Underresting" ;)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 02 jun 2016 17:18

Criterion schreef:Dank,

Het parasympatisch overtraining syndroom daarentegen is veel moeilijker herkenhaar vermits de tekens minder alarmerend zijn voor de atleet en de coach. Vaak wordt dit soort van overtraining pas na maanden sukkelen herkend. Mogelijke tekens zijn:

Snel moe
Lage rustpols (wat door de meeste atleten en trainers vaak als een positief teken wordt aanzien)
Snelle daling van de hartfrequentie na inspanning (wat meestal ook als een prima teken van recuperatievermogen wordt aanzien)
Normale eetlust en gewicht
Grotere slaapbehoefte
Lusteloosheid
Dit soort van overtraining kan soms voorafgegaan worden door een korte periode van het sympatisch overtrainingssyndroom. De parasympatische vorm komt meer voor bij duursporters terwijl de sympatische vorm van overtraining eerder bij explosieve, niet-duursporten zou optreden.
Ik ga een waarschijnlijk hele domme vraag stellen; als dit ook kenmerken zijn van overtraining, hoe kan je als leek dan in godsnaam ontdekken of je gewoon moe, beetje moe, best wel fit of overtraind bent? Zeker in mijn geval, ik heb Asperger waardoor ik langzamer herstel van indrukken en dus eigenlijk standaard altijd al moe ben. Of ben ik mijn hele leven al overtraind? :( Moe zijn is voor mij zo normaal dat als ik moet uitrusten iedere keer dat ik moe ben ik de rest van mijn leven in bed moet blijven liggen...dus?
Moet ik een persoonlijke sportarts in dienst nemen die iedere ochtend mijn poep in petrischaaltje pleurt om te kijken of ik een rondje fietsen aan kan?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2016 17:31

Dat is geen domme vraag, maar een vraag waar nog geen wetenschapper het antwoord op heeft. In de consensus statement (die toch wel enige autoriteit heeft) die Alan aanhaalt staat over de diagnose van overtraining dat deze alleen vast te stellen als alle andere mogelijke oorzaken van de symptomen uitgesloten worden. Verder staat er dat het enige dat alle vormen van overtraining gemeen hebben is dat er sprake is van een langdurige reductie van het prestatievermogen. Da's lekker, want dat is pas achteraf vast te stellen...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

TimGouda
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 aug 2015 21:43

TimGouda 02 jun 2016 17:35

Volgens mij zijn er een aantal de vraag van TS uit het oog verloren en is men verzand in een (oude) vete waar TS echt geen belang bij heeft.... Anyway, ik zou in de laatste week niet gek meer doen; het verschil ga je nu toch niet meer maken. Of helemaal niets meer doen of desnoods even 'uitfietsen' (zonder weerstand) als je dat fijn vindt. Succes iig!

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 02 jun 2016 18:33

Paar keer een uur duurtraining, wat alan dus al zei.
Het oververmoeide wat de ts bedoeld kennen de meeste sporters denk ik ook wel.
Je bent gewoon moe, t wil niet meer zo erg.
Niet meetbaar in rusthartslag, Hoewel je m ook vaak slecht omhoog krijgt (misschien wel in beide betekenissen).
Geen idee of t fysiek of psychisch is.
Gewoon een week beperken tot korte duur en "honger" krijgen.

Echt overtraind ben je er maanden tot een jaar uit, ziek beroerd en gaat t echt niet na een weekje rustig aan.

Disclaimer : Maar ook ik zal t wel fout hebben.

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 03 jun 2016 09:52

Ik zelf heb meestal 3 wedstrijden per week, na 3 of 4 weken merk ik dat ik langer en meer last krijg van mn benen.
dan doe ik een rustweek en ga ik van 3 wedstrijden en in totaal ongeveer 6x per week op de fiets naar max 1 wedstrijd en 2 a 3 rustige ritjes van max een uur. Na zo'n week kan ik er weer vol tegenaan.

voorgeschreven wordt eigenlijk3 tot 5 weken intensief en dan een rust week, in het geval van de TS is het al te laat daarvoor dus raad ik aan at de rest zegt. lekker rustig weekje met max 2 a 3 ritjes op lage intensiteit.

Lex

Lex

Plaats reactie