Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies om voor het eerst 100km te fietsen

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 29 jun 2016 14:16

Super bedankt voor de goede tips en adviezen wegens tijdgebrek blijft ik een beetje steken op 60 a 70 km 2 keer in de week. Wat ik wel merkt dat als ik deze afstand gedaan ik best nog wel wat verder kan dus het gaat de goede kant op ! Nog een paar weekjes dan heb ik vakantie en dus meer tijd .

michelwuyts
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 mei 2016 14:24

michelwuyts 30 jun 2016 09:49

joeblade schreef:Mijn advies voor als je de 100km gaat proberen is, dus trip van 3.5 - 4 uur , zorg dat je genoeg te eten mee hebt, zorg dat je halverwege een tap punt hebt om water bij te tappen. (tenminste als het warm is rij ik een bidon per uur, met 2 bidons betekent dat dat ik zonder water kom te staan)

bij stoplichten strekken en op het punt halverwege even echt strekken. Mijn nek kan gemeen zeer doen na een tijd. Een sjaal helpt maar het is iets te warm daar voor. Even 5 minuten op een bankje zitten om je nekspieren te laten rusten is genoeg om weer goed op de fiets te zitten. (combi met water tappen is dan ideaal)

Ik ben vorig jaar van rondjes van 30km in minder dan 2 maanden naar 100km gegaan. Zolang je thuis komt met het gevoel dat je nog net iets meer had kunnen doen, maar niet heel veel meer dan zit je voor mijn gevoel goed qua training. ben benieuwd hoe het is gegaan.

Gewoon iedere keer wat er bij en je zult versteld staan hoe snel je lichaam zich aanpast.

success en ben benieuwd naar de resultaten.
En wat als er geen tappunt is? Bellen jullie dan ergens aan of gaan jullie naar een cafe? Hoe wordt hier op gereageerd?

Je moet dan ook je fiets alleen laten (als je alleen bent).

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 30 jun 2016 10:04

Elk dorp heeft wel een begraafplaats met tappunt.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 30 jun 2016 10:17

Je kunt deze er naast houden, en zoals vincent75 zegt, begraafplaatsen hebben vaak ook water. Voor de bloemen vermoed il?

http://kraanwatertappunten.nl/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jun 2016 10:43

Er staat altijd wel iemand ergens in de tuin. Je wordt echt niet afgewezen. Alternatieven zijn horeca, benzinestations, begraafplaats (bij de gieters)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jun 2016 11:48

Water is in Nederland echt geen probleem, meestal haal ik water bij horeca of benzinestations. Voordeel als je het bij de pomp doet is dat 't vol hangt met camera's en ik m'n fiets met een gerust hart buiten tegen de muur zet. Ze zijn er soms niet blij mee dat je 't komt vragen, maar goed ik zie ze toch nooit meer dus het zal mij een zorg zijn als iemand er moeilijk over gaat doen.

Als het ritje episch genoeg is dan koop ik een Cola'tje bij de benzinepomp, dan doen ze sowieso niet moeilijk over bijvullen van bidons.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jun 2016 11:57

Niet teveel nadenken, gewoon doen en uitgaan van je eigen creativiteit om onderweg oplossingen te vinden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jun 2016 13:44

Er is altijd wel ergens wat water te krijgen, ik heb meermalen op een berg wat uit een beekje getapt.
Puur natuur, (hoop je dan)....
In Limburg ben ik wel eens een klein onoverzichtelijk supermarktje met fiets en al binnengelopen, men keek er niet van op bij de kassa....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 30 jun 2016 16:48

TS woont in Hoogvliet. Ik zou het niet aanraden daar oppervlaktewater te drinken.
Vorsprung durch Pedantik

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 30 jun 2016 17:51

alien schreef:TS woont in Hoogvliet. Ik zou het niet aanraden daar oppervlaktewater te drinken.
Haha dat klopt dan is het waarschijnlijk gelijk het laaste rondje wat he fietst :lol:

bever
Forum-lid
Berichten: 2125
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 30 jun 2016 20:43

- Neem genoeg te eten en drinken mee en verwen je zelf met koffie en appelgebak na 70 km.-
- Fiets je eigen tempo en geniet van de omgeving, kijk niet te veel op je km-tellertje of je gemiddelde
- Als je eenmaal door de barrière van 100 km bent wil je niets anders meer en fiets je over een jaartje met ons gewaardeerde forum-lid DDX mee. Ritjes van 250 km met een gemiddelde van 34/u :mrgreen:

Oh ja...neem een reserve bandje mee....

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 jul 2016 15:13

100 kilometer is een leuke afstand die je zeker gaat lukken binnen 2 maanden.

De volgende tips hebben mij persoonlijk goed geholpen:
- Probeer elke 25 kilometer wat te eten. Mijn voorkeur gaat uit naar mueslierepen (10 voor een euro bij de Jumbo) en/of een Snelle Jelle. Neem er altijd 1 meer mee dan je verwacht nodig te hebben. Bananen, broodje jam, krentebollen, een snickers, vanalles kan werken en hoeft echt geen €2 p/s te kosten.
- Aan 2 bidons heb ik vaak net wat te weinig. Ik drink dus een halve liter~ kort voor vertrek, drink het eerste uur niets en neem 2x 750ml bidons mee voor de opvolgende uren. Op een niet al te warme dag kan ik zo 130-150km rijden.
- Rij het eerste 1/3e gedeelte rustig aan. Mocht je een hartslagmeter hebben, zo'n 70% van je max (voor mij is dat ca. 135 slagen p/m). Het 2e en 3e gedeelte kan ik het tempo wel opvoeren naar 80-85% (160-170 slagen p/m).
- Plan de eerste helft wind tegen, de tweede helft wind mee. Op deze wijze (met een rustig begin) zijn je krachten veel makkelijker te verdelen en hoef je niet met vermoeide benen vol tegen de wind in.
- Elke 15 minuten even 10-15 seconden (vaak tel ik ze gewoon) 1 of 2 versnellingen opschakelen en staand op de trappers fietsen (zonder te versnellen, maar wel gewoon blijven trappen). Dit helpt tegen kramp en zadelpijn.

Plaats reactie