Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 okt 2019 11:22

Dalen kun je beperkt leren. Maar het is vooral een gevoel. Net als met een auto. En blijf voor je eigen limiet welke dat ook is. Ga nooit in een groep mee over je eigen grens!!!!

Mijn oudste van 10 heb ik nooit wat uitgelegd op de fiets eerste keer MTB parcours toen hij bijna 7 was. Wist precies wanneer hij voor moest remmen wanneer achter, sturen, snelheid.
Maar die kleinste..... ongelofelijk, mist op z,n 8ste nog de helft van de bochten remt verkeerd, komt overal veel te hard aan. ongelofelijk. gewoon geen gevoel.

En dan kan iedereen nog zo zijn best gaan doen, maar die kleinste wordt nooit beter dan de oudste.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 okt 2019 14:14

Tracing_NL schreef: 04 okt 2019 09:04 @ Goudhaantje; Allereerst respect voor je prestatie! knap gedaan. Maar:

Als je op iedereen voor je in het klassement minuten verliest (3 minuten in één afdaling is echt veel) ben je géén goede daler. Je concurrent reed +/- 7 km per uur gemiddeld! harder naar beneden. Das gigantisch.

Heb je nog nooit zien dalen maar vanuit ervaring (ben zelf geen goede klimmer maar wel goede daler (al zeg ik het zelf ;) )) zijn er maar weinig mannen en (sorry, niet seksistisch bedoeld) nog minder vrouwen die goed kunnen dalen. Op rechte stukken de houding, bij haarspelden of bochten het op het juiste moment remmen, insturen, apex opzoeken, uit accelereren etc. is bij de meeste rijders niet best.

Goede nieuws is dat je om dat te leren niet persé naar de alpen hoeft , kan ook in de ardennen.
Ook mijn gedachten ja. Snap dat mensen die in de bergen wonen enig voordeel hebben, maar op minuten worden gereden in een afdaling...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 okt 2019 15:35

wasbeer2006 schreef: 04 okt 2019 11:22 Dalen kun je beperkt leren. Maar het is vooral een gevoel. Net als met een auto. En blijf voor je eigen limiet welke dat ook is. Ga nooit in een groep mee over je eigen grens!!!!

Mijn oudste van 10 heb ik nooit wat uitgelegd op de fiets eerste keer MTB parcours toen hij bijna 7 was. Wist precies wanneer hij voor moest remmen wanneer achter, sturen, snelheid.
Maar die kleinste..... ongelofelijk, mist op z,n 8ste nog de helft van de bochten remt verkeerd, komt overal veel te hard aan. ongelofelijk. gewoon geen gevoel.

En dan kan iedereen nog zo zijn best gaan doen, maar die kleinste wordt nooit beter dan de oudste.
Mwah, zeker bij kinderen kun je dat niet zo stellen. Die moeten nog zoveel ontwikkelen.

Theoretisch gezien is afdalen wel te leren maar je moet kunnen leren van je fouten. Fouten met afdalen op de racefiets zijn meestal erg duur en daarom is het heel moeilijk om grote stappen te zetten. Filmpjes op YouTube zullen er in ieder geval weinig aan bijdragen.

Wil je je nog wat verbeteren dan lijkt het mij het beste om (een paar van) de afdalingen van de cyclo te gaan verkennen, het liefst met een goede daler erbij die in een goed tempo maar nog wel een stukje van de limiet voor je uit rijdt. Maar als je het alleen doet ga je ook wel verbetering zien. Je beseffen dat je door een bepaalde bocht nog wel een beetje harder kan is het enige foutje dat je je kunt permitteren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 04 okt 2019 16:56

NuitKor schreef: 04 okt 2019 14:14
Tracing_NL schreef: 04 okt 2019 09:04 @ Goudhaantje; Allereerst respect voor je prestatie! knap gedaan. Maar:

Als je op iedereen voor je in het klassement minuten verliest (3 minuten in één afdaling is echt veel) ben je géén goede daler. Je concurrent reed +/- 7 km per uur gemiddeld! harder naar beneden. Das gigantisch.

Heb je nog nooit zien dalen maar vanuit ervaring (ben zelf geen goede klimmer maar wel goede daler (al zeg ik het zelf ;) )) zijn er maar weinig mannen en (sorry, niet seksistisch bedoeld) nog minder vrouwen die goed kunnen dalen. Op rechte stukken de houding, bij haarspelden of bochten het op het juiste moment remmen, insturen, apex opzoeken, uit accelereren etc. is bij de meeste rijders niet best.

Goede nieuws is dat je om dat te leren niet persé naar de alpen hoeft , kan ook in de ardennen.
Ook mijn gedachten ja. Snap dat mensen die in de bergen wonen enig voordeel hebben, maar op minuten worden gereden in een afdaling...
Nu heb ik het geluk gehad om een paar keer achter @Goudhaantje tijdens de Tour Transalp van dit jaar naar beneden te zijn gegaan. Ze is nl rete snel berg op!!

Ook ik train nagenoeg niet in de bergen maar het snelheidsverschil omlaag igg tussen haar en mij is wel aanwezig. Daarbij viel mij vooral op dat het moment van remmen voor de bochten en de hoeveelheid snelheidsreductie het grote verschil maakt.

