Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

oververmoeid? overtraind?

Frankievenge
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
Locatie: Albergen

Frankievenge 01 jun 2016 22:51

Volgende week zaterdag JNC classic (220 km en 4500 hm) nu zaterdag 190 km (de rooij classic) en dan dinsdag nog een laf rondje van pak en beet 1,5 uur..... Is dat een aanrader of mis ik hiermee totaal de juiste inslag?
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 01 jun 2016 23:08

Alan Smeets schreef:Je hebt het artikel dus niet volledig gelezen en alleen gescand.

"Finally, Hedelin et al. (58) reported increased HRV and
decreased resting heart rate in a single ‘‘overtrained’’ athlete when compared with baseline measures."

De onderzoeken naar de rusthartslag zijn dus zo belangrijk dat er over één single case wordt gesproken in een position statement van een grote organisatie.
Ik snap werkelijk niet wat je hiermee bedoelt.
Ik zeg dat zowel verlaagde als verhoogde hartslag is beschreven, jij komt met een consensus statement aan, en doet net alsof zij zeggen dat er maar één beschreven casus is van verlaagde rusthartslag. Jij leest het gewoon niet goed. De conclusie die jij trekt kan ik werkelijk waar niet begrijpen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2016 23:33

Kan het in Jip en Janneke taal...TS schiet hier toch niets mee op.
Ik zou heerlijk een weekje rust nemen en misschien 2x 1 uurtje beentjes los trappen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2016 06:08

Ah, Alan is weer terug met zijn geheel eigen interpretatie over de wetenschappelijke literatuur...

Het enige punt dat ik wilde maken is dat het effect op HF agv overtraining niet altijd in de richting gaat die je wellicht zou verwachten. Wat voor TS relevant is, is dat hij vooral rust moet nemen en dat het voor hem in dit stadium (cyclo is over een week ofzo?) weinig boeit wat zijn rust HF is.

(Een collega van mij merkte ooit eens op dat over overtraining meer reviews zijn geschreven dan dat er experimenteel onderzoek naar is gedaan, en volgens mij klopt dat. Geeft in ieder geval een legitimatie voor het aanhalen van een case study in de consensus statement)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 02 jun 2016 10:13

Zit met net hetzelfde, ook aan het trainen voor 3B, sinds chouffe classic vermoeid, heb nu vorige vrijdag laatste keer gereden. Ga proberen morgen te rijden of zeker zaterdag, lijk al fitter te zijn. Zal nu zien wat het geeft maar een weekje rust lijkt te werken.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 jun 2016 10:47

Ik kom die verlaagde RUST hartslag nergens tegen in de wetenschappelijke literatuur. Ik vraag jullie dus om uitleg.

Ik heb een zwemmer meegemaakt die hoofdpijn had in de tijd dat hij overtraind was. Is hoofdpijn dan ook een teken dat je overtraind bent? Omdat er 1 case is waar hoofdpijn wordt beschreven? Ik heb hier een aantal artikelen liggen over overtraining en nergens wordt er gesproken over een verlaagde RUST hartslag. Hoezo is het dan een eigen interpretatie van de wetenschappelijke literatuur?

Bij overtraining kan het zijn dat de RUST hartslag verhoogd is en dat de hogere hartslag lager zijn.

Dus bij deze nogmaals de vraag; hoe komen jullie erbij dat de RUST hartslag ook lager kan zijn bij overtraining?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 jun 2016 10:52

Rusten deed het voor mij.

In de winter stevig doorgetraind (Zwift), dit jaar al 30% meer volume gereden (en ook meer kwaliteit) dan vorig jaar en stelselmatig verbeterd ... En dan begon het midden april stilaan wat bergaf te gaan qua vorm. Ik heb zelfs lang de signalen (FTP wat gezakt, hartslag niet meer boven een bepaalde grens te krijgen, benen van in het begin van een rit vermoeid ondanks lage hartslag) genegeerd. Dan 2 weken geleden toch maar een dag of 5 rust genomen (niet gereden). En dat was voldoende om nu alweer op hetzelfde niveau (FTP) te zitten als de top van begin april. MET uitgeruste benen en ook veel 'goesting', klaar voor de volgende stap vooruit.
Afbeelding

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 02 jun 2016 10:56

Alan Smeets schreef:Ik kom die verlaagde RUST hartslag nergens tegen in de wetenschappelijke literatuur. Ik vraag jullie dus om uitleg.
Dan kan je of niet goed lezen of niet goed zoeken.

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 02 jun 2016 11:06

athhretjt schreef:
Alan Smeets schreef:Ik kom die verlaagde RUST hartslag nergens tegen in de wetenschappelijke literatuur. Ik vraag jullie dus om uitleg.
Dan kan je of niet goed lezen of niet goed zoeken.

Jij blijkbaar wel, dus graag je info waar jij dit gelezen hebt :)
Trek Domane ; Orbea Terra

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 02 jun 2016 11:13

Zoek zelf maar even op een paar termen in google of pubmed: resting heart rate, non functional overreaching, overtraining, bradycardia.
Je vindt binnen een paar minuten genoeg respectabele artikelen die het fenomeen beschrijven.

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 02 jun 2016 11:23

Dank,

Het parasympatisch overtraining syndroom daarentegen is veel moeilijker herkenhaar vermits de tekens minder alarmerend zijn voor de atleet en de coach. Vaak wordt dit soort van overtraining pas na maanden sukkelen herkend. Mogelijke tekens zijn:

Snel moe
Lage rustpols (wat door de meeste atleten en trainers vaak als een positief teken wordt aanzien)
Snelle daling van de hartfrequentie na inspanning (wat meestal ook als een prima teken van recuperatievermogen wordt aanzien)
Normale eetlust en gewicht
Grotere slaapbehoefte
Lusteloosheid
Dit soort van overtraining kan soms voorafgegaan worden door een korte periode van het sympatisch overtrainingssyndroom. De parasympatische vorm komt meer voor bij duursporters terwijl de sympatische vorm van overtraining eerder bij explosieve, niet-duursporten zou optreden.
Trek Domane ; Orbea Terra

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 jun 2016 11:40

Dit is een Nederlandse tekst die ik ook vaker in het Engels ben tegen gekomen, maar ik vind geen wetenschappelijke studie die bevestigd dat ook de rust hartslag lager kan zijn.

Misschien heb je een referentie op pub med waar er onderzocht is of de rusthartslag ook lager kan zijn bij overtraining?

Plaats reactie