Dus het trainen, zoals @Goudhaantje aangeeft, kan wel degelijk schelen. De vrouwen in het team van Marianne Vos trainen ook gezamenlijk om van elkaar te leren een meer vertrouwen in hun eigen kunnen te krijgen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 04 okt 2019 17:23

Tracing_NL schreef: 04 okt 2019 09:04 @ Goudhaantje; Allereerst respect voor je prestatie! knap gedaan. Maar:

Als je op iedereen voor je in het klassement minuten verliest (3 minuten in één afdaling is echt veel) ben je géén goede daler. Je concurrent reed +/- 7 km per uur gemiddeld! harder naar beneden. Das gigantisch.
Ja, dat is idd gigantisch. Nu was dat wel op de afdaling van de Jaufen en dat is een behoorlijk technische afdaling. Ik ben niet de beste daler, maar ook zeker geen slechte daler qua techniek. Ik zal idd soms te snel en te hard remmen. De nummers 5 en 6 hadden overigens meer gelijke daaltijden. Ietsje sneller. Die waren gewoon sneller bergop.
MarcFaFo schreef: 04 okt 2019 16:56 Nu heb ik het geluk gehad om een paar keer achter @Goudhaantje tijdens de Tour Transalp van dit jaar naar beneden te zijn gegaan. Ze is nl rete snel berg op!!

Ook ik train nagenoeg niet in de bergen maar het snelheidsverschil omlaag igg tussen haar en mij is wel aanwezig. Daarbij viel mij vooral op dat het moment van remmen voor de bochten en de hoeveelheid snelheidsreductie het grote verschil maakt.
Dank voor je compliment. :-) Maar ik wil daar toch graag aan toevoegen dat ik 5,5 week voor de start van de Tour Transalp een ongeluk heb gehad en daarbij mijn sleutelbeen had gebroken en mijn heup en ribben had gekneusd. Ik kon pas een week voor de Tour Transalp weer echt fietsen en was dus totaal uit vorm. Met de vorm die ik had voor mijn ongeluk had ik een stuk harder kunnen klimmen. Wat dat betreft was het een wonder dat ik überhaupt aan de start stond en winst was natuurlijk helemaal onverwacht.

Een ongeluk draagt ook niet echt bij aan je zelfvertrouwen en dus daalde ik die week ook nog eens als een natte krant. Dalen met een net genezen sleutelbeen is ook geen lolletje. Wat heb ik afgezien op de afdaling van de Mortirolo naar Grosio.

Daarnaast ben ik mss ook gewoon wat te laat begonnen met wielrennen (42j).

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 08 okt 2019 10:11

Je zou ook een paar criteriums of oefenkoersjes kunnen gaan rijden (voor zo ver je dat nog niet doet), daar leer je ook bochten van rijden ondanks dat het niet precies het zelfde is als een afdaling.
Je bent dan toch een uur lang heel veel bochten op snelheid aan het nemen.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 08 okt 2019 11:08

Dalen is inderdaad in essentie gewoon met een zo hoog mogelijke snelheid door bochten heen zonder de kantjes of ander verkeer te raken. Dat kun je in principe op het vlakke ook wel oefenen. Het heeft mij in ieder geval wat meer vertrouwen gegeven om bochten in afdalingen wat sneller door te kunnen. (al is de herfst niet het ideale seizoen om dit uit te proberen...)
Mijn daalskills zijn gemiddeld denk ik. Als ik een afdaling goed ken durf ik wel hard te gaan en in cyclo`s kan ik meestal ook wel meekomen, maar ga zeker geen onnodige risico`s meer nemen. Vind het wel erg leuk btw, zeker met een goed wegdek.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 okt 2019 11:29

vermeulen schreef: 08 okt 2019 10:11 Je zou ook een paar criteriums of oefenkoersjes kunnen gaan rijden (voor zo ver je dat nog niet doet), daar leer je ook bochten van rijden ondanks dat het niet precies het zelfde is als een afdaling.
Je bent dan toch een uur lang heel veel bochten op snelheid aan het nemen.
Dat was laatst tijdens een training ook mijn gedachte toen ik nog eens nadacht over dit topic. Juist door criteriums te rijden leer je echt goed een bocht rijden op hoge snelheid en kom je er ook achter wat je banden aan kunnen qua platgooien etc. Juist die wetenschap is erg handig want dat geeft je het idee dat je nooit op de grens rijdt, je kan veel platter met je fiets dan je vaak daadwerkelijk doet in een afdaling, dus je kan vaak nog veel corrigeren als dat nodig is.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 08 okt 2019 14:06

Ik verlies altijd enorm veel snelheid merk ik in bochten als ik in groep rij. Ook op rechte stukken.

Ik heb meer schrik van steentjes en zulke dingen die me onderuit zouden halen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 08 okt 2019 16:20

In mijn ogen wordt het verschil vaak met remmen gemaakt.
Met name bij haarspeldbochten remmen veel mensen vrij vroeg.

En idd, pak eens een koersje !

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 okt 2019 16:39

Als eerste, we zijn recreanten he, heel thuis komen is echt het aller belangrijkste!
Zelfs in de koers wemelt het van gevaren, van de week nog (belofte) koers in Italië, de Nederlandse renner Edo Maas ( 19 jr) totaallos doordat een auto uit een (privé)uitrit komt terwijl Edo met 70 aan het afdalen is ;-(
Afijn gewicht bij afdalen is zeker ook een factoor, anders dan je zou denken des te lichter des ter beter, je kan echt veel later remmen als je licht bent. Verder meteen uit de bocht snelheid maken.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 08 okt 2019 16:47

Als heel thuis komen het belangrijkste is, mag de helft van een gemiddelde cyclo wel eens wat beter leren afdalen.

Ik vindt mensen die bang zijn om af te dalen levensgevaarlijk.
Daarentegen vinden hun dat weer van mij.

Plaats reactie